Marcin Nasar

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering - Tips och lärdomar från Conversion Jam

Förra veckan var det dags för Conversion Jam. Årets viktigaste event inom konverteringsoptimering, med experttalare inom ämnet från hela världen.

Camelonta var på plats för att lyssna och lära samt en möjlighet att nätverka och träffa alla intressanta personer som var där.

Några intressanta talare (bland många fler)

Neil Patel - Kissmetrics grundare och utnämnd till en av de 100 mest betydande entreprenörerna av självaste president Obama)

Oli Gardner – en av världens främsta landningssidebyggare

Maria del Riccio – optimerar en av Sveriges populäraste sajter - Aftonbladet.se 

Neil Patels bästa tips

Neil Patel gav en inspirearande föreläsning i hur man kan omvandla besökare på sajten till kunder. Han förespråkar t.ex. använding av popups på sajten som triggas med rätt timing.

Hans personliga favorit är Exit Intent Popups. D.v.s de som dyker upp när man är på väg att lämna en sajt. Vidare pratade han om vikten att ställa motkrav på sina kunder. Han menar på att om en besökare lägger mycket tid på att se en film om ditt erbjudande, är besökaren mer benägen att handla då besökaren dels kvalificeras som mycket intresserad men som också lär känna dig och ditt erbjudande och därmed blir säljklar. Han pratade också om styrkan i personalisering av sajten. Små anpassningar som att erbjudanden på sajten personaliseras med den stad du bor i ökar konverteringar på sajten! Läs mer om Exit Intent Popups på Triggerbees blogg

 

..hans personliga favorit är Exit-intent-popups

Oli Gardners bästa tips

Oli Gardner bjöd på sina tips vad gäller att bygga förtroende och vikten av att hålla löften på sajten. Ett tydligt misstag som många företag gör är inte jobba med relevanta landningssidor utifrån löftet i annonsen

Oli tipsar:

  1. Se till att jobba med en specifik landningssida utifrån innehållet i annonsen. Söker man på akut-rörmokeri ska man inte behöva landa på en sajt om rörmokarföretagets historia.

  2. Se till att landningssidor (även erbjudandesidor) innehåller nyckelfraser kopplade till de tjänster eller produkter som ni erbjuder. Man ska på avstånd kunna identifiera vad ni gör för kunden.

 5-sekunders testet:

 Låt en utomstående titta på din landningssida i 5 sekunder och be därefter personen anteckna nyckelord som de tror att sidan handlar om. Arbeta med innehållet tills tester får bra nyckelord. 

Maria del Riccio: Så optimerar Aftonbladet.se

Eftersom Maria pratade om Aftonbladet.se - en webbplats som de flesta svenskar har besökt eller brukar besöka, blev hennes föreläsning erhört konkret. Maria pratade om vikten att använda kundernas språk på webbsidan, samt att bete sig som man gör i vanliga sociala sammanhang. Ingen säljare står och ropar ut budskap i butiken. Därmed bör omotiverade stora bokstäver och skrikiga rubriker undvikas. Särskilt om de inte är på språket som kunden använder. Maria (bland andra talare) förespråkade såklart att man ska testa sin webbsida, med t.ex. A/B-tester för att ha fakta på sina beslut. Aftonbladet jobbar intensivt med A/B-tester på t.ex. landningssidor som marknadsför tidningens plus-tjänst.

Sammanfattningsvis

Ett mycket intressant event med spännande möten och skarpa talare. Vi är nöjda och ser fram emot nästa års event, Cjam6. 

Avslutande citat från konverteringsexperten Peep Laja:

Peep Laja - Don't copy your competitors because they don't know what the f*ck they are doing either

http://camelonta.se//media/1352/cjam2015.jpg