Tips & Trender

Den digitala utveckling rusar fram och det kan vara svårt att hänga med i svängarna. För att hjälpa dig att navigera i den digitala världen så skriver vi regelbundet artiklar som hjälp

Så gör du en snabb användbarhetsutvärdering

Man hör mycket om användbarhet, hur viktigt det är och hur det kan förbättra användarnas upplevelse och interaktion med en produkt. Men vad innebär det egentligen? Användbarhet i sig handlar om hur enkelt det är att använda en produkt eller ett system. Där användarna kan uppnå sina specifika mål som t.e.x fylla i ett formulär, köpa en produkt eller ändra sitt lösenord. Samt att de ska kunna genomföra dem på ett effektivt och tillfredsställande sätt.

Läs hela artikeln

Voice search optimization - Så optimerar du din webbplats för voice search.

Idag används röstassistenter som Google Home och Siri i allt större utsträckning världen över, i och med det utvecklas även den traditionella SEO för att inkludera voice search optimering. Detta är något som kommer att fortsätta öka inom de kommande åren, så därför tycker vi att du ska fortsätt läsa för att få veta vad voice search är och hur du kan optimera din webbplats för det redan idag.

Läs hela artikeln

Traditionell vs Headless arkitektur på sajten - vad ska man välja?

Om du står för dörren att se över din digitala närvaro i någon form så är det inte otänkbart att du kommer stå inför ett vägval. Det blir helt plötsligt viktigt att du förstår skillnaden mellan en traditionell och en headless arkitektur.

Läs hela artikeln

750 000 medlemmar får nya möjligheter när Akademikernas a-kassa bygger ny medlemsportal

Sveriges största a-kassa – Akademikernas a-kassa – vill fortsätta ligga i framkant digitalt i sin bransch och påbörjar nu arbetet med att ta fram helt nya medlemssidor för sina 750 000 medlemmar. Den nya medlemsportalen, som byggs på Contentful av digitalbyrån Camelonta, kommer att ha fokus på självservice och användbarhet med en beräknad lansering i Q3 2021.

Läs hela artikeln

Kom igång med displayannonsering

Har du surfat på nätet, läst tidningar online, spelat spel på mobilen eller kollat mejlen så har du garanterat mött på en bannerannons, en så kallad displayannons. Det kan vara allt från bildannonser, videoannonser till så kallade responsiva annonser. Men hur går man tillväga för att sticka ut med sina visuella annonser på ett nätverk som består av miljontals annonsörer? Läs vidare för våra bästa tips!

Läs hela artikeln

Vad är Marketing Automation?

- Är det ett Buzzword? Camelonta förklarar och reder ut begreppet! Marketing Automation är ett allt mer förekommande samlingsnamn för processer och mjukvara som automatiserar digital marknadsföring och genererar leads.

Läs hela artikeln

Lyckas med din B2B e-handel 2021!

Funderar du på att starta upp din B2B e-handel eller utveckla den du har idag? I detta blogginlägg går vi igenom hur du lyckas med e-handel. Ladda ner en mall för att göra ett användbarhetstest och testa din webbplats!

Läs hela artikeln

Vilka tider är bäst att publicera innehåll på sociala medier? [Med infografik]

Att skapa digitalt innehåll som engagerar kunder är något vi alla företag strävar efter, som är närvarande på sociala medier. Förutsättningen för bra exponering handlar delvis om att innehållet ska ha god kvalité och vara anpassad efter rätt målgrupp. Det finns dock ännu ett sätt att öka chansen till exponering; nämligen att tajma rätt! 

Läs hela artikeln