Marcin Nasar

Nyhet

Nyhet

Google utökar med köpknappar i det mobila sökresultatet

Som ett steg i att utmana Amazon och Ebay ska Google möjliggöra köpknappar direkt i det mobila sökresultatet.

Hittills har man ju kunnat se ”Google Shopping-annonser” i sökresultatet. Produkterna marknadsförs med bild samt produktbeskrivning och precis som med Adwords, landar besökaren på annonsörens produktsida vid klick.

Men för att öka konverteringen i mobilen samt utmana aktörer som Amazon och Ebay, ska Google alltså möjliggöra att köpnkappar dyker upp bland de sponsrade länkarna.

”Googles nya köpknapp lär leda till fler avslut,
ökad merförsäljning och smidigare ehandel i  mobila enheter
- dvs ökad konvertering”

Till skillnad från ”Shopping-annonserna” ska köpknappen länka till en transaktionssida kontrollerad av Google – med ett flertal betalmöjligheter samt information om andra rekommenderade produkter för konsumenten. Betalningsuppgifterna kommer dessutom kunna sparas för att nästa köp ska gå smidigare. Dock vill Google inte gå så långt som Amazon genom att hantera själva produkten och leveransen, som förblir ehandlarens uppgift.

Ett steg i att minska trösklarna för mobil ehandel

Att Google börjar med att erbjuda tjänsten i mobila enheter är för att minska trösklarna för en ehandel i mindre skärmar och då kanske konsumenten är på språng. Resultatet lär leda till fler avslut, ökad merförsäljning och smidigare ehandel i mobila enheter, men en del ehandlare känner sig oroade över att Google kontrollerar transaktionen. Vidare oroar sig vissa ehandlare för att konsumenterna börjar uppvisa ett illojalt beteende gentemot den egna shoppen.

Tjänsten kommer till en början att testas i USA och det kan dröja innan den kommer till Sverige. Läs mer om detta i orginalartikeln från i Wall Street Journal.


Bild: "Google Shopping"

Fler satsningar på förbättrad upplevelse i mobila enheter

För några veckor sedan gick Google även ut med att vikta responsiva och mobilvänliga webbplatser högre. Dels genom att tala om att webbsidan faktiskt är mobilvänlig direkt i det mobila sökresultatet, men också genom att ge sidan högre ranking i själva sökresultatet.

Precis som med köpknapparna kan detta ses som en satsning på att förbättra upplevelsen i mobila enheter.

Här följer några punkter som Google kommer att vikta högre i den förnyade sökalgoritmen:

  • Att text är läsbar utan behov av zoom eller navigering i sidled
  • Att sidan är fri från flash
  • Att knappar, länkar och navigering är anpassat för navigering med ett finger och i en liten skärm

Vill du ha hjälp med SEO, Googles produkter eller digital strategi? Skriv gärna en rad om dina utmaningar!

 

http://camelonta.se//media/1205/skarmavbild-2015-05-18-kl-16-55-52.png