Felix Langlet

Inbound marketing

Inbound marketing

Är det för sent att börja annonsera på Facebook?

Som marknadsförare stöter du konstant på nya kanaler och medier där potentiella kunder samt nya chanser att visa upp ditt erbjudande, finns.

Möjligheterna och valen som ligger framför dig är bokstavligen oändliga. Ofta ger det upphov till frågor som:

  • “Kan detta fungera för mig?”

  • “Kan det vara det jag letat efter?”

  • “Fungerar det för andra?”

  • “Vad missar vi om vi undviker detta?”

När det kommer till digital marknadsföring så är det viktigaste att ha en orubblig strategi som kan agera stöttepelare när det kommer till att ta nya beslut kring valet av kanal.

Oerfarna marknadsförare satsar på spontana beslut i stundens hetta, styrda av vad “experter” skriver på Facebook och vad “alla andra säger”. En taktik som väldigt sällan fungerar…

Så, hur gör smarta marknadsförare?

De börjar med att ta ett steg bakåt. Nämligen att titta på vad deras kunder faktiskt gör., vilket ger frågan:

“Vad gör folk egentligen på nätet?” I vilka kanaler och medier finns dem?

Svaret är att de använder sökmotorer och de använder Facebook.

 

fb + google

 

Din målgrupp är med största sannolikhet ganska utspridd eftersom det är människor med olika intressen, vanor och rutiner.

Trots den självklara skillnaden så är Facebook en gemensam mötesplats för en stol del av din målgrupp. Med över 1,6 miljarder användare är det sociala nätverket alldeles för stort för att utesluta.

 

Social media är viktigt för nästan alla företag

De flesta marknadsförare vet att social media kan vara otroligt kraftfullt. Hela 93% av alla marknadsförare som satsar på social media, annonserar på Facebook.

Men, det slutar inte där. Annonserna står för drygt 80% av vinsten i Facebook och, låt oss vara ärliga, om marknadsföring på social media inte fungerade skulle inte företaget vara värt $304 miljarder.  

Facebook erbjuder en uppsjö av olika annonstyper, skräddarsydda för dina behov - oavsett vad du och ditt företag behöver.

De har allt från lead-annonser till appinstallationer och marknadsföring av dina event. Men, du kan inte förvänta dig att folk kommer att köpa det du erbjuder bara för att du har en annons ute.

Här kommer du att få några tips och lite inspiration om vad som fungerar på Facebook just nu, samt vad andra gör för att sticka ut.

 

Först och främst...

Ditt första mål är att driva trafiken ifrån Facebook, till din egen sida. Detta åstadkommer du lättast genom att ha en lockande rubrik till din annons.

Rubriken är såpass viktig att det bara finns tre regler när du annonserar:

  1. Skriv en bra rubrik

  2. Gör om steg 1 tills annonsen ger resultat.

  3. Gör en grundlig research om din målgrupp för att kunna skriva bättre rubriker.

Bilden i din annons, till skillnad mot vad många tror, är inte avgörande. Så länge den drar till sig uppmärksamhet så gör den sitt jobb, men det behöver inte var mer än så.

Den bör få folk att stanna upp, men det är via din rubrik och din copy som du ger folk en anledning att klicka på din annons.

Som ett exempel, kolla hur Aftonbladet ser ut utan rubriker.

 

aftonbladet utan rubriker

 

Du har inte en chans att se vad artiklarna handlar om om inte rubriken finns där. Bilder gör rubriken mer levande och det kan ytterligare öka intresset, vilket sjävklart är fördelaktigt.

Jämför bilden utan rubriker här ovanför, med originalet här nedanför:

 

Aftonbladet med rubriker

 

Gör din research

Det andra du behöver ha koll på är vilka du riktar din annons mot, och det är här du behöver använda din research.

Om du inte vet tillräckligt om din målgrupp eller om för att göra en komplett kundprofil så kan du börja med att läsa onlineforum som är relaterade till din marknad.

Tro det eller ej, men personer som ställer frågor i forum vill ha svar på tal.

familjeliv och foretagandew

Bara genom en snabb överblick i Famileliv’s forum (till vänster) så kan man anta att många av dessa användare bor i villor och är intresserade av heminredning, trädgård och annat “familjepyssel”.

Till höger ser vi företagande.se. Där kan man snabbt urskilja att ekonomin är ett väldigt stort intresseområde för företagare. Om du tilhandahåller redovisningstjänster så kan det vara en väldigt bra chans att ge ut gratis tips, råd och kunskap.

Forum ger en bra insikt i hur din målgrupp resonerar när de ställer sin fråga och du kan ofta hitta mönster som kan inspirera till bra rubriker och ämnen att skriva innehåll om.

