Digital marknadsföring

Digital marknadsföring

Vad är Inbound Marketing?

- En introduktion till Inbound Marketing

Inbound Marketing är enkelt och logiskt. Låt oss förklara Inbound Marketing med en sammanfattande introduktion.

Så, vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing grundar sig i övertygelsen att kunden hellre uppsöker information om ditt företag än att bli bombarderad med säljande budskap.

”Över 90 % av de svenska Internetanvändarna genomför en sökning på Google före investeringar eller köp”. För att lyckas med Inbound Marketing måste du tillgängliggöra relevant och ärligt innehåll på din webbplats, som lockar och driver trafik!


”Över 90 % av de svenska Internetanvändarna, genomför en sökning på Google, före investeringar eller köp”


Kunden är trött på att bli störd!

Men det vet du redan. Kunden är trött på säljare som ringer vid fel tidpunkt, kunden är trött på spontan reklam med generella erbjudanden. Dessutom är kunden sällan i ett mottagligt tillstånd för den typen av budskap.

Kunden vill istället hitta information och argument i samband med sökning på Google, vid ett specifikt behovstillfälle. Då är kunden benägen att faktiskt ta åt sig information. “Tada”! Utrymme för kommunikation uppstår.

Content- eller Inbound Marketing?

Content Marketing eller innehållsmarknadsföring, är en väsentlig del av Inbound Marketing.

Content Marketing handlar om att stärka varumärket med relevant innehåll. Ditt content, eller innehållet på webbsidan, måste vara övertygande, relevant och av värde för kunden. Man brukar ju säga “Content is king”!

Content Marketing är inget nytt fenomen då kundtidningar är ett praktexempel på innehållsmarknadsföring som har funnits i flera hundra år.

Kundtidningar bygger på innehåll som varvar säljarens produkter eller tjänster med relevant redaktionellt material som är intressant för läsaren, d.v.s. kunden.

“Content is KING”

Ska jag sluta med traditionell reklam?

Traditionell reklam får allt mindre genomslagskraft, på grund av förändringar i medielandskapet och i våra konsumtionsmönster.

Traditionella reklamkanaler som TV, radio, och annonsering är fortfarande kraftfulla ur ett varumärkesbyggande perspektiv. Men de är även kostsamma och betydligt mindre mätbara än Inbound Marketing.

Med Inbound Marketing kan dina besök såväl analyseras som omvandlas till köpsugna kunder. Dels med traditionella mätverktyg som Google Analytics men även med kraftfulla komplement, som MyProspects Engagement Platform.


Att dela med sig och ha många krokar ute!

Medelsvensken surfar mellan 2 och 3 timmar per dag. Medelsvensken tenderar dessutom att blanda privat surf med arbetsrelaterad surf, såväl under arbetstid som på fritiden. Därför gäller det att ha många krokar ute.

“Kunden söker på termer efter personliga behov…”


Kunden söker på termer efter personliga behov, t.ex: “bränslesnål bil”, “varm jacka” eller “bli en bättre ledare”.

Skapa därför relevant innehåll på din sökmotorvänliga och responsiva webbsida. Paketera alltid innehållet med snygg och tidsenlig design, då ökar du sannolikheten att fånga upp potentiella kunder.

Informationen kan vara artiklar, bilder, lärorika podcasts, spännande videos, lärorika whitepapers, matiga e-böcker eller vassa presentationer. Som inte nödvändigtvis är säljande, utan snarare underbygger argument för din typ av produkter.

Ju mer generös du är med att dela med dig av värdefull information som intresserar drömkunden, desto mer förtroendekapital bygger du!

Informationen får gärna publiceras i sociala medier, för att spridas och nå ännu fler!

Besökare på min webbsida gör inte som jag vill!

Inbound Marketing sträcker sig längre än till att dra trafik till webbsidan. Det handlar också om att ha en strategi för att slussa besökarna till att bli betalande kunder.

Som vi skrev innan kan dina besök såväl analyseras som omvandlas till köpsugna kunder.

Förvandla besökare till kunder med hjälp av:

- Formulär som samlar in mailadresser eller andra kontaktuppgifter (för att bearbetas senare)

- Landningssidor eller riktade budskap som anpassas efter besökarens beteende

- Tydliga “call to actions” som smidigt förvandlar besökare till en betalande kund

- Öppningar till kunddialog med hjälp av t.ex. chatt eller mailutskick

Med kraftfulla Triggerbee Engagement Platform kan du på personnivå analysera besökarflöden, profilera besökare och rikta konverteringsformulär eller pushmeddelanden. Därmed ökar du interaktiviteten med webbsidebesökarna och omvandlar dem till kunder!

Inbound Marketing – vi sammanfattar

Inbound Marketing handlar om insatser som:

  • Ökar besök till webbsidan
  • Lockar till återbesök samt bygger förtroende med hjälp av ett relevant innehåll
  • För att öka räckvidden kan bl.a. sociala medier och digital annonsering användas
  • Tar vara på webbsidebesökarna genom interaktion

Mer läsning: 5 tips för att komma igång med Inbound Marketing

http://camelonta.se//media/1186/selling-tough3.png