Felix Langlet

Inbound marketing

Inbound marketing

Anatomin i en bra webbsida

Vad krävs för att din webbsida ska upplevas som riktigt bra egentligen?


Vi säger det om och om igen, din webbsida är (och ska vara) navet i all marknadskommunikation. Webbsidan är en förlängning av era företagsvärderingar och en avspegling av hur det är att jobba med er, och för er.


Det är på din webbsida som en besökare avgör om de vill ta nästa steg, eller om de väljer att undersöka nästa konkurrent. Men, för att få en besökare att stanna en längre stund, krävs det ofta lite mer än bara en snygg webbsida.


Du måste tänka på vilket budskap som förmedlas, hur lätt det är att hitta information, samt vilken typ av innehåll som visas. Webbsidan tar sig an många roller, och det är ingen lätt uppgift att skapa en webbsida som verkligen speglar ett företag på rätt sätt - och som får besökaren att agera.
 

Dagens konsumenter surfar främst med mobilen och surfar de med på en dator eller laptop kan de ha över 20 flikar aktiva samtidigt och har gått från att besöka en webbsida åt gången till att på under 3 sekunder överväga om de har hamnat rätt, för att sedan klicka sig vidare till nästa flik. Du har alltså under 3 sekunder på dig att förmedla ett budskap som får en besökare att stanna upp, stanna kvar och bli intresserad.


Det finns ungefär lika många åsikter om hur man bäst gör detta som det finns webbsidor på nätet (över 1 miljard). Men det finns ett par områden som nästan alla kan tänka på ge sina besökare en bättre upplevelse.


I detta inlägg bryter vi ned vilka delar som är absolut kritiska att ha på en hemsida, och vad du behöver tänka på för att fullkomligt blända dina besökare.


Skriv en riktigt, riktigt bra rubrik

Eftersom du bara har några sekunder på dig att övertala en besökare att det är värt att stanna lite längre, så är det viktigt att du också väcker deras intresse fort. Detta gör du enklast med hjälp av en lättförståelig rubrik.


Om du gör en enkel Googling på “writing headlines” så hittar du över 31 500 000 resultat.

Med tanke på hur en modern design brukar vara utformad, tar ofta rubriken upp över halva startsidan. Se exemplet nedan.

Exempel på en av våra kunders webbsidor där vi photoshopat bort rubriker för att exemplifiera

 

 

Här är några tips för hur du skriver en bra rubrik:

  1. Skriv den så att en 6-åring skulle kunna förstå vad ni gör
  2. Försök att begränsa den till max 8 ord
  3. Beskriv utfallet, resultatet eller fördelar hellre än faktiska funktioner

 

Använd Call-to-Actions

Människor är flockdjur - vilket betyder att de flesta av oss söker efter en ledare som kan guida oss rätt. Samma sak gäller på nätet.


Många tror att det är bäst att låta användaren bestämma vägen själv, men det är inte alltid helt sant. Med hjälp av ledtrådar i innehållet, visuell hierarki, utstickande färger och en väluttänkt “stig” på din hemsida, kan du lotsa dina besökare till informationen de behöver - i precis rätt ordning.

 

Exempel på en rak och tydlig call to action på Konsultbolag1:s webbsida

 

Några tips för hur du skriver bra Call to Actions

  1. Var specifik. Få besökaren att bekräfta handlingen när de trycker på en knapp genom att skriva ex. “Ladda ned rapporten”, “Ta en rundtur” eller “Kontakta en konsult”.
  2. Tänk kontraster. Ge knappen en färg som sticker ut från ert övriga färgschema. Knappar som har samma färg som ex. toppmenyn eller sidnavigeringen har lättare att smälta in och inte synas.
  3. Gör inte alla länkar till knappar. Använd bara knappar där du vill att användaren ska se den och där det är viktigt att besökarna agerar.


Relevant innehåll eller blogg

En hemsida utan innehåll är ungefär som att köra en bil utan säten. Visst kan det vara intressant att veta hur många ni är på företaget och vad ni gör, men det riktiga värdet ligger i innehållet som där en besökare kan fördjupa sig.


Att ha en blogg eller mer redaktionellt innehåll är inte livsviktigt, men det kan vara bra beroende på vilken affärsstrategi som finns på plats.


När det finns innehåll som svarar på er målgrupps funderingar samt beskriver hur ni hjälper era kunder och hur ni skapar värde, så ger det er att framstående expertroll inom ert området jämfört med en konkurrents webbplats som inte har en blogg t.ex.


Sedan är det även viktigt att tänka på vilken typ av innehåll som bör finnas. Ska ni använda er av video, artiklar eller kanske infographics?


Beroende på vilken målgrupp ni marknadsför er mot så är det också väldigt olika i vad de föredrar. En äldre målgrupp kan tycka att det är jobbigt att läsa långa texter i mobilen, därför kan det vara bra att tänka på att använda många bilder eller att förstora upp texten i mindre skärmar.


