LaterCon 2019 - En Instagram marketingkonferens!

Camelonta har tagit del av Instagram-konferensen LaterCon och ger dig Intagramstrategier och trendspaningar inför 2020. LaterCon är en livesänd webbkonferens där kända internationella profiler inom marknadsföring har guidat publik över hela världen genom dolda Instagramfunktioner och varumärkesstrategier. Läs vidare för att ta del av de hetaste trenderna!

 

LaterCon Instagram webbkonferens

Later är en plattform som ger dig möjligheten att schemalägga Instagraminlägg och Stories så att innehållet automatiskt publiceras vid en angiven tid. Det är ett bra sätt att planera kommande inlägg och gör så att du slipper tänka på att publicera manuellt.

 

Den 12 september anordnade Later en Instagram marketingkonferens, LaterCon, som sändes live på webben. 16 experter inom branschen var samlade och bjöd på Q&A, paneldiskussioner och Inside Tips om hur du lyckas bäst på Instagram! Bland de medverkade fanns bland annat fotografen & business-strategen Jasmine Star och topp-marknadsföraren Jon Youshaei.

 

Top 3 Instagramtrender

Vi har samlat de 3 bästa trendspaningarna från LaterCon inför 2020 som hjälper dig att ta ditt instagramkonto till nästa nivå! 

#1 Nyckeln är kontinuitet

Något som vi vet funkar på Instagram är att posta ofta och enhetligt! Genom att göra detta kan vi skapa förväntningar hos våra följare på innehållet som publiceras. Du vill undvika att byta kreativa koncept och designs som kan förvirra följare. Satsa istället på en färgpalett och design som är enhetligt med varumärket.

 

Så hur ofta innebär det att posta kontinuerligt? Beroende på vilken roll dina sociala medier har så bör du posta olika mycket. Fundera på vad syftet är med sociala medier i just ditt företag. Så här många inlägg ska du publicera per vecka om dina sociala medier ska:

 

  • ...följa upp kommentarer och agera kundsupport → 1 inlägg
  • ...skapa engagemang och generera något till andra kanaler → 3 inlägg
  • ...leda all kommunikation och marknadsföring → 4-5 inlägg 

 

Psst! När du planerar dina inlägg, börja med att fundera ut kreativa captions och sen ta fram bilden - inte tvärtom. På så sätt kan du effektivisera kommande inlägg!

 

#2 Link in bio - generera webbtrafik till din sajt

Hur aktivt arbetar du med att driva trafik från Instagram till din sajt? Om du inte använder link in bio, vill du inte missa att haka på denna trend under 2020!

 

Link in bio ger dig möjligheten att skicka användare till senaste blogginlägget, produktlanseringen eller rekryteringen. Strategin är att du postar ett inlägg där du hänvisar användare till att läsa vidare eller få mer information genom att klicka på länken i bio. LaterCon-experterna föreslår om att hitta inspiration på olika nyhetssajter som är duktiga på att driva trafik till sin sajt. 

 

Camelonta tipsar: Ibland kan länken bli lång och tar upp mycket plats i din bio. Vi tipsar därför om verktyget bitly, där du lägger in din länk och får ut en kortare version som tar upp betydligt mycket mindre plats!

 

#3 Skapa en autentisk storyline

En del förbiser tillfället att kunna dela en berättelse med hjälp av text, bild och ljud på Instagram. Det finns otroligt mycket bra och snygg content idag på Instagram och det blir därför ännu viktigare att sticka ut. Perfektion är inget som längre biter folk på djupet, vi vill ha content med ett emotionellt värde och autencitet som vi kan relatera till.


"Folk relaterar inte till perfektion, de relaterar till autencitet"

 

För att skapa en autentisk storyline måste vi förstå syftet med närvaron på Instagram. Är syftet att uppmärksamma ett samhällsproblem eller sälja en särskild produkt? Ta reda på just dina kärnvärden för att kunna berätta en historia via Instagram och därmed även skapa en tydlig varumärkesidentitet.

 

Välj noggrant ut vilka som passar ert varumärke och syfte av närvaro. Det behöver inte vara svårare än så! Visst kan det vara betydelsefullt att experimentera med Instagrams funktioner men glöm inte bort att en stark varumärkesidentitet fortfarande tar dig längst. Fundera en extra gång varför du publicerar på Instagram och vad det ska medföra för värde? 

 

För att understryka hur fenomenal Instagram är som plattform brukar jag ofta dra en parallell till traditionell tv-reklam. Ingen skulle investera i och sända en reklam som inte hade en berättelse, budskap eller syfte? Så varför göra det på Instagram? Skillnaden är att sändningen inte slutar där, det är en kontinuerlig kommunikation till dina följare. 

 

 

Camelontas egna bonustips!

Innan du börjar med din sociala medier strategi och börjar posta hejvilt, är första steget att ta reda på "vem är företaget och vad är vår story". Låter det basic? Då utmanar jag dig att lista en sak som gör ditt företag unikt jämfört med andra i branschen.

 

 

Låter det krångligt? Låt oss skapa din Instagramstrategi och ta fram kreativa inlägg. 

Kontakta mig!

http://camelonta.se//media/1792/blogginla-gg-camelonta-1.png