Joachim Ram

Marketing Automation

Marketing Automation

Marketing Automation - Segmentering

Marketing automation har varit ett hett ämne de senaste åren; vad är det, vart ska man börja och vilket system är rätt för ditt företag. Det finns säkert hundratals blogginlägg och artiklar om vad det är och varför marketing automation är bra för ert företag, hur det underlättar marknad och säljprocesser. 

 

Denna artikel syftar inte till att hjälpa er att välja system av alla tusentals som finns tillgängliga, utan att förklara grunderna i marketing automation och hur man kan börja jobba med det. 

Så vad är marketing automation?

Marketing automation är kort beskrivet serie marknads- och säljdrivande aktiviteter som startas och drivs med dynamisk genererad data.

Det betyder hantering av dynamisk data som vi får in på olika sätt; 

 

  • Besök på hemsida 
  • Val och vägar besökarna tar för att nå ett företagsmål
  • Social aktioner 

 

Kan också vara 

  • Eventbesökare
  • Nyhetsbrev prenumeranter
    etc.

 

Det finns alltså en mängd olika källor till data, och denna information är olika för de olika besökarna. Marketing automation handlar om att kunna omvandla informationen till personaliserade budskap som ska nå ut till rätt person vid rätt tillfälle. En stor fördel med ma system är att man kan använder segmenteringen av kontakter för att därmed kunna personalisera kommunikation mot rätt målgrupp

 

Så börjar du!

Ett bra sätt att börja är att segmentera i ert MA system (era kontakter) utifrån olika parametrar (detta varierar från företag till företag). Det kan vara saker som;

 

  • Intressen
  • Hur aktiva de har varit
  • Vad har de gjort? (laddat ner whitepapers, frukostseminarier, köpt något)

 

Ju mer ni segmenterar desto lättare är det sen att vara väldigt specifik i ert budskap till dessa personer och på så sätt kunna skicka rätt information eller erbjudanden utan att “spamma” dem.

 

Taggar

Många MA (marketing automation) system har något som kallas taggar. Taggar är ett bra sätt att kunna segmentera utifrån det just ert företag vill ha. 

Målet med flödet är att segmentera listor utifrån kontakter/ intressen som finns i dagsläget. Olika företag har olika prioriteringar på hur de vill segmentera, tagga upp deras kontakter. Detta är bara ett exempel på hur man kan få igång segmenteringen.

Utifrån er kontaktdatabas, ex. maillista, segmenteras kontakterna sedan olika kategorier. Exempel på sådana kategorier kan va:

 

  • Hur aktiva personer är på hemsidan
  • Har de köpt något
  • De är intresserade av ett produktsegment
  • Har de kommit på ett frukostseminarium
  • De är anmälda till nyhetsbrev

 

 

Vad gör man efter segmentering?

När ni har en grundsegmentering på plats är ni redo för nästa steg - att börja kommunicera med er målgrupp. Hur det går till kommer vi att behandla i nästa blogginlägg.

 

http://camelonta.se//media/1711/segmentering1.png