Digital marknadsföring

Inbound marketing

Digital marknadsföring,Inbound marketing

5 enkla steg för att skapa en konkret och framgångsrik Inbound Marketing-strategi

Att Inbound Marketing är en effektiv metod att skaffa nya kunder har du redan hört. Men utan en genomtänkt Inbound Marketing strategi kan det vara svårt att se dina aktiviteter bära frukt!

Du har säkert redan en blogg på webbsidan och tänker på sökmotoroptimering. Förmodligen är du närvarande med ditt erbjudande och varumärke på sociala medier. Du har tålamod, ändå ser du inga resultat. Här följer 5 enkla steg för att du ska lyckas.

 

1. En strategi bygger på tydliga mål och en definierad målgrupp

Sätt upp tydliga mål
Som all annan marknadsföring kräver Inbound Marketing att man har koll på målgruppen och sätter upp tydliga mål för vad man vill uppnå med sin Inbound Marketing-strategi

Mål och målgrupp (ett exempel)
Låt oss, för att exemplifiera, utgå ifrån att din målgrupp är beslutsfattare på nordiska management-konsultföretag. Låt oss också utgå ifrån att ditt mål är att få åtminstone ett (1) kvalificerat lead om dagen, eller 20 kvalificerade leads i månaden.

Vi utgår ifrån att webbsidebesökare som bokar en produktdemo via ett formulär på webbsidan räknas som kvalificerade leads.

 

2. Kartlägg målgruppens onlinevanor

Undersök grundligt på vilka nätforum, sociala medier och branschrelaterade webbsidor som din målgrupp finns på.  

Sociala medier, bloggar, m.m.
Man kan med säkerhet konstatera att beslutsfattare i din målgrupp utbyter idéer och hämtar kunskap på sociala medier, bloggar eller forum och andra branschrelaterade webbsidor.

På LinkedIn finns mängder med professionella grupper där idéutbyten sker varje dag. Och på Twitter pågår diskussioner mellan branschfolk under branschrelaterade #hashtags. Det finns självklart även professionella grupper på Facebook. Använd sökverktygen och se vilka som känns relevanta för dig!


Skapa ordentliga listor med dina platser
Påbörja en ordentlig Excellista med direktlänkar till dessa bloggar, forum, webbsidor och grupper. Din lista ska vara ett levande dokument som du fyller på allt eftersom du hittar fler platser. Den kommer du ha nytta av på flera sätt i ditt Inbound Marketing-arbete. T.ex. när du besöker dem för att sprida länkar till ditt content.

Scanna av och anteckna aktiviteterna
Genom att scanna av platserna där din målgrupp befinner sig får du chansen att uppmärksamma målgruppens problem, frågeställningar, behov och utmaningar.

Anteckna följande:

  • Återkommande frågor som din målgrupp ställer

  • Återkommande problem som din målgrupp har

  • Förväntningar som din målgrupp har på leverantörer och produkter eller tjänster

  • Hur konkurrenterna agerar och vad dem säger i dessa grupper, forum eller webbsidor

  • Vilka tjänster eller produkter som din målgrupp är benägen att vilja veta mer om

  • Och så vidare…

Jargongen får du på köpet
En ytterligare fördel med att scanna av målgruppens platser på webben är att du får en crashcourse i målgruppens branschspråk och jargong, något du kan ha nytta av för ditt contentarbete!

 

3. Skapa en tydlig aktivitetsplan för produktion och publicering av ditt content

När du har scannat av och antecknat målgruppens onlinevanor har du plötsligt ett värdefullt underlag med ämnen och rubriker för bloggposter, white-papers, videos, podcasts, guider, webinars o.s.v.

Planera in när du ska producera och publicera ditt content i en ”contentkalender”.

Hur mycket content behöver man?
Alla har olika mycket tid och resurser för att producera content och några exakta tips är svåra att ge, men sikta på att få upp en kontinuitet och volym för ditt contentarbete. Ju mer content du har desto större utväxling får du och desto större sannolikheten att kunderna hittar till din webbsida när de Googlar på sina problem!

Några ungefärliga tips för mängden content du kan börja med:

  • Åtminstone 1 – 3 bloggposter i veckan för att få upp kontinuitet och volym

  • Gärna 1-3 white-papers eller guider som går att ladda ner på webbsidan mot att besökaren lämnar sin e-postadress (detta är ett av flera sätt att fånga leads på)

  • Åtminstone en förberedd epostkampanj för dina leads, så att du kan bearbeta dem med regelbundna epostutskick och ett intressant innehåll (bygger relationen med leads och skjutsar dem närmare till att bli ett kvalificerat lead!)

 

4. Sprid ditt innehåll!

När du har skapat ditt content är dags att sprida det. Vid det här laget har du full koll på vad din målgrupp är intresserad av och på vilka platser den befinner sig på nätet!

  • Berätta om ditt content på platserna som du har listat enligt ovan – dela länkarna!

  • Kasta dig in i pågående diskussioner för att dela med dig av din expertis och bjud på dina länkar

  • Starta egna diskussioner och döp dem på ett intresseväckande sätt, komplettera med länkar till ditt content. Exempelvis ”Tio tips till att bli en mer lyhörd managementkonsult”

  • Använd dig av länkarna ihop med relevanta #hashtags (exempelvis #managementkonsult #ledarskap o.s.v.)

  • Ta upp dina ämnen i dina nyhetsbrev till leads och kunder

 

5. Strategi + tålamod = framgång med Inbound Marketing

Det kan ta tid innan ditt content genererar trafik och leads - ge därför inte upp för tidigt. Genom att hjälpa till och dela innehållet aktivt ökar du spridningen men också chanserna att andra väljer att länka till dig.

Slutsats

Det är viktigt att du ägnar tid till att ta fram en konkret strategi för ditt Inbound Marketing arbete! Många väljer att hoppa över vissa punkter, särskilt punkterna 2 och 4.

Lycka till!




http://camelonta.se//media/1345/linkedin_inbound.png