Daniela Morales

Digital marknadsföring

Nyhet

Digital marknadsföring,Nyhet

Google Adwords blir Google Ads

Efter 18 år som Google Adwords kommer det nu ett namnbyte från jätten.

I ett led att förenkla och effektivisera Googles erbjudanden får vissa av deras tjänster nya namn, i samband med en omorganisering. Google introducerar även nya lösningar som ytterligare bidrar till att förenkla annonsering.

Från och med den 24 juli kommer du att märka av förändringarna.

Det kommer att finnas tre primära produkter:

 

  • Google Adwords blir Google Ads.
  • DoubleClick och Google Analytics 360 Suite kommer nu att finnas under varumärket Google Marketing Platform.
  • DoubleClick for Publishers och DoubleClick Ad Exchange kommer att integreras i plattformen Google Ads Manager.

Enklare att förstå produkterna

Namnbytet innebär inte att produkterna förändras i en större utsträckning. Det handlar snarare om namnförändringar som beskriver erbjudanden bättre, enligt Google själva.

Rebrandingen ska göra det enklare för kunder att förstå Googles produkter och välja de som passar respektive kund bäst, säger Sridhar Ramaswamy, Googles seniora vice president för Ads & Commerce.

Googles erbjudande har förändrats på 20 år

Under de cirka 20 år som digital annonsering har funnits, har Google förvärvat och utvecklat nya annonsprodukter. Därför har tjänsterna rent naturligt blivit fler och rätt komplexa.

Det har medfört svårigheter för annonsörer, publicister och byråer att identifiera och välja rätt Google-produkter för just deras behov.

Nya namn och ihopslagningar gör det enklare för marknadsförare att veta vilken produkt som uppfyller deras behov, vilket såklart även leder till att du som annonsör och vi som byrå kan uppnå bättre resultat!

Google Ads

camelonta-adwords-blir-google-ads

Förklaringen som Google ger till att byta namn på Adwords är att det inte länge bara är en plattform för sök med text.

Istället har du idag en rad av olika format och ytor du kan annonsera på under Adwords, så som Youtube, Google Shopping, app-plattformar och Google maps. De är alla väldigt olika ytor där kunder söker efter produkter, tjänster och företag.

Nya tjänster för mindre företag

Google kommer att lansera en ny kampanjtyp i Google Ads, Smart Campaigns, som gör det enklare att börja med annonsering. Det ska vara lätt att sätta upp en kampanj som inte kräver större kunskap om verktyget.

Smart Campaigns är för företag som inte har tid eller resurser att hantera komplexa digitala annonskampanjer. Med kampanjtypen kan man börja annonsera på bara några minuter. Inriktning och leverans är automatiserat.

Här kan du lära dig mer om Smart Campaigns 👇🏼

Google Marketing Platform

DoubleClick och Analytics 360, som är plattformar för större företagskunder och byråer, kommer att integreras i “Google Marketing Platform”. Här kan man planera, köpa, mäta och optimera köp av digitala medier och användarupplevelser tvärs över betalda och ägda kanaler.

Anledningen till att man förenar dessa två produkter är att annonsörer tidigare själva integrerat produkterna. Google såg att de annonsörer som använde bägge plattformar fick bättre resultat.

Även Google Data Studio och Tag Manager 360 blir en del av Googles marknadsföringsplattform.

Google Ads Manager

"DoubleClick for Publishers" och "DoubleClick Ad Exchange" slås ihop och det nya namnet blir "Google Ad Manager".

Google Ads Manager är en produkt som riktar sig främst för publicister och utgivare. På den nya plattformen har de större koll och kan enklare hantera sina affärer och annonser på deras sajter.

Ihopslagningen innebär att det blir en komplett och enhetlig programmatisk plattform.

Camelonta är certifierade i Google Ads

Vi är Google Partners och förvaltar en hel del annonskonton åt våra egna kunder och vi har specialistkunskaper i verktyget.

För dig som inte har tid och vars affärer är komplexa hjälper vi gärna till att sätta upp ett konto och/eller optimera kampanjer.

Hör av dig till oss så kan vi prata om hur ni kan öka era affärer via Google Ads.

 

google-partner

Avslutningsvis

Från och med den 24 juli och några månader framåt kommer vi att kunna se de nya tjänsterna och plattformarna börja rullas ut.

 

  • Google Ads är det nya namnet för gamla Adwords, där du kan annonserna på en rad olika ytor i form av till exempel text, video och bild.
  • Google Marketing Platform är en plattform för stora företagskunder och byråer för att hantera köp av digitala medier och användarupplevelser över betalda och ägda kanaler.
  • Google Ads Manager är en komplett plattform för publicister och utgivare, där de enkelt kan hantera sina affärer.

 

Vad tycker du om rebrandingen?

Känner du att du numera har koll på Googles annonseringsprodukter?

Mejla oss!

http://camelonta.se//media/1637/camelonta-adwords-blir-google-ads.png