14 begrepp att ha koll på inom SEO
Ett av de vanligaste orden man stöter på inom digital marknadsföring är sökmotoroptimering, förkortat SEO (Search Engine Optimization). SEO går ut på att optimera innehållet på en hemsida för att rankas så högt upp som möjligt i sökmotorernas organiska sökresultat (t.ex. Googles sökfält) och på så sätt öka synligheten och driva trafik.
I denna ordlista förklarar vi ett antal begrepp som är vanligt förekommande och som kan vara bra att ha koll på då man pratar om sökmotoroptimering.
Adwords
Online-annonseringstjänst där företag kan buda på relevanta sökord för att på så sätt få annonser placerade bland Googles sökresultat.
Bildoptimering
Sökmotoroptimering för bilder vilket är viktigt för att en hemsida ska synas i bildsökningar. Bildoptimering görs med hjälp av t.ex. alt-texter, bildtexter samt optimering av bildstorlek.
Brödtext
Texten som finns i textstycken på en hemsida, ju bättre och mer relevant denna text är, desto mer information kan sökmotorer ta del av för att rangordna hemsidan vilket ökar möjligheten för att rankas högt.
Indexering
När en sökning görs i en sökmotor används sökrobotar för att indexera alla hemsidor på internet. Baserat på en mängd olika faktorer hittar sökroboten de mest relevanta sökträffarna för respektive sökning.
Konvertering
Att öka antalet konverteringar är målet med en SEO-strategi. Sökmotoroptimering ökar antalet besökare till en hemsida vilket i sin tur ökar konverteringsgraden. Vad en konvertering innebär skiljer sig åt mellan olika hemsidor, t.ex. kan det handla om att besökaren genomför ett köp eller uppger sin mejladress.
Meta-description
Den text som syns under titeln i sökresultatet, en beskrivning av hemsidan som är viktig för att locka till klick.
Meta-titel
Titeln som bildar den klickbara länken i sökresultatet, visas även längst upp på fliken i webbläsaren. Bör innehålla ett relevant sökord för hemsidan samt vara max 68 tecken lång.
Nyckelord
De ord som man vill att ens hemsida ska synas på i en sökning, att välja rätt nyckelord är viktigt för att få organisk trafik till sin hemsida. Nyckelorden ska vara kopplade till företaget och de behov företaget fyller för sina kunder.
Organisk trafik
Huvudsyftet med sökmotoroptimering är att locka så mycket organisk trafik till hemsidan som möjligt, dvs. trafik som kommer till hemsidan till följd av obetalda sökresultat på exempelvis Google.
Rankning
Ett företags position bland sökresultaten på specifika sökord och fraser, ju högre desto bättre.
SEM (Search Engine Marketing)
Sökmotorsmarknadsföring, att betala för annonser vilka ökar synligheten i sökresultat på t.ex. Google.
Strukturerad data (Structured data)
Stukturerad data används för att göra det enklare för sötmotorer att förstå innehållet på en hemsida, detta genom att markera upp hemsidans innehåll och tydligt förklara vad det handlar om. Fördelen med strukturerad data är att det gör hemsidan optimerad för röstsökningar samt ger hemsidan möjlighet att synas under “Rich Results” i Googles sökresultat (högst upp på resultatsidan) vilket ytterligare ökar synligheten.
Sökmotor
Ett verktyg där internetanvändare kan söka efter samt hitta information, t.ex. Google, Bing och Yahoo.
Webbplatskarta (sitemap)
En webbplatskarta är en fil som listar tillgängliga hemsidor på en webbplats. Filen läses av sökrobotar och underlättar indexeringen genom att göra det enklare för sökmotorerna att hitta alla webbplatsens sidor. Att ha en webbplatskarta ökar således synligheten i sökmotorer och därigenom den organiska trafiken till webbplatsen.
Läs även vår introduktion till SEO för en djupare inblick i hur SEO fungerar samt hur du kan få användning för det!