post.title

Den ultimata verktygslådan för digitala marknadsförare 2020

Det finns idag en uppsjö av verktyg som digitala marknadsförare kan använda sig av. Men hur ska man veta vilka som passar en bäst och vilka man ska använda sig av? Nedan har vi på Camelonta listat de ultimata verktygen för sociala medier, rapportering och analys för dig som arbetar som digital marknadsförare.

Verktyg för organisering 
Som digital marknadsförare är det viktigt att organisera sina arbetsuppgifter. Vi tipsar nedan om ett perfekt verktyg för dig som vill hitta ett enkelt sätt att samla och organisera upp ditt arbete. 

  • Notion
    Notion är ett så kallat “all-in-one”-verktyg där man från alla plattformar kan skapa projekt, delta i diskussioner, samla information och ge feedback. Det ska helt enkelt underlätta det dagliga arbetet med schemaläggning, fil- och dokumenthantering samt skicka ut påminnelser. Vi på Camelonta använder Notion, inte bara för verktygets bra funktioner, utan också för den snygga designen som gör att det känns inspirerande att ta sig an arbetsuppgifterna! Verktyget är även toppen för att dela olika workspaces med dina kollegor. Det finns fyra prenumerationsmodeller: gratis, personligt, grupp eller företag, där man som student eller lärare gratis kan uppdatera till det personliga. 

Verktyg till sociala medier
Närvaro på sociala medier är A och O för marknadsförare. Här listar vi verktyg som underlättar arbetet med att planera, skapa och schemalägga innehåll på sociala medier.

  • Airtable.com
    Med hjälp av Airtable kan man på ett enkelt planera och skapa inlägg till sociala kanaler. Det fungerar som ett stort kalkylark där man på ett och samma ställe kan organisera och strukturera upp sitt arbete. Det behöver inte bara vara till sociala kanaler. Airtable är perfekt verktyg till det dagliga arbete vad gäller stort som smått - stora planeringsprojekt till mindre checklistor, stora videofiler till mindre enskilda dokument. Man behöver inte ladda ner något program, det enda man behöver göra är att skriva in sin mailadress med ett lösenord och sedan välja om man önskar gratis- eller betalversionen, vilket ger mer utrymme i programmet. Men många klarar sig bra med gratisversionen. Därefter väljer man den mall man önskar arbeta med, bland hundratals olika varianter. Sedan är det bara att börja skapa kalkylark för att organisera och strukturera upp sitt arbete. 

  • Later.com
    Later kan man schemalägga och planera sina inlägg för Instagram. Detta för att få en överskådlig bild över hur flödet kommer att se ut för att vara enhetligt och passa ihop med det man som företag vill förmedla till sina följare. Att schemalägga sina inlägg är smidigt och tidseffektivt för att man på så sätt kan förbereda flera inlägg på en och samma gång. 

  • Canva
    Canva kan man skapa mycket mer än fina designer på bilder, här kan man bland annat skapa nyhetsbrev, presentationer och loggor. Det är ett väldigt enkelt program att navigera i vilket gjort det väldigt populärt för företag, men även privatpersoner att använda sig av. Antingen kan man starta från blankt papper eller välja någon av de 60 000 mallar som finns tillgängliga för att skapa sin egen design med bilder, texter och illustrationer. Avslutningsvis väljer man att dela sina verk med andra eller bara sparar ner dem för sig själv. 

Verktyg för insamling av data, analys & rapport
Ett viktigt steg inom digital marknadsföring är att kunna presentera resultatet av ditt arbete på ett bra, tydligt och förståeligt sätt för kunden. Det är därför viktigt att alltid följa upp effekterna av både organiska inlägg och betald annonsering. Här listar vi verktyg för att mäta, analysera och rapportera resultatet av marknadsföringen.

  • Google Datastudio
    Google Datastudio är ett gratis webbaserat rapporteringsverktyg där man kan skapa dashboards och rapporter på ett enkelt sätt. Använder man sig tidigare av Googles funktioner fungerar självklart Google Datastudio väldigt smidigt med dem, vilket  också gör att dessa rapporter kopplas samman med dem och gör dem dynamiska, till skillnad från en statisk sparad PDF-fil. Exempelvis fungerar Datastudio bra med Google Analytics som samlar in statistik från webbplatsen som sammanställs i en rapport som man själv väljer hur man vill presentera - tidsserie, olika former av diagram (stapel-, cirkel-, punktdiagram osv), vilka färger för att passa företagets grafiska profil, rubriker samt bilder. Till sist väljer man vem eller vilka som ska kunna ta del av rapporten.

  • Triggerbee
    För att man som företag ska öka sin konvertering och försäljning idag är det viktigt att ens marknadsföring är personanpassad för att sticka ut i mängden bland all den marknadsföring man exponeras för varje dag. Med hjälp av Triggerbee blir detta enklare då man med hjälp av deras tjänst just kan personanpassa sin marknadsföring för att fånga in fler leads, skapa engagemang samt öka intresset för sina produkter och tjänster. Detta görs i tre steg:- webbanalys på individnivå: visar vilka dina besökare är på hemsidan och hur de hittade dit- individanpassade “Widgets”: kommunicera med besökarna på hemsidan baserat på deras aktivitet och identitet- integreringar och automatiseringar: skapa automatiska flöden som hanterar dina kontakter/besökare

  • Hotjar
    Hotjar är ett lättnavigerat och prisvärt system som hjälper en att förstå sig på sina besökare, hur de beter sig på ens webbplats. Med beteende menas bland annat att undersöka hur det scrollar och klickar runt på webbplatsen, spela in hur de rör musen, förstå sig på vart man tappade kunden i ett avbrutet köp samt skapa och se hur besökarna fyller i formulär och undersökningar.

Tilläggsappar för webbläsare
Till sist vill vi tipsa om olika tilläggsappar för ens webbläsare (exempelvis Google Chrome). Tilläggsappar är olika plugins som är användbara för att bland annat hämta information på olika webbplatser. Läs nedan om tre användbara tilläggsappar som vi har nytta av när vi arbetar med digital marknadsföring.

  • Fontface ninja extension
    Med denna tilläggsapp kan du prova, ladda ner och köpa typsnitt från webbplatser. Om du behöver hämta en font som finns på din kunds sajt, så är det bara att klicka på texten när man har “Ninja”. På så sätt får man upp information om typsnittets namn, storlek, färg och en länk att ladda ner det på.

  • Colorzilla
    Med Colorzilla kan man med hjälp av en pipett som kommer upp i menyraden på datorn välja och spara ner en färg från vilken webbplats man en befinner sig på.

  • Ghostery
    Ghostery är ett webbläsartillägg som du kan använda för att göra en analys av sina konkurrenters webbplatser. Du kan bland annat se vilka verktyg och program de använder sig av. Verktyget kan även användas för att skydda din egen webbplats från olämpliga annonser, spårningar samt förbättra webbplatsens prestanda genom att rensa bort spårningar som kan störa kvalitén på webbplatsen.