Digital marknadsföring

Digital marknadsföring

Sökmotoroptimering - en introduktion

När vi pratar om sökmotoroptimering så talar vi i de allra flesta fallen om att få bättre synlighet på Google i de organiska sökresultaten. I Sverige står Bing och Yahoo bara för ungefär 5% av sökmotortrafiken medans Google totalt dominerar med resterande del av marknaden. En stor anledning till att Google blev så stora är att deras algoritm ger väldigt bra resultat till användarna och det är den algoritmen som styr hur man jobbar med sökmotoroptimering.

1996 startades ett företag som kallades Backrub och som senare kom att byta namn till Google. Anledningen till att de hette Backrub var att de kommit på ett nytt sätt att ranka sidor på nätet. Istället för att bara titta på vilka ord en webbplats innehöll och sedan jämföra det med vad användaren sökte på så tittade man också på hur webbplatser länkade till varandra. Om jag hade en webbplats och skrev om intressanta saker så är det naturligt att andra webbplatser skulle länka till mig och det menade Backrub var en “röst” på min webbplats och att jag därför borde ranka högre i sökresultatet.

Googles algoritm har med tiden blivit mer och mer avancerade och det är idag cirka 200 faktorer (vilka ständigt uppdateras) som styr vilka resultat som ska dyka upp när man gör en sökning. När man jobbar med sökmotoroptimering vill man förstå den här algoritmen och när man optimerar en webbplats delar man upp det i två olika delar: on page och off page.

Det här är lite mer avancerade information om vad Google tittar på när de bestämmer var en sida ska ranka:


Bildkälla: Moz.com research

 

On Page

Först och främst bör man veta att en webbplats delas upp i olika undersidor. Google ger webbplatsen (domänet) ett värde men skiljer också på varje undersida för sig.

En annan sak som är bra att veta är att underdomäner som t.ex. blogg.abc.se får ett eget värde även om Google också tillsätter en del av huvuddomänets värde till underdomänet. Så det är i allmänhet att rekommendera att använda abc.se/blogg istället.

När Google tittar på en webbplats (och undersida) så tittar de på en mängd olika saker för att avgöra om det är en bra sida att visa upp. Man tittar på hur snabbt sidan laddar, hur mycket innehåll det finns, vilka ord som används, alt taggar, interna länkstrukturer, vilka sidor man länkar ut till, hur gammalt domänet är, om alla sidor på webbplatsen funkar osv. Det finns en stor mängd olika faktorer att ta i beakting men jag ska dela med mig av det absolut viktigaste.

Det viktigaste för on page:

1.Dela upp innehåll
Om du har flera olika tjänster och produkter tänk på ge varje tjänst eller produkt en egen undersida. Att samla olika saker på samma sida är en av de största misstagen man kan göra inom SEO.

Om du t.ex säljer skor och stövlar så bör du ha en undersida med stövlar och en med skor och gärna flera underkategorier som t.ex joggingskor, gummistövlar etc. Detta gör det enklare både för användaren och för Google att förstå vad sidan handlar om.

2.Titlar, URL och H1:or (rubrik)
När du har en undersida för varje tjänst eller produkt så ska du se till att Google och användaren förstår vad den handlar om på ett bra sätt. Varje undersida ska ha en titel där sökordet/sökorden nämns, URL:en bör innehålla sökordet samt likaså H1:an.
Titel, url och h1:a behöver inte vara exakt samma men sökordet bör nämnas någonstans.

Ett exempel för om din undersida hade handlat om gummistövlar:
Titel: Här kan du köpa billiga gummistövlar online!
Url: www.abc.se/stovlar/gummistovlar
H1:a Billiga gummistövlar

Be din webbyrå ändra eller uppdatera det själv om du har ett lättanvänt CMS system. Här ser du ett exempel på en bloggpost där jag skrivit en post om vad sökmotoroptimering är och sen valt att den ska komma upp på Google när någon söker på “vad är sökmotoroptimering”.

3. Texterna

Det viktiga att tänka på när man skriver innehåll är skriva för användaren. Google blir bättre och bättre på att faktiskt förstå innehållet, Google förstår t.ex synonymer. Så att anlita företag som skriver “SEO anpassade texter” eller att tänka på att en viss procent av texten ska vara sökord behövs inte. Med det sagt så bör man givetvis använda sig av ord som ens kunder använder och inte som man bara använder i branschen eller internt - skriv för användaren och inte bara för Google helt enkelt.

Det finns tester som visar på att desto mer text man har desto bättre rankar man, men det är viktigt att tänka på att för mycket text vanligtvis inte är användarvänligt och det är ingen idé att ranka högt på Google om ingen orkar läsa vad man har skrivit. Försök dock att ha med iallafall 100-150 ord per undersida så att man inte bara har några få meningar. En text ska i regel vara så lång som den behöver vara, alltså ska man inte fylla ut den med allmän text "bara för att". En bloggpost däremot eller en "landningsida", för en dyrare produkt kan innehålla mycket text om man vet att det konverterar bra.

Få gärna med din USP (Unique Selling Point) i dina texter och ett tydligt CTA (Call To Action) så att användaren verkligen vet vad nästa steg att ta är. Tro inte att användaren automatiskt ska förstå det. Om de aldrig sett din sida tidigare så har man bara någon sekund på sig att fånga intresset och få användaren att ta det steg man vill att denne ska ta.

En annan viktig sak att tänka på är att alla texter måste vara unika, de får inte vara kopierade från andra delar av sidan eller från andra webbplatser på nätet, Google märker det och tycker inte om det.

Off page
Off page är den största delen av sökmotoroptimering och också den svåraste och mest tidskrävande. Google tittar, som jag gick inom tidigare, på hur många länkar (av bra kvalité) en sida får till sig.
Om din webbplats får en länk från en auktoritets-site inom din bransch eller nisch så räknas det som en riktigt bra röst på din webbplats.

När man jobbar med sökmotoroptimering så finns det mängder av sätt att få länkar till sin site, det kan vara att kontakta t.ex leverantörer för att fråga om de vill att man recenserar deras tjänst på deras webbplats vilket också såklart gör att de länkar till dig. Eller att man tittar på var konkurrenterna får länkar ifrån och ser om man också kan få länkar därifrån.

Ett tredje bra sätt är att starta en blogg och skriva bra innehåll som man sprider på sociala medier eller epost till personer inom branschen vilket gör att vissa av dem länkar till dig. Ett sista enkelt sätt är att helt enkelt be bekanta och andra företag man känner att länka till dig från deras webbplats. Här har du en lista på massor olika sätt att bygga länkar på. Ett SEO företag som jobbar med off page driver oftast själva många olika domäner de kan bygga länkar ifrån kostnadseffektivt och som ger bra resultat.

Det finns andra aspekter med i off page också men länkbygge är det absolut viktigaste.

http://camelonta.se//media/1192/seo-kaka.png