Därför ska du använda kategorier i ditt Instagramflöde!

Därför ska du använda kategorier i ditt Instagramflöde!

Instagram-experterna via #LaterCon är överens - ett enhetligt flöde i din Instagram-profil är grunden till en lyckad kommunikation. Men hur skapar du egentligen ett enhetligt flöde för att stärka din personliga eller företagets varumärkesidentitet? Vi på Camelonta presenterar do's och don'ts i ditt innehållsskapande! 

Många missuppfattar hur man skapar ett levande flöde. Det handlar inte om att mata ut material och posts bara för att, det bidrar sällan till ett enhetligt flöde. Instagrams egna experter menar istället att du måste ta ett steg från det enskilda inlägget och istället fokusera på flödet i sin helhet. För när den potentiella medarbetaren, kunden eller vännen besöker din Instagram-profil - så representerar flödet din portfolio! Dina posts blir ett axplock av vem du är och vad du gör. 

Ett vanligt misstag är att man gärna vill prova något nytt format i varje publicerad post för att öka intresse och överraska sina följare. Det är innovativt men ofta ineffektivt eftersom enhetlighet hör ihop med förväntningar. Hitta istället den röda tråden och variera inte innehållet på Instagram allt för mycket, då försvinner igenkänningsfaktorn och flödet blir rörigt. 

Så skapar du kontinuitet i innehållsskapandet!

För att skapa ett enhetligt flöde krävs det att du har en genomgående grafisk profil och ett innehåll som är tätt kopplat till varumärkets identitet. Ett enkelt sätt att skapa enhetlighet och effektivisera framtagning av content är att du skapar 9-12 kategorier.

Varför just 9-12 stycken och vad menas med kategorier? När du scrollar igenom en profil på Instagram visas 9-12 posts samtidigt. Kategorier blir ett sätt att sortera och dela upp ditt innehåll.

Exempel på Instagram-flöde med 9 kategorier

Verkar det otydligt? För att förtydliga detta ger vi ett exempel på inläggskategorier för ett företag som säljer chokladtryfflar. I det fiktiva Instagram-flödet nedan ser du exempel på följande kategorier samt en enhetlig och återkommande färgpalett. 

  • Kategori 1: Information om hållbar odling av kakaobönor

  • Kategori 2: Recept som innehåller choklad

  • Kategori 3: Citat om choklad

  • Kategori 4: Produktbilder på utbudet av chokladtryfflar

  • Kategori 5: Bilder på människor som äter choklad

  • Kategori 6: Rea och specialerbjudanden

  • Kategori 7: Funfacts om choklad

  • Kategori 8: Nyheter: tex nya smaker, ny butik m.m.

  • Kategori 9: Skörd och tillverkning av choklad 

Det fördelaktiga med kategorier

Det är svårt att variera sitt innehåll och konstant leverera kreativa inlägg. Men med denna enkla strategi kommer du kunna skapa ett varierande och enhetligt flöde, samtidigt som du berättar om viktiga ämnen i relation till företaget eller produkten utan att skrika ‘Kom och köp!’.

Med hjälp av kategorier blir inte varje publicerad post ett stort kreativt projekt. Du kommer spara mycket tid, energi och dessutom få ett enhetligt snyggt flöde som representerar Dig! 

Det är utmanande att försöka komma på 9-12 kategorier på måfå. Börja därför istället fundera över syftet med din Instagram-profil och vad du vill bidra med. Försök komma underfund med kärnan i din närvaro på sociala medier. Det här arbetet kan ta lång tid men när du väl skapat kategorierna kommer de vara återkommande i innehållsskapandet.