Olof Törnqvist

Nyhet

Nyhet

Den nya cookielagen

Om Cookies och den nya Cookie-lagen

Den 25: januari ordnade vi på Camelonta ett frukostseminarie om den nya cookielagen. Inbjuden expert var reklamombudsman Elisabeth Trotzig. Det var mycket roligt att så många kunde komma på seminariet så tidigt denna januarimorgon. Det blev fullsatt! För er som missade seminariet så kommer här ett sammandrag av de viktigaste punkterna.

I den första delen presenterade jag lite om hur cookies och statistik fungerar på nätet. Därefter tog Elisabeth Trotzig över och berättade om bakgrunden till den nya lagen, vad den går ut på, vilka den berör och vad ni som sajtägare bör tänka på.

Vad är Cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på en webbplats placerar på besökarens dator. Cookies används som minne för webbplatsen. Med detta minne kan webbplatsen hålla reda på om en besökare har besökt webbplatsen tidigare eller inte.

Det finns olika typer av cookies:

  • Sessions cookie
    Används för att komma ihåg användaren endast under det aktuella besöket
  • Persistent cookie
    Används för att komma ihåg användaren under längre tid. Hur lång tid bestäms av webbplatsen. Google Analytics cookie sparas i 18 månader. Andra sparas i 50 år (förhoppningsvis har man bytt dator innan dess!)
  • Förstaparts cookie
    Innehållet i cookie-filen får endast läsas av den domän som skapat cookien. Det finns en regel som kopplar varje cookie mot den domän som skapat den. Ingen annan domän får åtkomst till cookien.  
    När webbplatsen som besökaren surfar till sätter cookies kallas det för förstaparts cookie.
  • Tredjeparts cookie
    Många sajter länkar dessutom in resurser ifrån andra webbplatser. Exempelvis annonser, statistiktjänster och knappar för att dela innehåll (Google Analytics och Adwords, AddThis, Facebook Gilla-knappar mm).

Vad används Cookies till?

Cookies kan användas i olika syften:

  • Statistik av webbtrafiken. Skilja nya besökare från återkommande. Detta är intressanta mätpunkter för trafikanalys och används av marknadsförare för att dra slutsatser om användandet av webbplatsen
  • Komma ihåg olika val som användaren gör på webbplatsen. T.ex. val av språk.
  • Annonsnätverk använder cookies för att veta vilka annonser man tittat på

Annonsnätverk placerar ut annonser på många olika webbplatser och håller reda på vilka annonser som redan visats för besökaren. Många annonsnätverk samlar dessutom in ytterligare information om besökarens beteenden och vilka webbsidor han tittat på i syfte att kunna erbjuda mer riktade annonser.

Exempel på detta är t.ex. Google Adwords som visar annonser baserat på vad som finns i användarens mail eller Facebook annonser som visar innehåll baserat på dina aktiviteter på Facebook. Men även annonsnätverk som ligger på helt olika webbplatser såsom Blocket och Aftonbladet.

 

Är det vanligt med Cookies?

Hur många cookies sätts när man surfar till en webbplats? Det varierar mycket. En del webbplatser använder inte cookies alls, men de allra flesta gör det. Ibland utan att man egentligen tänker på det. Kopplar man på Google Analytics eller länkar in en Facebook Gilla-knapp så använder de tjänsterna cookies vilket innebär att ni också gör det. Jag visade ett exempel genom att surfa in på hemsidan för thesun.co.uk. Jag hade ett tillläggsprogram i Firefox där jag kunde se hur många cookies som sattes på min dator och det blev över 100 stycken! Vad behöver thesun.co.uk så många cookies till? Ja, det kan man fråga sig. Det ser ut som att de flesta kommer från alla annonser och sociala medier-tjänster som de länkat in på sin sajt.

