Digital marknadsföring

Inbound marketing

Digital marknadsföring,Inbound marketing

B2B marknadsföring på sociala medier: vilken strategi funkar 2018?

År 2018 började med en chock för många företag som satsar på marknadsföring i sociala medier: den 12:e Januari annonserade Facebooks grundare Mark Zuckerberg att vi i fortsättningen kommer att se drastiskt mindre innehåll skapat av företag i våra nyhetsflöden. Reaktionerna från marknadsföringsexperter var att den organiska spridningen av innehåll på Facebook är död. 

 

Men hur ser det ut på andra plattformar? Och betyder det att du ska fokusera på enbart annonsering istället för organisk spridning i år?

 

Detta blogginlägg svarar på dessa frågor! 

 

Sociala medier 2018

Senast i år är en finslipad strategi för sociala medier ett måste, de flesta företag har redan en stor mängd relevant data att använda sig av och tävlingen om uppmärksamhet är hård.

 

Dessutom uppdateras sociala medier och deras algoritmer kontinuerligt. Det har blivit essentiellt för företag att hålla sig uppdaterade om förändringarna, då marknadsföring på sociala medier kan vara avgörande för ett företags framgång.

 

I år är det viktigt att komma ihåg följande punkter då man sätter ihop sin strategi för sociala medier:

 

  • Satsa på annonsering, men glöm inte bort organiskt innehåll!
  • Mät, analysera och optimera.
  • Skapa laser-fokuserat innehåll av hög kvalité för just din målgrupp.
  • Håll dig uppdaterad om hur plattformar och deras algoritmer utvecklas!

 

Läs vidare för en bredare förståelse av dessa punkter, om vad organisk spridning och annonsering egentligen innebär, och hur de skiljer sig från varandra i användningssyfte.

 

Organisk spridning vs. Annonsering

Organisk spridning av innehåll syftar till spridningen av innehåll som sker via ditt nätverk då människor delar, gillar, kommenterar eller på andra vis engagerar sig med något du lagt upp gratis. Desto mer folk uppmärksammar innehållet, desto mer synlighet får det (i teorin, eller åtminstone förut).

 

Ständiga förändringar i sociala mediernas algoritmer har gjort att vi ser allt fler inlägg av privatpersoner och färre av företag.

 

Det är inte bara Facebook som har begränsat organisk spridning. Nästan alla sociala medier har följt efter, samtidigt som de höjer priserna för annonsering.

 

Vissa plattformar har anspelat till problematiken som uppstod med “fake news” i samband med USA:s presidentval år 2016 då de förklarat varför de har begränsat organisk spridning. 

 

Men det är företag och organisationer som drabbas mest, inte politiker. En mer logisk förklaring till uppdateringarna i algoritmerna är att plattformar, så som Facebook, vill såklart tjäna pengar på företag som sprider sitt innehåll.

 

Varför är annonsering effektivare?

En vanlig missuppfattning är att organisk spridning är mer effektivt än annonsering på grund av att organisk spridning anses vara mer ”personligt” eller ”autentiskt”. Men sanningen är att annonsering är effektivare än organisk spridning. Varför? 

 

Annonsering leder till bättre konvertering - med annonsering har du lättare att nå rätt person vid rätt tid.

 

annonsering är effektivare än organisk spridning

Källa: Clutch, 2016

 

Annonsering är effektivare för konvertering, men många expertbloggar skriver om att diversifiera och satsa på både annonsering och organisk spridning. Orsaken till detta hittar du nedan.

 

Testa, finslipa, implementera!

Det är extremt viktigt att se till att ditt innehåll är väl formulerat, relevant och anpassat för din målgrupp. 

 

Organiskt innehåll ger dig en chans att testa dig fram gratis innan du lägger pengar på annonsering.

 

Du har förmodligen redan en viss mängd följare. Använd dig av dem för att lyssna, samla in data, mäta, optimera och finslipa ditt innehåll innan du lägger ut en annons för att sprida ditt content. Det är strategiskt smart och garanterar bättre ROI (return of investment, eller avkastning på din investering). 

 

Enkelt sagt:

 

  • Organisk spridning är bra för att testa, för engagemang och att bygga tillit hos existerande kunder. 

 

  • Annonsering är bra för konvertering.

 

Nu när du vet hur du ska testa dig fram, finns det en grej du måste lista ut innan du slår fast din strategi på sociala medier: Vilken plattform använder just din målgrupp?

