post.title

Allt du behöver veta om Google Ad Grants!

Är du en ideell organisation som kämpar med att få loss pengar för marknadsföring? Visste du att du kan ansöka om pengar från Google för att annonsera på Googles söknätverk? Med Google Ad Grants kan du varje månad få 10 000 dollar att annonsera för! Tänk vad du kan göra med pengarna: nå ut till potentiella volontärer, attrahera fler givare och informera om din organisations berättelse. Utan att behöva oroa dig för att bidragen kan ta slut eller dras in. 

I det här blogginlägget kommer vi gå igenom allt du behöver veta om Google Ad Grant för ideella organisationer, hur du kvalificerar dig och om vilka särskilda riktlinjer det finns för annonsering. 

Läs vidare för att veta hur du får tillgång till Google Ads Grants!

Vad är Google Ad Grants?

Google Ad Grants-programmet ger ideella organisationer chansen att annonsera på Googles söknätverk. Programmet ger kvalificerade organisationer 10 000 USD per månad som bör användas för att marknadsföra sina uppdrag och initiativ på Google.com. 

För att kvalificera sig måste organisationer först gå igenom en generell ansökningsprocess. När det är klart kan man ansöka om själva bidraget för Google Ads. För att få behålla bidraget varje månad måste man följa alla policys och riktlinjer som Google har. 

Det finns ett par saker att tänka på när man använder Google Ad Grants. 

  1. Annonserna måste vara textbaserade sökannonser. Du kan alltså inte annonsera med videos eller bilder. 

  2. Annonserna kommer alltid att synas nedanför annonser från betalande annonsörer. Man tävlar med andra ord inte med betalande konkurrenter. 

Vem kan utnyttja Google Grant för ideella organisationer?

För att vara berättigad till “Google Grant för ideella organisationer” måste en organisation:

  • Hålla aktuell och giltig välgörenhetsstatus

  • Samtycka till Googles obligatoriska krav beträffande icke-diskriminering och hur donationer tas emot och används.

  • Ha en webbplats av hög kvalité och ger tillräcklig information om din ideella organisation. Här kan man läsa mer om kraven.

Följande organisationer är inte berättigade till Google Grants:

  • Statliga enheter och organisationer

  • Sjukhus och medicinska grupper

  • Skolor, barnomsorg, akademiska institutioner och universitet 

Google har däremot ett liknande program för utbildningsinstitutioner.

Ansök och kvalificera dig!

Puh! När själva ansökningsprocessen för “Google Grant för ideella organisationer” är klar kan du aktivera de produkter från Google som man själv tycker motsvarar ens behov. Man kan bland annat välja mellan: G-suite, Youtube, Ads och Google Earth och Maps.

Regler kring hur man får annonsera

När du väl har fått Google Ad Grant är den svåra delen att behålla den. Så hur kan du göra för att ha kvar behörigheten? Vi har listat Googles riktlinjer!

  • Det är inte tillåtet med sökord som bara består av ett enda ord. Dina egna varumärkessökord, godkända hälsotillstånd och några andra fall undantas från denna riktlinje. Obs! En sökterm som innehåller bindestreck, punkt eller något specialtecken räknas inte som ett ord.

  • Annonserna får inte innehålla allt för generiska sökord som inte motsvarar avsikten med användarens sökning. Till exempel ”bästa videor”, ”e-böcker”, ”dagens nyheter”, ”ladda ned spel”, namn på andra organisationer, ortnamn, namn på historiska händelser och enskilda personer.

  • Sökorden måste vara relevanta. Har sökfraserna ett lågt Quality Score på 1 eller 2 kan kontot stängas av. Följer man inte reglerna får man ett mail med en rapport på vad exakt som måste åtgärdas. Man brukar få ett par månader att åtgärda misstagen.

  • Man måste uppnå en klickfrekvens (CTR) på minst 5% varje månad. Skulle man inte göra det på två månader i rak så kan det leda till att kontot tillfälligt inaktiveras.

  • För konton som skapats efter januari 2018 måste man ha en giltig konverteringsspårning. Det innebär att du måste rapportera minst 1 konvertering per månad.

  • Man måste ha minst två annonser per annonsgrupp. Se till att bygga ut din kampanjstruktur med minst två annonser per annonsgrupp och som hänvisar till relevanta landningssidor.

  • Man måste även ha minst två annonsgrupper per kampanj. Så se till att skapa minst två annonsgrupper med en uppsättning av relevanta sökord som passar dina två annonser och landningssida.

  • Alla förmånstagare måste fylla i en årlig programenkät.

Mottagare av Google Ad Grants får arbeta med kontoansvariga från tredje part, exempelvis en digitalbyrå som oss. Vilket är tur då det är mycket regler att hålla reda på!

Sammanfattning

För att kvalificera dig för Google Ad Grants måste din organisation först och främst ansöka till Google Grant för ideella organisationer. Kom ihåg att statliga enheter och organisationer, sjukhus och medicinska grupper, skolor, akademiska institutioner och universitet är inte berättigade till Google för ideella organisationer. 

Först när du är registrerad och godkänd kan du ansöka om annonseringspengar från Google. Sen kommer den svåra delen, att se till att följa alla riktlinjer kring annonsgrupper, annonser och sökord. 

Är du nyfiken på att veta mer?

Att arbeta med kunder som använder Google Ad Grants är intressant men också svårt då det finns en hel del regler att förhålla sig till. Men trots den oändliga budgeten så är det viktigt att komma ihåg att fortfarande jobba smart och ha en bra kontostruktur. Som alltid, arbeta enligt best practise när du strukturerar dina annonsgrupper och annonser. 

För att verkligen säkerställa att alla policys följs kan du också sätta in automatiska regler. Vi rekommenderar att man också går igenom sitt konto en gång i månaden och checkar av alla punkter som man måste efterfölja.

Camelonta har satt upp Google Grant för en del av våra kunder som uppfyller kraven. Vill du veta mer om hur du kan ansöka om Google Ad Grant?

Hör av dig till oss!