Din ultimata guide till SEO 2021
Har du svårt att hänga med i snacket om SEO eller vill du veta exakt hur du ökar synligheten av din webbsida på Google? Sökmotoroptimering eller så kallad SEO (search enginge optimization) hjälper oss med just det - att driva mer relevant trafik till din sajt!
I det här inlägget går vi igenom varför SEO är viktigt och vad vi kan göra för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultatet. Det är relativt små insatser som behövs göras men som är nödvändiga vid hög konkurrens. Ladda ner och följ vår guide så kommer du öka både synligheten på Google och trafiken till din sajt!
Vad är SEO?
Att söka sig till information är standard sedan länge. Vi söker efter information inför ett köp och jämför gärna produkter och tjänster mot varandra. Av den anledningen är Google den bästa plattformen för att nå personer som redan är intresserade av ditt erbjudande.
Google har 97 procent av den svenska sökmarknaden medan Bing har 3 procent. Att arbeta med SEO hjälper din webbplats att rankas högre på sökresultat. Det går inte att optimera innehåll mot flera sökmotorer, vilket gör Google till det självklara valet till SEO-anpassning i Sverige.
Visste du att de tre första sökresultaten får 75% av alla klick?
Just därför vill vi synas så högt upp som möjligt i Googles sökresultat när någon söker på ord och fraser som matchar vårt innehåll. Lyckas vi genom vårt SEO-arbete att flytta upp vårt sökresultat med bara ett steg, kan vi i snitt öka klickfrekvensen med hela 30 procent - vilket är en stor ökning av trafiken in till sajten! (backlinko 2019)
Organisk vs köpt trafik
När vi pratar SEO pratar vi om sökresultaten som kommer under annonserna, dvs. de organiska sökresultaten. Då detta kan se ganska likt ut, klickar många på annonser i tron om att det är sökresultat. Man kan alltså betala för att hamna högst upp, via Google ads, vilket gör att man driver in köpt trafik till sin sajt. Jobbar man aktivt med SEO på rätt sätt kan man också hamna högt uppe i sökresultatet organiskt, dvs utan att betala för det.
7 steg till en framgångsrik SEO
Nu vet vi vad SEO är! Så hur vad kan vi göra för att hamna högt upp i sökresultatet? Man kan dela upp SEO på olika nivåer; teknisk SEO, innehållsarbete och strategisk SEO.
Teknisk SEO
Det är ofta webbutvecklare som arbetar med teknisk SEO. Deras uppgift är att se till så att kodens struktur och design är SEO-anpassad. Detta påverkar bla sajtens hastighet, sökmotorns crawling & indexering.
Innehållsarbete
När sökmotorn kan hitta och indexera allt innehåll på
webbsidan är det dags att arbeta med engagerande innehåll som inkluderar viktiga sökord. Förutom användarvänligheten på sajten, behöver url:er, länkar, rubriker och beskrivningar vara utformade korrekt.
Strategisk SEO
Att identifiera din målgrupp och förstå målen med webbplatsen är grundläggande för att generera kvalificerade organiska leads. Vi behöver alltså förstå användes intentioner bakom sökningar och anpassa våra sidor så att vi både ger svar på det användaren söker men också får den att uppnå våra mål.
SEO-pyramiden
Har du någonsin hört talas om Maslow's hierarchy of needs? Nedan syns Moz egna SEO-variant av pyramiden som beskriver de sju fundamentala SEO-insatserna. Längst ner ser vi vad som är grundläggande för att Google ska kunna hitta och indexera din webbsida. Kommer vi längre upp i pyramiden ser vi det SEO-arbete som hjälper dig förbättra konkurrensen i sökresultatet.
Bild hämtad från Moz. Pyramiden illustrerar hierarkien över de 7 olika SEO-insatserna.
Ladda ner Camelontas SEO-guide!
Vi har tagit fram en komplett guide till dig som vill lära dig mer om SEO och direkt kunna öka synligheten för din webbplats.
I guiden får du:
Praktiska tips på hur du väljer rätt sökord
Steg-för-steg hur innehållet på din webbsida ska anpassas
Bilder på hur korrekta meta titlar & beskrivningar ser ut
Tips på de bästa SEO-verktygen
Veta hur du följer upp och mäter resultatet