750 000 medlemmar får nya möjligheter när Akademikernas a-kassa bygger ny medlemsportal

750 000 medlemmar får nya möjligheter när Akademikernas a-kassa bygger ny medlemsportal

Sveriges största a-kassa – Akademikernas a-kassa – vill fortsätta ligga i framkant digitalt i sin bransch och påbörjar nu arbetet med att ta fram helt nya medlemssidor för sina 750 000 medlemmar. Den nya medlemsportalen, som byggs på Contentful av digitalbyrån Camelonta, kommer att ha fokus på självservice och användbarhet med en beräknad lansering i Q3 2021.


Den kraftigt ökade arbetslösheten under pandemin ledde till ett stort tryck på Sveriges a-kassor. För Akademikernas a-kassa har turen kommit till att ta fram en ny medlemsportal med fokus på självservice och hög användarnytta.


- Pandemin och dess effekter satte stor press på oss att skynda på vår digitalisering och nu vill vi fokusera på nyttan för våra medlemmar. Att valet av byrå föll på Camelonta igen var till slut självklart då det är enkelt och resultatet överträffar alltid kravspecifikationen, säger Anna Stenquist Wright, projektledare på Akademikernas A-kassa.


Tjänsten kommer att utvecklas i flera faser där den första versionen planeras att lanseras till hösten. Då kan Akademikernas a-kassas medlemmar förvänta sig mycket ny funktionaliteten som förenklar deras vardag och medlemskap.


- Det känns också kul att vi bygger tjänsten med ett modernt tänk och med Contentful som CMS. Vi ska fortsätta ligga i framkant i vår bransch och det här projektet går helt i linje med såväl den ambitionen som våra medlemmars högt ställda krav, fortsätter Anna Stenquist Wright.


Akademikernas a-kassa har gett uppdraget till digtalbyrån Camelonta, som är partner sedan många år och som även har byggt deras externa webbplats. En webbplats som så sent som i november belönades med utmärkelsen Årets organisationssajt i Internet Topp 100.


- Vi är naturligtvis väldigt glada över att vi åter får förtroendet att skapa hög användarupplevelse för Akademikernas a-kassas medlemmar. Det är många medlemmar med olika förutsättningar som ska använda och förstå innehållet i portalen, vilket är utmaningar vi ödmjukt ser fram emot att lösa, säger Alexander Kafkaletos, VD på Camelonta.

Den nya portalen ska byggas med hjälp av headless teknik och det så kallade best of breed-tänket med Contentful som CMS för att säkerställa framtidssäkerhet och hög prestanda.

- Med Contentful få man möjlighet att utforma sin arkitektur och teknikval utifrån egna perspektiv. Med våra kraftfulla API:er lyfter vi bort alla begränsningar för projektet och Contentful ger också Akademikerna a-kassas s redaktörer en lika fin upplevelse som deras medlemmar kommer att få, säger Jonas Luthander, Regional Sales Director på Contentful.

Akademikernas a-kassas medlemmar kan se fram emot lanseringen av den första versionen av den nya portalen under Q3 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Stenquist Wright, projektledare Akademikernas A-kassa
Telefon: +46 709 49 91 33
E-post: anna.stenquist.wright@akademikernasakassa.se

Alexander Kafkaletos, VD Camelonta
Telefon: +46 708 10 54 80
E-post: alexander@camelonta.se

Jonas Luthander, Regional Sales Director Contentful
Telefon:+46 706 83 83 03
E-post: jonas.luthander@contentful.com

Om Akademikernas a-kassa

Akademikernas a-kassa bildades 1969 med syftet att arbetslöshetsförsäkra och ge service till yrkesverksamma akademiker. Deras uppgift är att arbetslöshetsförsäkra människor och betala ut ersättning till den som blir arbetslös. Till grund för verksamheten ligger lagen om arbetslöshetskassor och lagen om arbetslöshetsförsäkring. Idag har Akademikernas a-kassa drygt 750 000 medlemmar och är därmed Sveriges största a-kassa.

Om Camelonta

Camelonta AB, grundat 2001 är en Stockholmsbaserad digitalbyrå inriktad på webbutveckling, design och digital marknadsföring med fokus på medlemsorganisationer och B2B e-handel. Med den senaste tekniken och användarcentrerad design utvecklar Camelonta webbar och e-handel med fokus på långsiktig kvalitet och hög affärsnytta.

Om Contentful

Contentful, den ledande innehållsplattformen för digitala företag, hjälper 30 % av Fortune 500 och tusentals varumärken runt om i världen att skapa och hantera digitala upplevelser för sina kunder i alla kanaler. Plattformen möjliggör högre hastighet och bättre skalbarhet än traditionella CMS-lösningar. Contentful förenar innehåll i en enda hubb, strukturerar det för användning i alla digitala kanaler och integrerar sömlöst med hundratals andra verktyg genom öppna API:er. Företag som IKEA, Bang & Olufsen, SAS, Spotify, Kry och många andra förlitar sig på Contentfuls plattform.