Annonsera på Instagram och konvertera direkt i mobilen?
För några veckor sedan släppte Google nyheten om att börja erbjuda köp och därmed öka konverteringen i mobilen, nu är Instagram näst på tur.
Sedan Instagram har blivit uppköpt av Facebook har man kunnat slipa på sitt annonseringserbjudande. Redan 2013 erbjöd Instagram annonsering för större varumärken, så som Disney och Ben and Jerry’s men nu ska möjligheten finnas för samtliga marknadsförare. Stora som små.
Med sina 300 miljoner användare ska Instagram erbjuda målgruppspecifik annonsering i Instagramflödet, utifrån ålder, kön, demografi och intressen. Dessutom ska informationen som finns om Facebookanvändare med Instagramkonto nyttjas för ytterligare precision. Vidare kommer annonserna kompletteras med call to action-knappar, så som "köp", "ladda hem" eller "läs mer".
Redan idag använder sig varumärken av Instagram för att publicera reklam på den egna användarprofilen och lyckas många gånger att uppnå spridning (viral spridning) och engagemang (gilla och kommentera). Undersökningar pekar på att Instagramanvändare visar större engagemang än användare på andra sociala medier.
Möjligheterna med att annonsera målgruppsinriktat är därmed stora för samtliga marknadsförare, samtidigt som man behöver vara försiktig för att inte skrämma iväg användarna och varumärkets fans. Det ska bli intressant att se fler spännande Instagramkampanjer framöver!