Daniela Morales

Digital marknadsföring

Inbound marketing

Digital marknadsföring,Inbound marketing

Så blir du framgångsrik med din digitala strategi

För oss som älskar internet och statistik är ett av årets höjdpunkter när den årliga rapporten från IIS kommer ut. Jag talar såklart om Svenskarna och Internet, undersökningen som djupdyker ner i svenskarnas internetvanor. Jag har läst hela rapporten och tagit ut 3 intressanta trender som är bra att ha koll på om du inte vill hamna efter med din digitala strategi.

 

Blockering av annonser ökar

 3 av 10 personer i Sverige använder Adblocks, det vill säga en typ av mjukvara som förhindrar att annonser syns på sidor som t.ex. Facebook och Youtube. Tittar vi specifikt på åldersgruppen 16-25 år så nästan fördubblas den siffran till hela 57 procent. På gymnasiet svarade varannan elev att de har en annonsblockerare installerad.

 

Slutsatser som jag kan dra från detta är att kommande generationer inte har mycket till överst för traditionell reklam. Den yngre målgruppen är absolut intressant att ha koll på då de sätter agendan för framtiden. De är bättre på att se igenom floskler och kräver en genuin marknadsföring. Marknadsförare kommer att på sikt behöva omfördela större delen av annonsbudgeten till andra digitala kanaler.

 

Autentisk och pålitlig innehåll lockar

 Varför blockeras annonser mer och mer? Det korta svaret är för att innehållet inte är relevant för målgruppen. Samtidigt som adblocks har ökat så har även vi sett att behovet för content marketing också ökar. Content marketing handlar om att leverera kvalitativ innehåll som är relevant för målgruppen.  Det underlättar om du har ett verktyg som också kan ge dig fler insikter om vilka dina leads är och vilket innehåll som intresserar dem. På så sätt kan du personalisera innehållet för dina målgrupper och i slutändan bygga en relation med dina kunder. Triggerbee är ett kraftfullt verktyg som fungerar med flera svenska och internationella system för nyhetsbrev, CRM och CMS. Vi på Camelonta använder Triggerbee för egen del i vår marknadsföring.

 

Svenskarnas sociala medier vanor 

 

På den övergripande frågan ”Hur ofta besöker du sociala nätverksplatser?” svarar 81 procent av alla internetanvändare att de minst någon gång gör det. Facebook är fortfarande den sociala plattform som allra flest (74 %) använder.

 

I årets undersökning har de som använder Facebook och är över 16 år även fått svara på vad de gör på Facebook. Det som är absolut mest vanligt är att använda Messenger, vilket över 80 procent av Facebookanvändarna gör. Allra vanligast är det bland 16–25 åringarna där 95 procent använder Messenger.

 

I min umgängeskrets finns det flera som har tagit bort facebook-appen men som har valt att ha kvar Messenger för att kunna chatta. Som företag kommer det att bli viktigt att finnas på Messenger för att kunna upprätta en snabbare kommunikation med sina kunder. Att låta dina kunder engagera sig med ditt varumärke via Messenger ger dem en chans att ställa frågor innan ett köpbeslut. Har du pratat med dina kunder via Messenger så kan du sponsra meddelande som hamnar direkt i inkorgen. Det är ett bra alternativ att nå kunder på istället för e-post.

 

How-to videos och LinkedIn

 Youtube har länge varit en populär tjänst. Över 80 procent av internetanvändarna tittar någon gång och antalet ökar. Det ligger nära till hands att säga att de unga bor på Youtube eftersom alla under 25 använder det och en stor del gör det dagligen. 6 av 10 av de som tittar på Youtube gillar att se på instruktionsfilmer så kallade how-to-videos.

30 procent av alla internetanvändare använder någon gång LinkedIn. Jämfört med de andra sociala kanalerna så är det ingen större marknadsföringskanal. Men det är en bra kanal om man vill jobba på sitt employer branding.

 

E-post dominerar fortfarande 

 Den absolut vanligaste kommunikationstjänsten på internet är att använda e-post, vilket 97 procent av alla internetanvändare gör. 7 av 10 personer använder sig av e-post dagligen. Bland 36-45-åringarna hittar vi den högsta dagliga användningen på 87 procent.

Det betyder att e-post fortfarande är en stark kanal som marknadsförare kan använda sig av. Här gäller samma princip som tidigare nämd, med kvalitativt innehåll håller man sig relevant hos sina kunder.

 

Highlights

  • 3 av 10 använder adblocks
  • 50% av gymnasieungdomar blockar annonser
  • 8 av 10 använder sociala medier
  • 95 % av 16-25-åringar använder Facebook Messenger
  • Alla under 25 år ser på Youtube
  • 3 av 10 använder sig av LinkedIn
  • Nästan 100 % av svenskarna använder e-post

Hör av dig!

 Tycker du att något överraskade i årets rapport?  Vill du diskutera resultatet och se över din digitala strategi tveka inte att mejla eller slå mig en pling.

 

Mejla Daniela

 

 

http://camelonta.se//media/1608/svenskarna-och-internet.png