 

Var hänger just dina kunder?

Det är viktigt att ha koll på vilken eller vilka sociala medier som funkar för just ditt företags marknadsföring och affärsmål.

 

Enligt en rapport från 2017 av Hubspot är de tre viktigaste plattformarna inom B2B marknadsföring Facebook, LinkedIn och Twitter. Även Instagram rankar högt på listan, och det blir allt mer populärt bland företag att skapa en profil på plattformen! 

 

Källa: Hubspot, 2017

 

Men hur bra funkar organisk spridning och annonsering på plattformarna, och finns det någon plattform där organisk spridning funkar bättre än bara som ett strategiskt testmedel?

 

Facebook

Fram tills år 2014 var det relativt lätt för företag att nå sina kunder via organisk spridning på Facebook. Men sen dess har räckvidden av organiskt innehåll droppat.

 

På grund av Facebooks dödsdom för organisk spridning (som introducerats i början av inlägget) ser det inte positivt ut i förhållande till organisk spridning inför 2018.

 

Enligt experter kommer antalet visningarna för organiskt innehåll vara nära noll tack vare den uppdaterade algoritmen.

 

Källa: Agora Pulse, 2016 

 

Samtidigt som Facebook i princip blockerat organisk spridning, har de höjt priserna för annonsering. Oavsett finns det viktiga faktorer som talar för fortsatt annonsering på Facebook!

 

Facebook är sociala mediernas kung: med 2,3 miljarder användare som loggar in varje månad, är det den största sociala medier-plattformen. Dessutom har Facebook fortfarande en jämn tillväxt i sin användarmängd.

 

Plattformen har lagt mycket tid på att utveckla sin plattform för marknadsförare. Den ger (till exempel) utmärkta möjligheter för att nå väldigt specifika, nischade målgrupper.

 

Facebook är definitivt en “pay-to-play” plattform, men på grund av den otroligt stora mängden användare som loggar in varje dag, och dess avancerade marknadsföringsplattform är det fortfarande värt för de allra flesta företag att investera i annonsering på FB år 2018.

 

LinkedIn

År 2017 nådde LinkedIn 500 miljoner användare, och inom en nära framtid förväntas LinkedIn köra förbi alla andra plattformar i effektivitet inom B2B marknadsföring. 

 

Redan idag har LinkedIn bevisats utklassa både Facebook och Twitter i att generera leads, något som är väldigt viktigt för just B2B marknadsföring.

 

Källa: Hubspot, 2017

 

Dessutom boomar organisk spridning på LinkedIn, och tävlingen om att visas på användarnas flöde är fortfarande rätt låg!

 

En studie av Buffer (2015) visade att organisk spridning kan nå 20% av ens följare på LinkedIn. I bästa fall kan denna procent stiga upp till 60 om du lägger ut innehåll på plattformen minst 20 gånger om månaden.

 

Lika som Facebook, är LinkedIns marknadsföringsplattform avancerad. Microsoft köpte upp LinkedIn några år sedan, och efter det har plattformen utvecklat en stor mängd nya funktioner. De nya funktionerna är speciellt inriktade för att göra B2B marknadsföring mer effektivt via annonsering.

 

Om du inte redan satsar stort på LinkedIn, bör du göra det i år! Organisk spridning funkar i dagsläget bra, men det kan också vara värt att testa annonsering för även bättre resultat.

 

Twitter

I jämförelse med LinkedIn (och andra plattformar) hade Twitter ett tufft år 2017. Men Twitter överraskade med att rapportera att de haft ett lönsamt Q4, som är det första lönsamma resultatet i deras historia. 

 

År 2017 fokuserade Twitter på att öka sin användarmängd, men lyckades inte uppnå målet. Fokus på användare ledde även till att Twitter inte haft tid (eller pengar) att förbättrat sin plattform med avseende till marknadsföring. Twitter drog ner på kostnaderna på så gott som alla andra områden förutom ökning av användarmängd för att spara pengar (något som förmodligen resulterat i de lönsamma resultaten Q4).

 

Twitter har begränsat organisk spridning långsammare än Facebook, men anses vara en pay-to-play plattform eftersom det är främst annonsering som kan ge signifikanta resultat för marknadsförare.

 

Det finns varierande åsikter om hur det kommer att gå för Twitter i år, och om det är värt det är att lägga pengar och resurser på plattformen.

