
Åke SundvallDigital marknadsföring
För vem:
Åke SundvallVad:
Digital marknadsföringVerktyg:
Meta AdsMetoder:
KampanjplanNär:
2025Uppdrag
Inför säljstarten av det nya bostadsprojektet Bruket i Klockelund, Farsta, ville Åke Sundvall öka kännedomen och samla in intresseanmälningar från potentiella bostadsköpare. De sökte en partner som kunde hjälpa till att ta fram och genomföra en kampanjplan med fokus på konvertering.
Om Åke Sundvall
Åke Sundvall är ett väletablerat, svenskt familjeföretag med över 80 års erfarenhet inom fastighetsutveckling, entreprenad och förvaltning i Stockholmsområdet. Med tredje generationens ledarskap i spetsen har företaget sedan 2018 fokuserat på hållbarhet, alla nybyggda projekt certifieras enligt Svanen. Deras uppdrag är att förvandla stadsdelar till vackra, funktionella och levande rum där både människor och verksamheter trivs.
107 st
Konverteringar
5,46%
CTR
4.65 kr
CPC
Resultat
I slutet av december 2024 påbörjades arbetet med att sätta upp spårning och bygga kampanjstrukturen. När strukturen var på plats och vi fått tillgång till bild- och videomaterial kunde vi lansera en konverteringskampanj med målet att driva intresseanmälningar till projektet.
Under perioden februari till juni genererade kampanjen totalt 107 konverteringar - intresseanmälningar från potentiella bostadsköpare. Vilket är en ökning med 161% från tidigare kampanjer för andra projekt.
Utmaningar och lösningar
En extern byrå ansvarade för allt annonsmaterial, vilket innebar att vi själva inte kunde producera innehåll eller snabbt testa olika budskap och format. Detta begränsade möjligheten till A/B-testning och optimering i ett tidigt skede. För att lösa detta krävdes en tät dialog mellan alla parter.
Genom regelbundna månadsmöten och löpande mailkontakt lyckades vi säkerställa att vi fick tillgång till rätt material i rätt format och med rätt syfte. Det möjliggjorde att vi kunde anpassa annonserna för att driva konverteringar, trots det initiala beroendet av en extern part för innehållsproduktion. Vi arbetade strukturerat och datadrivet för att säkerställa effekt.

Arbetsprocess
Arbetet med Åke Sundvall inleddes i december 2024 med en gemensam planering för hur vi bäst kunde nå ut med det nya bostadsprojektet Bruket i Klockelund. Tillsammans satte vi en tydlig målbild: att skapa kännedom och samla in intresseanmälningar inför säljstarten. För att kunna mäta kampanjens effekt från start implementerade vi spårning via Google Tag Manager och byggde en kampanjstruktur i Meta Ads som möjliggjorde både testning och optimering.
Eftersom kampanjen gällde försäljning av bostäder behövde vi även ta hänsyn till Metas specialkategori för bostäder. Denna kategori innebär bland annat att man inte får rikta annonser baserat på kön, ålder eller postnummer, och att målgrupper skapas med bredare inriktning för att följa diskrimineringslagstiftning. Då vi har tidigare erfarenhet av att arbeta med bostadsannonser inom denna kategori kunde vi snabbt sätta upp kampanjerna på ett sätt som uppfyllde Metas krav, utan att kompromissa med kampanjens räckvidd eller relevans.
När kampanjen väl lanserades i början av 2025 kunde vi snabbt börja samla in insikter och data. Under hela perioden testade vi olika målgrupper, budskap och format, och optimerade löpande för att nå bästa möjliga resultat. Den strukturerade processen och vårt fokus på analys och förbättring gjorde att vi kunde leverera både kostnadseffektiva och kvalitativa resultat över tid.
Projekt team
Digital marknadsspecialist, Camelonta: Danielle Eklind