Joachim Ram

Marketing Automation

Marketing Automation

Nyhetsbrevflöde

I förra blogginlägget gick vi igenom om hur viktigt det är för ert företag att segmentera era kontaktlistor i olika kategorier. Det kunde vara utifrån beteende, aktioner, intressen etc.

Segmenteringen underlättar framtida marknadsaktiviteter så att rätt person får rätt utskick.

 

Ett enkelt flöde som de flesta företag bör ha i sin Marketing automation plattform är ett nyhetsbrevsflöde som hanterar utskick av nyhetsbrev på vecko-, månads- och årsbasis.

Nyhetsbrevsflöde

Detta flöde är ett grundläggande nyhetsflöde som baseras på vad mottagaren genomför för handling i mailet. 

 

nyhetsbrev_flow

Vecka 1

Ett första mail skickas ut, vilket ger fem olika möjliga utfall: 

 

  1. Öppnat/ klickat på en cta i e-mail
  2. Ej öppnat - om de ej öppnat så kan ni välja att under vecka 2 skicka samma mail igen, eller gå vidare med mail 2
  3. Avregistrerat 

 

Vecka 2 

Skicka mail 2 med en liten extra push till en aktion (som t.ex. läs flera blogginlägg av samma område). Samma regler gäller här som vecka 1(utfall 1-5). 

För personer som ej har öppnat första mailet kan man välja att skicka mail 1 igen med kanske någon slags förändring eller fortsätta flödet med mail 2 för dessa också. 

 

Vecka 3 

Skicka mail 3 med ett enkelt sätt att avsluta det ni vill uppnå. Har de inte öppnat efter vecka 2 så kanske en säljare ska höra av sig (detta kanske inte alltid är möjligt, beroende på företag) eller skicka ett direktmeddelande till den personen. 

Detta beror lite på om det finns någon CTA (call to action) som ni vill att läsaren ska göra. Det kanske helt enkelt är ett informativt nyhetsbrev och då behövs ingen specifik uppmaning till ett mål.

 

Vecka 4

I de fall användaren har genomfört en call to action under steg 1,2 eller 3 så skickas ett tack-mail/loyaltymail där rabatt eller annan förmån kan erbjudas.

 

  • För de som avregistrerat från nyhetsbrevet är det viktigt att ni flyttar till en separat lista så att dem inte får några fler utskick


Det går att göra dessa nyhetsflöden på väldigt olika sätt, och beroende på mottagarens handling går det att skapa olika val som ska hända. Nyhetsflöden kan konstrueras på flera olika sätt och detta är bara ett exempel på hur man kan börja. 

 

Det viktiga är att vara personlig och hitta rätt väg för just er företag. Målet med segmenteringen som vi pratat om förra veckan är att få ut rätt information till rätt person vid rätt tillfälle.

 

Vid frågor eller funderingar om hur segmentering eller vilka flöden ni borde satsa på är ni välkomna att höra av er!

http://camelonta.se//media/1717/nyhetsflo-de-001.png