 

Vissa menar, att Twitter långsamt håller på att dö ut. Andra är positivare, och tror på att Twitter fortfarande är ett bra ställe för att skapa relationer med potentiella B2B kunder.

 

Det är också viktigt att tänka på att just i Sverige är Twitter inte lika populär som i till exempel USA. Men ifall du har sett positiva resultat på Twitter år 2017, fortsätt efter en noggrann analys om vad det var som fungerade.  Om Twitter inte levererat positiva resultat eller om du inte har testat plattformen än, rekommenderar jag att du håller utkik och ser vart plattformen lyckas (eller inte lyckas) ta sig i år!

 

Instagram

Många kanske tänker att Instagram främst är en B2C plattform, men under de senaste åren har den faktiskt visat stor potential även för B2B marknadsföring.

 

Instagram växer snabbare än någonsin: I slutet på 2017 rapporterade de att de nu har 800 miljoner användare, vilket betyder att de växte med 200 miljoner användare under det föregående året.  

 

Samtidigt växer antalet företagsprofiler på plattformen explosivt: bara mellan juli och november 2017 växte antalet från 15 miljoner till 25 miljoner. 200 miljoner användare besöker dessa företagsprofiler dagligen.

 

 

Instagrams algoritm speglar delvis Facebooks, eftersom Insta ägs av Facebook. Organisk spridning har ändå inte begränsats i lika stor utsträckning. En stor uppdatering år 2016 gjorde dock att företag idag inte kan lita på att nå bra resultat enbart via organisk spridning på denna plattform heller.

 

År 2016 förändrades flödet på Instagram från att visas i kronologisk ordning till att algoritmen bestämmer vad individuella användare ser. Vad man ser baseras på ens preferenser, så som Instagrams algoritm uppfattar dem.

 

Annonserna påverkas inte av en användares preferenser, de visas för användare långt upp i deras flöde, enligt definierade målgrupper.

 

Därför måste marknadsförare satsa på annonsering även på Instagram. Då algoritmen väljer ut vad som visas, försvinner oftast obetalda inlägg av företag från användarnas flöde.

 

Kom ihåg det här...

I år gäller det att vara fokuserad, analytisk och strategisk – tänk kvalitet över kvantitet och annonsera inte var som helst.

 

Tävlingen om att visas i Facebooks, Twitters och Instagrams flöden blir allt tuffare, och därför kommer allt mera pengar att investeras på annonsering. Det gäller att vara på hugget och ta fram en kraftfull och tydlig strategi för att nå de bästa resultaten!

 

Som sagt: använd organiskt innehåll för att testa bästa sättet att skapa engagemang. Medan Facebook, Twitter och Instagram blir allt mer ”pay-to-play” plattformar, kan du fortfarande se positiva resultat genom organisk spridning på LinkedIn.

 

Facebook är sociala mediernas jätte, men marknadsföring på LinkedIn är mest kostnadseffektivt år 2018. Twitters framtid är relativt oklart, medans Instagram fortsätter växa och locka allt mer företag till plattformen.

 

Kom ihåg, att det allra viktigaste år 2018 är att fortsätta skapa innehåll som står ut: relevant, intresseväckande innehåll som är väl skrivet och svarar på dina kunders behov. 

 

Bonus: VIDEO för ökad synlighet

Eftersom populariteten av innehåll i form av video ökar blixtsnabbt har algoritmerna på sociala medier börjat prioritera det. Både då det kommer till annonsering och organisk spridning får videos fler visningar än något annat innehåll på sociala medier! 

 

Trenden kommer fortsätta i år, och ger B2B marknadsförare nya möjligheter att skapa engagerande innehåll som fångar intresset. På Facebook och Twitter har användare haft möjligheten att ladda upp videos en längre tid. Förra året introducerade även LinkedIn funktionen, och Instagram lanserade stories som bland annat kan användas för annonsering i videoformat.

 

I år kan det alltså vara lönsamt att experimentera med videoformatet och sprida det både organiskt och genom annonsering.

 

Missade jag något?

Är det någon punkt du tycker jag missade, eller vill du veta mer om hur just ditt företag kan optimera din marknadsföring på sociala medier? Skicka iväg ett mail så snackar vi mer! 

 

Mejla Adina

http://camelonta.se//media/1622/b2b-socialamedier-camelonta.png