Vilka tider är bäst att publicera innehåll på sociala medier? [Med infografik]

Att skapa digitalt innehåll som engagerar kunder är något vi alla företag strävar efter, som är närvarande på sociala medier. Förutsättningen för bra exponering handlar delvis om att innehållet ska ha god kvalité och vara anpassad efter rätt målgrupp. Det finns dock ännu ett sätt att öka chansen till exponering; nämligen att tajma rätt! 

 

Tider spelar roll och det finns bra riktlinjer att följa, även om det inte finns ett exakt facit. Olika studier visar på att vissa dagar och klockslag lämpar sig bättre att publicera på än andra - och dessa tider är samlade här!

Generella riktlinjer

Ett generellt tummått är att du vill agera och posta innehållet vid den tidpunkt då målgruppen är online! 

För att ta reda på när användarna är aktiva behöver du:

  1. Lära känna din målgrupp och användarbeteendet på olika kanaler
  2. Veta vart de befinner sig geografiskt, vilket kan påverka tidszoner

 

30 dagars-testet

Så hur tar man reda på detta? Exempelvis kan du via Instagrams egna verktyg “statistik”  hitta information om bland annat vilka dina följare är och under vilka tidsintervaller kontot får flest besök. 

Du kan även genomföra ett 30 dagars-test där du postar inlägg olika tider under en månads tid, för att se vilka tider som fungerar bättre respektive sämre. 

 

Tips! Undvik kontorstider och fokusera istället på att posta tidiga mornar eller senare på eftermiddag/kväll. 

Instagram

Instagram är en av de mest populära sociala medier och är en utmärkt kanal för att förmedla budskap till personer som lär sig visuellt. Användarbeteendet på Instagram gör att kvalité på bilder och rörligt material är viktigare än på någon annan kanal. Fler följare kommer att se inläggen på Instagram jämfört med Facebook, särkilt om man som företag stöttar upp genom annonsering. Användandet av Instagram fortsätter att öka i alla åldrar. 

 

   Bästa dag för publicering: Främst måndag och/eller torsdag.

   Bästa tid för publicering: 02.00, 08.00, 09.00, 17.00.

 

Facebook

Tre av fyra svenskar använder Facebook och tjänsten fortsätter att växa! Däremot minskar det dagliga användandet av tjänsten, främst vad det gäller yngre åldersgrupper. De flesta använder Facebook sporadiskt någon gång eller månadsvis. Majoriteten svenska Facebook-användare är mellan 16-25 år. 

 

  Bästa dag för publicering: Torsdag-söndag.

  Bästa tid för publicering: 09.00, 13.00 (flest klick), 15.00 (flest delningar).

 

LinkedIn

LinkedIn är ett professionellt nätverk för yrkesverksamma och företag som vill öka synlighet på plattformen. LinkedIn användas primärt för att dela artiklar och sprida kunskap för att på så vis öka följarna på kanalen i fråga, men även för att väcka intresse till företags produkter och tjänster. Hela 30 procent av alla internetanvändare i Sverige använder LinkedIn (Svenskar och internet, 2018). Tisdagar klockan 10-11 är den bästa tiden för publicering. 

 

  Bästa dag för publicering: Tisdag-torsdag. 

  Bästa tid för publicering: 07.00 - 08.00, 12.00, 17.00 - 18.00. 

 

Google+ 

Google lanserade det sociala nätverket Google Plus 2011. Nätverket kan liknas vid Facebook men har fördelen att den integrerar övriga Google tjänster. Google Plus tillåter även bland annat hangouts där du kan ha videochatter i grupper. På Google+ är den bästa tiden för publicering på vardagar under förmiddagen.

 

  Bästa dag för publicering: Onsdag

  Bästa tid för publicering:  09.00, 11.00, 12.00, 13.00.

 

 

 

 

Infografik med bästa tider för publicering på Instagram, Facebook, Linkedin och Google+

 

 

Vill du veta hur bra det går på dina sociala kanaler?

Vi skapar månadsrapporter där du kan se statistik och förslag på optimering vad det gäller:

  • Sociala medier
  • Webbtrafik
  • Annonsering

Kontakta mig för att veta mer!

http://camelonta.se//media/1767/blogginla-gg-bild.png