Marcin Nasar

Teknik

Teknik

Schema microdata och SEO

I denna bloggpost uppmärksammar vi Schema microdata då nya funktioner i Google har uppmärksammats, där Schema microdata spelar en väsentlig roll.

Det finns 3 viktiga delar i SEO arbetet brukar vi säga till våra kunder;

  1. Tekniska förutsättningar på webbsidan samt SEO-vänlig struktur (OnPage SEO).
  2. Kvalitén på ditt innehåll (content).
  3. De inlänkningar som pekar till webbsidan (Inbound Links).

De flesta som är någorlunda insatta i SEO skulle skriva under på uppdelningen. Men en viktig beståndsdel i OnPage-optimeringen som ofta glöms bort är att märka upp webbsidan med Schema microdata (schema.org).

Nya funktioner i Google med hjälp av Schema microdata

Nyligen har Google möjliggjort att träffar kompletteras med en sökruta precis under metabeskrivningen. Sökrutan dyker upp när du söker på ett namn eller varumärke, t.ex [Youtube] och låter dig avgränsa sökningnen på den specifika webbplatsen.

För att införa den nya sökrutan behöver du först och främst en fungerande sökmotor på sajten. Har du det kan du med ett script och schema.org koppla ihop Googles sökfunktion med din egen. För att ange detta kan du använda JSON-LD, microdata eller RDFa, se detaljerad information om implementeringen av koden för att få den nya sökrutan, här!

Varför pratar SEO-experter sällan om Schema microdata?

Förmodligen har Schema microformat inte fått sitt genomslag som en självklar del av SEO på grund av att implementeringen uppfattas som invecklad och komplicerad. Vilket den är, men definitivt värd mödan. Är du själv inte bevandrad inom HTML, kan du be din tekniker eller webbyrå om hjälp med detta.

Vad är Schema microdata?

Schema microdata hjälper till att förmedla innehållet på en webbplats mer noggrant och talar om för sökmotorer vad en webbplats egentligen handlar om.

Med hjälp av Schema microdata kan du kategorisera webbsideinnehållet på ett intelligent sätt, och därmed öka precisionen för en potentiell sökträff. Du kan t.ex. tala om för sökmotorerna om webbsidan handlar om en person, en film, en låt, en matträtt eller en destination.

Om du t.ex. provar att Googla ”Micheal Jacksson” får du förtroendeingivande information i form av rutor med bilder, fakta, album, m.m som end el av sökrresultatet.



Har du någonsin funderat på hur det kommer sig att informationen hamnar där? Det är ingen slump att informationen hamnat där. Webbsidorna som informationen kommer ifrån har nämligen valt att märka ut sin webbsida med Schema microdata och därmed kan Google publicera informationen på resultatsidan.

Hur fungerar Schema microdata?

Schema mikrodata talar om för sökmotorerna vilken typ av innehåll som finns på en webbsida och definierar exakt hur innehållet ska behandlas.

Schemaelement och attribut görs tillgängliga för sökmotorers sökrobotar genom att skrivas direkt i HTML-koden på din webbsida.

Att lägga in Schema mikrodata element och attribut kan vara komplicerat men värt mödan då den ger dig ett försprång mot de många konkurrenterna som inte använder det.

Är du inte bevandrad med utveckling och HTML kan du överlämna arbetet till dina utvecklare eller din webbyrå. Läs hur du implementerar Schema microdata på din webbsida här.

Du kan även läsa Googles egna FAQ kring Schema microdata här.

Schema microdata stöds av de stora sökmotorerna

Schema microdata är inte det enda alternativet för att märka upp sin sida men Schema är den standard som stöds av de största sökmotoraktörerna; Google, Microsoft (Bing), Yahoo! samt ryska Yandex.

Fördelar med att lägga till mikrodata på din webbplats

1 - Iögonfallande resultat - Ta uppmärksamheten ifrån dina konkurrenter genom att få större genomslag på sökresultatsidan!

2 - Potential CTR ökning – Genom ökat genomslag på sökresultatsidan kan klickfrekvensen på din sida öka.

3 – Att bidra till kvalitativa sökresultat – Kom med i relevanta sökningar.

http://camelonta.se//media/1191/skarmavbild-2014-10-10-kl-16-25-27.png