Stänga av Cookies

Som användare kan du välja att inte acceptera cookies när du surfar. I de flesta webbläsare finns det möjlighet för dig att ställa in vilken sorts cookie (förstapart eller tredjepart) som du accepterar. Du kan även radera redan satta cookies. Firefox erbjuder här helt klart större möjlighet till att ange inställningar än t.ex Internet Explorer.

Om man har installerat tilläggsprogrammet Flash, vilket i princip alla har gjort så har man en säkerhetslucka. Cookies som sätts av Flash respekterar inte de inställningar man gjort i webbläsaren. Och elaka utvecklare kan genom Flash dessutom återskapa cookies som du raderat.

De nya Cookie-rekommendationerna

Nu lämnade jag över ordet till Elisabeth Trotzig som presenterade Reklamombudsmannen (RO).

RO är näringslivets självreglering för en hög etisk nivå i marknadskommunikation och man prövar och granskar om marknadskommunikation följer ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation samt andra branschregler.

Bakgrunden till det nya cookie direktivet ligger bl.a. i att EU-kommissionen har tyckt att parterna inte är jämbördiga i och med att webbanvändarna saknar information om vad cookies används till och det kan upplevas integritetskränkande att man blir kartlagd i sitt surfande. Det är viktigt att webbanvändarnas kunskap om detta ökas och att de ges möjlighet att välja bort sådan användning.

Elisabeth berättar att användningen av cookies regleras i 6 kap 18 i LEK - Lagen om elektronisk kommunikation från 1 juli 2011. Tillsynsmyndighet är Post och Telestyrelsen.  Enligt lagen krävs ett samtycke från användaren för att få sätta cookies på dennes webbläsare.

En viktig fråga har varit hur användaren ger sitt samtycke till att cookies sätts. Elisabeth visade exempel på hur Riksdagen löst det, dvs. med en fråga direkt på webbplatsen.

Eftersom cookies är avgörande för många funktionaliteter kan det försämra användbarheten om man hela tiden måste godkänna cookies när man surfar. Branschen har därför arbetat fram rekommendationer för hur ett samtycke kan gå till. Rekommendationen blev klar i november i fjol och gäller cookies för marknadsföringsändamål.

Den nya rekommendationen förutsätter atten inställning i användarens browser om tillåtande av cookies ska fungera som ett samtycke om följande också uppfylls:

  • Webbplats som använder cookies ska skylta om detta på framträdande plats.
  • Skyltningen ska vara klickbar och länka till fördjupad information om den användning av cookies som förekommer.
  • Informationen ska göra klart hur användaren ska gå tillväga för att neka eller återkalla samtycke till användning av cookies.  (Opt-Out)

Information om att webbplatsen använder cookies är alltså viktig.

Elisabeth tipsade om att branschorganisationen IAB har tagit fram en webbplats för att guida företag till de nya Cookie-rekommendationerna. Sajten heter minacookies.se och där kan man bl.a. se exempel på hur man kan informera på sin webbplats och ladda ned en knapp / bild med en länk som man bör använda på sin webbplats i anslutning till att man informerar.

Frågor

Det dök upp flera frågor från den engagerade publiken. Här kommer en av dom.

Fråga: Vad händer om man blir fälld?
Svar: Eftersom det handlar om självreglering förutsätter det förstås att man handlar i enlighet med de regler som branschen själv har satt upp. Det blir ingen sanktion men det fällande beslutet publiceras och det kan leda till mindre smickrande publicitet.

Jag avslutade med att fråga om vår egen Cookie-sida följde rekommendationen och fick backning på detta då sidan saknade logotypen ”Vi använder Cookies”. Nu är den inlagd så titta gärna på vår sida för ett bra exempel. Kopiera gärna vår text om du vill men kom ihåg att hur just er cookie-information ska se ut beror på hur ni använder cookies på er webbplats. Använd gärna tjänsten PTS.se tjänst eller kontakta oss så hjälper vi er!

Länktips

http://hittakakor.pts.se

http://www.minacookies.se/

http://camelonta.se//img/default-facebook-share.jpg