 

Ett annat tillvägagångssätt är att kolla igenom ett verktyg som Buzzsumo.com och se vilken typ av information som delas mest frekvent i din bransch.

buzzsumo

Skriv bara in en webbadress så hittar Buzzsumo de artiklar som har flest delningar ifrån sajten.

 

Din målgrupp

Med Facebooks annonseringssystem så kan du sträcka dig långt över bara geografiskt område, kön och ålder.

Facebook har än så länge de bredaste och djupaste möjligheterna till målgruppssegmentering.

annonsmålgrupp

 

 

Du kan rikta annonser baserat på:

  • Utbildning

  • Yrke

  • Yrkestitel

  • Relationsstatus

  • Intressen

  • Gillade sidor

  • Politiska åsikter

  • Vilka program de använder

  • Mycket mer…

Som du ser är kombinationerna näst intill oändliga.

Nedanför hittar du några bilder på olika målgrupper du kan rikta dig mot. Om du t.ex har en restaurang som söker nya servitriser eller säljer en produkt som används specifikt av dem, så kan du rikta dina annonser mot de som har angett “Servitris” i sin yrkesbefattning.

servitris fb ads

 

Om du säljer en produkt specifikt för lärare, så kan du nå dem.

larare

 

 

Säljer du tjänster och vill nå ut till företagare så kan du även förvandla Facebook till en plattform där du attraherar potentiella och värdefulla B2B-kontakter.

mindre foretag

 

Längtan efter att åka iväg igen är aldrig större än veckorna efter man precis har kommit hem från en utlandssemester. Locka till dig potentiella kunder genom att låta dem veta att ni har allt de behöver för att göra nästa semester ännu bättre.

på resande fot

 

Att köpa en bröllopspresent är nog en av de svåraste uppgifterna som finns. Så fort man får inbjudan så börjar man tänka på presentinköp, och det är något som ofta planeras långt i förväg. Det får inte vara för billigt, och man har inte råd med vad som helst.
Därför kan det vara bra att låta vännerna till det nyförlovade paret veta att de kan köpa den perfekta presenten hos just dig! 

 nyförlovade

 

Så använder andra Facebook:

Det är sällan effektivt att sälja rakt ut när det kommer till annonsering. Särskilt när det kommer till användare på Facebook.

De flesta är inte där för att handla saker, utan de allra flesta är där för att prata med och vara delaktiga i familj och nära vänners liv.

Vad är det du egentligen gör när du ser att kompisen har köpt en ny bil eller att en vän befann sig på ett bröllop i helgen?

 

Du upptäcker.

 

Om du kan få personerna som ser din annons att “upptäcka” ditt erbjudande istället för att få dem att köpa ditt budskap, så kommer du att ha en större möjlighet att konvertera besökarna på sajten till till kunder.

Den här utmaningen har tvingat många att tänka annorlunda när det kommer till sin marknadsföring. Här kommer några exempel som visar hur andra företag använder Facebookannonser för att lyckas:

 

estrella fbannons

Estrella

Chipsbolaget visar att de riktar sig mot den yngre målgruppen eftersom de använder sig av de VR-glasögon och eftersom videon är en förhandsvisning på ett “virtuellt prank” som killen i rött utsätts för. De vill att du ska se hela videon, klicka igenom och se hur Estrella kan passa in i en roligare vardag.

 

 

oatly fbannons

Oatly

Satsar på social proof (socialt bevis) och att låna trovärdighet ifrån Alex Schulman och  Sigge Eklund. Ett smart drag som kan dra många blickar, reaktioner och mycket engagemang.

 

 

karlex watches

Karlex

Det svenska klockmärket Karlex använder video i sin marknadsföring. Facebook-annonser som innehåller video låter dig att ställa in några särskilda knappar när videon pausas.

På så sätt missar du inte en chans att driva trafik till din hemsida.

 

 

coop

Coop

Coop använder annonser på Facebook för att få folk att gå in och rösta på Änglamarkspriset.

 

Slutord

Om sanningen ska fram så har inte strategierna för att bygga företag förändrats på hundratals år, medans förutsättningarna har förändrats drastiskt.

Facebook-annonser fungerar bättre och bättre för varje dag, och eftersom användarantalet växer lavinartat, så har det aldrig varit en bättre tid att komma igång.

Kom ihåg att det tar tid att lära sig, och att mycket av framgången kommer ifrån experimentation. Bara för att ett erbjudande fungerar bra för en av dina konkurrenter så betyder det inte att det gör det för dig.

Försök att stå ut från bruset med hjälp av unika bilder, roliga erbjudanden och sådan som folk tycker är intressant. Att rida på populära vågor som Pokémon Go kan vara kortsiktigt men otroligt effektivt!

http://camelonta.se//media/1489/ar-det-for-sent-att-borja-annonsera-pa-facebok.png