Marcin Nasar

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring

PPC, CPS, CPA eller PPL?

– Camelontas digitala annonseringsordlista!

Digital annonsering kan ofta uppfattas som en djungel av konstiga bokstavskombinationer. Har du precis pratat med en annonssäljare och känner dig lite snurrig? Lugn, vår guide förklarar förkortningarna!



PPC - betala per klick

PPC-annonsering (pay per click) - länge en självklarhet för flertalet verksamheter.

Annonserna säljs av sökmotorer, annonseringsnätverk, alternativt specifika webbplatser som matchar din målgrupp. Exempel på detta är Google Adwords.

Som annonsör köper du i princip besökare till din webbplats. Din budget avgör annonsplaceringen i förhållande till dina konkurrenter och styr där med antalet annonsvisningar.

CPA - betala vid förvärv

CPA (cost per action eller acquisition) - är en annonseringsform där annonsören endast betalar för besökare som genomför önskat förvärv på webbsidan.

Exempel på förvärv:

  • En nedladdning av en broschyr (som finns på en webbsida)

  • Ifyllnad av ett formulär för prenumeration av ditt nyhetsbrev

  • Ifyllnad av ett formulär i utbyte mot att få tillgång till en matnyttig PDF

  • Klick på ”jag önskar att ni ringer upp mig” - knapp

  • Klick på ”chatta med oss” -knapp

CPS - betala vid försäljning

Jo, många e-handlare väljer CPS-annonsering (cost per sale) där annonskostnaden utgår i samband med ett slutfört köp av besökaren.

Jag skulle säga att CPS är en korsning mellan en vanlig Google Adwords PPC annons, och ett förvärv (se CPA ovan), då ett genomfört köp faktiskt räknas som ett förvärv.

PPL - betala för leads

I framförallt B2B-sammanhang är kvalificerade leads alltid värdefulla, därför växer sig PPL (pay per lead) allt starkare.

Besökare på din webbsida lämnar spår efter sig och dessa spår kan analyseras. När dina besökare uppvisar ett intressant beteende, för att klassas som leads, är de redo att bearbetas av din säljare.

Med hjälp av ett kraftfullt verktyg som t.ex. Triggerbee Engagement Platform kan du själv analysera besökarnas beteende samt profilera besökarna. Och därmed få nya, heta leads serverade varje dag.

Anlitar du istället en byrå som ansvarar för analysen av webbsidebesökarna och leveransen av leads, utgår en PPL-kostnad - Pay per lead.

Frågan är vad just du ska välja?

Det beror på dina mål, din bransch samt på produkten eller tjänsten som du säljer.

  • PPC kan dra mycket trafik till din webbsida (plånboken avgör gränsen). Kvalitén kan dock variera.

  • Väljer du PPC, bör du åtminstone skapa en säljande landningssida, med en tydlig call to action!
  • För dig som säljer fysiska produkter är CPS (cost per sale) ett lämpligt komplement till PPC.

  • För dig som säljer företagstjänster och kräver en varm och bearbetad kund, kan PPL (pay per lead) oftast vara mycket värdefullt.

  • CPA (cost per action) vara ett intressant alternativ att kombinera med flertalet av de andra “bokstavskombinationerna”, då det handlar om genomförda aktiviteter på webbsidan.


Är du sugen på att ta reda på mer? Kontakta oss så vägleder vi dig ur annonseringdjungeln!

Läs mer: Camelontas råd för ökad försäljning

 

http://camelonta.se//media/1181/onlinemarketing.jpg