Sökmotoroptimering - En introduktion

Sökmotoroptimering - En introduktion

När vi pratar om sökmotoroptimering så menar vi i de allra flesta fallen förbättrad synlighet på Google i de organiska sökresultaten. I Sverige står Bing och Yahoo bara för ungefär 5% av sökmotortrafiken, och Google dominerar med resterande del av marknaden.

En stor anledning till att Google blev så stort är att dess algoritm ger väldigt relevanta resultat till användarna, och det är den algoritmen som styr hur man jobbar med sökmotoroptimering.

Bakgrund

År 1996 startades ett företag med namnet Backrub, som senare kom att byta namn till Google. Namnet Backrub kom från att företaget utvecklat ett nytt sätt att ranka sidor på nätet.

Istället för att bara granska vilka ord en webbplats innehåller och jämföra det med vad en användare söker på, så granskade Backrubs algoritm även hur webbplatser länkade till varandra.

Som exempel, om du har en webbplats med intressant innehåll så är det naturligt att andra webbplatser länkar till dig, och det menade Backrub räknas som “röster” för din webbplats. Därför ska din sajt med många röster (länkar till din sajt) ranka högre i sökresultatet jämfört med andra med färre röster.

Googles algoritm

Googles algoritm har med tiden blivit mer och mer avancerade och det är idag cirka 200 faktorer (vilka ständigt uppdateras och utvecklas) som styr vilka resultat som ska dyka upp när man gör en sökning.

När Google granskar en webbplats (och dess undersidor) så ser de på en mängd olika saker för att avgöra om det är en relevant och bra sida att visa upp.

 Sökmotorn granskar bland annat

  • Hur snabbt sidan laddar

  • Om sidan är responsiv

  • Hur mycket innehåll det finns

  • Vilka nyckelord som används

  • “Alt” taggar, interna länkstrukturer

  • Vilka sidor man länkar ut till

  • Hur gammalt domänet är

  • Om alla sidor på webbplatsen funkar osv.

 Här är lite mer avancerade information om vad Google tittar på när de bestämmer en sidas rankning:

Som du kan se ovan kan rankning-faktorerna delas upp i flera olika grupper. Det finns en stor mängd olika faktorer att tänka på, men i den här introduktionen delar vi med oss av de absolut viktigaste faktorerna. I stort sett kan man prata om On page och Off page faktorer.

On-Page SEO

On-page SEO, som även kallas On-site SEO, syftar till faktorerna du optimerar på din webbplats. Det är faktorerna du har full kontroll över själv och kan ändra på när du vill.

Domäner

Först och främst bör du veta att en webbplats delas upp i olika undersidor. Google ger webbplatsen (domänet) ett värde men skiljer också på varje undersida för sig.

Under-domäner (som t.ex. blogg.abc.se) får ett eget värde även om Google tillsätter en del av huvud-domänets värde till under-domänet. Därför är det i allmänhet att rekommendera att använda abc.se/blogg istället för en underdomän, för att inte behöva optimera för två olika värden.

Dela upp ditt innehåll

Om du har flera olika tjänster och produkter tänk på att ge varje tjänst eller produkt en egen undersida. Att samla olika saker på samma sida är en av de största misstagen man kan göra inom SEO.

Om du t.ex säljer skor och stövlar så bör du ha en undersida med stövlar och en med skor. Gärna även flera underkategorier som t.ex joggingskor, gummistövlar etc. Detta bidrar både till en bättre användarupplevelse och till att Google förstår vad din webbplats och dess undersidor handlar om.

Titlar, URL:s och H1:or

Då du har en undersida för varje tjänst eller produkt måste du se till att innehållet på respektive sida är lättförståelig.

Varje undersida ska ha en titel (sidtiteln) där sökordet/sökorden nämns, URL:en bör innehålla sökordet samt likaså H1:an.

Titel, url och h1:a behöver inte vara exakt samma men sökordet bör nämnas någonstans inom vardera. 

Ett exempel på titlar, URL:s och H1:or om din undersida hade handlat om gummistövlar

Titel: Här kan du köpa billiga gummistövlar online!

Url: www.abc.se/stovlar/gummistovlar

H1:a Billiga gummistövlar

Be din webbyrå optimera sidorna eller gör det själv om du har ett lättanvänt CMS system.

Texter

Det viktiga att tänka på när man skriver innehåll är att skriva för besökaren, det vill säga dina ideala kunder. Google blir bättre och bättre på att faktiskt förstå innehållet. Till exempel förstår sökmotorn idag synonymer. Därför är det inte längre lika viktigt att anlita företag som skriver “SEO anpassade texter”, likaså är det mindre viktigt idag att tänka på att en viss procent av texten ska bestå av sökord.

Med det sagt så bör man givetvis använda sig av ord som ens kunder använder och inte som man bara använder i branschen eller internt - skriv för användaren och inte bara för Google helt enkelt.