Även en bild som innehåller text i några olika typsnitt kan väcka liv i en annars väldigt textrik sida. Hjärnan uppfattar bilder över 60.000 gånger snabbare än vad den kan tolka text, därför är det viktigt att alltid komplettera texter med bilder för att ge en så bra upplevelse som möjligt.

Yngre användare föredrar korta citat, texter i kombination med filmklipp t.ex.


Sajtstruktur, psykologi och användarvänlighet

Alla företag vill ha en hemsida som omvandlar (konverterar) besökare till kunder.


Men ofta kan det vara svårt att veta vad man ska ändra för att öka konverteringsgraden, eftersom det ofta inkluderar hundratals olika variabler.


Många gånger är det också de riktigt stora ändringarna som ger de största resultaten.


Att ändra färgen på knapparna när man bara har 100 - 1000 besökare i månaden kommer inte att ge några jättestora resultat - så länge det färgen på knappen sticker ut.

Det bästa du kan göra är att skaffa ett verktyg som t.ex. Google Analytics, Hotjar eller Triggerbee för att analysera hur dina besökare beter sig på din sajt, och sedan göra en design baserat på deras beteende.

Exempel på en heatmap (värmekarta) i Hotjar

 

Hotjar spårar muspekarens rörelse och Triggerbee låter dig se hur djupt dina besökare scrollar, samt vad de är mest intresserade av. Google Analytics är ett gratisverktyg för webbanalys som registrerar hur besökarna använder sig av webbplatsen och presenterar det som statistik.

Det finns även studier där forskare har spårat ögonrörelserna under tiden de läser en webbsida och resultatet kan överraska dig: 

Ögat dras till vänsterspalten där meningarna börjar, och sedan scannar vi texten efter nyckelord som är relaterade till informationen vi vill hitta.


Exempel på en eye-tracking-studie

 

Människor reagerar drastiskt på färger och kontrasterande element, vilket betyder att färger är en stark psykologisk faktor som avgör om din hemsida känns tråkig, “corporate”, lekfull eller allvarlig.

Kundutlåtanden och Social proof

Dina kunder litar mer på andra kunder, än dig och ditt företag.


Så här är det:

Du kan arbeta för världens bästa företag med världens bästa affärsidé, och det är okej att yttra sig om. Risken är bara att inte så många tror på det - såvida de inte får det bekräftat av någon annan.

Det är precis vad socialt bevis gör.

Genom att publicera citat från nöjda kunder, skriva case-studies om era mest lyckade projekt eller visa hur många följare ni har på sociala medier, så stärker det beviset om att ni kan hålla vad ni lovar, vilket kan övertyga den mest skeptiska besökaren om att just välja er.


Exempel på kundutlåtanden på Bonanza Educations webbsida
 

 

Teknik, prestanda och Säkerhet

Som digitalbyrå måste vi självklart säga några ord om plattformen och koden.


Om du inte besitter kompetensen inhouse så är vårt råd att du anlitar en lyhörd byrå som kan säkerställa att webbsidan får de funktioner som du vill ha och i linje med dina verksamhetsmål.


Sedan är det oerhört viktigt att best practices följs, så som Googles riktlinjer för sökmotorvänlighet samt att webbsidan följer rådande W3C-standards.


En webbsida behöver också vara fri från buggar och prestandaproblem. En besökare tröttnar snabbt om webbsidan laddar långsamt eller innehåller andra fel som påverkar upplevelsen negativt (och i en eller flera enheter). För att testa webbsidans prestanda och snabbhet kan du låta Google Pagespeed testa igenom den. Google PageSpeed ger även förslag på konkreta åtgärdsförbättringar som din byrå kan fixa till.


Slutsats

Ovanför har du lärt dig…

  • Hur du skriver en bra rubrik
  • Hur du utformar en bra Call to Action
  • Några typer av innehåll du kan använda dig av
  • Hur du använder socialt bevis för att övertyga dina besökare om att ni kan det ni pratar om
  • Att hitta en lyhörd digital byrå som följer följer rådande webb och Google- standarder


Att få en webbsidan som både är härlig att vila ögonen på och som samtidigt konverterar besökare till leads och kunder, är svårt.


Försök att guida besökaren där det är nödvändigt att de agerar, och var inte rädd för att testa nya metoder, taktiker och strategier. Ta hjälp av en digital byrå om du vill bolla och fundera. Vi på Camelonta hjälper dagligen kunder med deras webbsidor och digitala marknadsföring.


Det kan ta ganska lång tid innan man hittar en design och innehåll som man känner sig nöjd med - men det är värt det. Webbsidan bör som sagt vara navet i all din digitala marknadsföring.

 

http://camelonta.se//media/1548/headerimg.png