Det finns undersökningar som visar på att desto mer text man har desto bättre rankar man. Dock är det viktigt att tänka på att för mycket text vanligtvis inte är användarvänligt. Det är ingen idé att ranka högt på Google om ingen orkar läsa vad man har skrivit.

Tänk på följande punkter när du skriver din text:

  • Försök ha med åtminstone 100-150 ord per undersida så att man inte bara har några få meningar.

  • En text ska i regel vara så lång som den behöver vara, alltså ska man inte fylla ut den med allmän text "bara för att".

  • I en bloggpost eller på en landningssida för en värdefull produkt kan du däremot satsa på mera text, om du vet att det konverterar bra.

  • Få med din USP (Unique Selling Point) i dina texter

  • Ha med ett tydligt CTA (Call To Action) så att användaren verkligen vet vad nästa steg att ta är (eftersom de inte kommer att förstå det automatiskt).

 Om besökaren aldrig sett din sida tidigare har du bara någon sekund på dig för att fånga intresset och få användaren att ta det steget du vill att denne ska ta.

Kom också ihåg att alla texter måste vara unika. De får inte vara kopierade från andra delar av sidan eller från andra webbplatser på nätet. Detta kallas doublecontent eller dubbelinnehåll, och Google märker det och tycker inte om det.

Off-page SEO

Off-page är den största delen av sökmotoroptimering, samtidigt som den är den svåraste och mest tidskrävande. Off-page SEO syftar till den delen av sökmotoroptimering som sker utanför din sajt och som du inte har full kontroll över.

Backlinks

Google tittar, som vi gick in på tidigare, på hur många länkar (av bra kvalité) en sida får länkade till sig. Om din webbplats får en länk från en sida som Google rankat auktoritär inom din bransch eller nisch så räknas det som en riktigt stark röst på din webbplats.

Länkar som hänvisar till din sajt kallas backlinks inom sökmotoroptimering.

När man jobbar med sökmotoroptimering finns det en stor mängd strategier för att få länkar till sin site. Några av dem är

  • Att kontakta t.ex leverantörer för att fråga om de vill att man recenserar deras tjänst på deras webbplats vilket också såklart gör att de länkar till dig.

  • Att man med hjälp av ett SEO verktyg kollar upp var konkurrenter får länkar ifrån och ser om man också kan få länkar därifrån.

  • Att starta en blogg och skriva bra innehåll som man sprider på sociala medier eller vi nyhetsbrev till personer inom branschen vilket gör att vissa av dem länkar till dig.

  • Att helt enkelt be bekanta och andra företag man känner att länka till dig från deras webbplats.

Här har du en lista på massor olika sätt att bygga länkar på. Ett SEO företag som jobbar med off-page driver oftast själva många olika domäner de kan bygga länkar ifrån kostnadseffektivt och som ger bra resultat.

Det finns en del andra faktorer inom off-page seo, men att bygga länkar är det absolut viktigaste.

Andra off-site faktorer

Länkbygge är den vanligaste off-page seo strategin, men nästan vilken som helst aktivitet som sker utanför din sajt och hjälper dig ranka i Google kan anses som off-page seo. 

Till andra off-page aktiviteter räknas till exempel:

  • Marknadsföring på sociala medier

  • Gästbloggar

  • Att ditt varumärke nämns (med eller utan en länk till din sajt)

  • Influencer marketing

Även om dessa inte är direkta länkar, och därför inte kallas backlinks, är det viktigt att nämna att alla hänvisningar till ditt varumärke eller din sajt ändå kan anses vara indirekta länkar.

Sociala medier

Det har pågått en diskussion under de senaste fem åren om hur närvaro och länkar på sociala medieplattformar påverkar din ranking i Google - men idag kan vi säga att sociala medier kan förbättra din ranking. Detta har undersökts och blivit bekräftat av till exempel Hootsuite i år.

Det viktiga att tänka på när du använder sociala medier för att boosta din seo-ranking är att kvalitét alltid vinner kvantitet. Lägg upp inlägg regelbundet, men tänk på att skapa intressant innehåll som dina följare uppskattar.

Slutsats

Om du läst ända hit, vet du nu vilka steg du ska ta för att komma igång med din sökmotoroptimering.

Kom ihåg, att även om det finns många faktorer att tänka på, justera och optimera, är det viktigaste alltid att överväga om ditt innehåll är värdefullt och relevant för din målgrupp.

Tänk också på att även om du börjar med optimeringen idag, kommer det ta sin tid innan du ser resultat. Det kan ta allt från några veckor till några månader innan optimeringen och uppdateringarna rankar dig högre i Google.

Men genom att följa riktlinjerna i detta inlägg och hålla dig uppdaterad om Googles algoritm försäkrar du bättre ranking och förbättrad organisk trafik till din sajt!