Fem steg för ökad konvertering på din webbplats
Att hemsidan är en viktig kanal råder det ingen tvivel om. I ett samhälle som blir allt mer konkurrenskraftigt handlar det inte bara om att ha en hemsida som fungerar. Den behöver även hjälpa dig att sticka ut och konvertera fler kunder.
Vill du sälja mer produkter, öka antalet medlemmar, få fler nyhetsprenumeranter eller fler kontaktförfrågningar via hemsidan? Då har du kommit rätt! I denna artikel tar vi upp fem viktiga steg du direkt kan applicera på din sajt för att öka konverteringsgraden.
Först och främst, vad innebär konverteringar på sajten?
En konvertering är när en besökare gör det du vill att den ska göra baserat på dina mål med hemsidan. Det kan handla om att klicka hem en produkt, signa upp för ett nyhetsbrev, ta kontakt eller bli medlem. Konverteringsgraden är ett uttryck som används för att beskriva antalet konverteringar i relation till antalet besök på din webbplats. Ju högre konverteringsgrad = desto bättre!
Vad innebär konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering handlar om kontinuerligt arbete för att följa upp och mäta mål som uppfylls på sajten, och samtidigt anpassa och förbättra hemsidan för att öka antalet konverteringar.
Fem sätt att få besökare att konvertera på sajten!
1. Sätt tydliga mål (KPI:er) för sajten
En viktig del i framtagandet av en hemsida är att fundera på vad vill du att besökarna ska göra, vad som är slutmålet och hur du leder dina besökare dit. Jobba mot konkreta KPI:er (Key Performance Indicators), till exempel målet att få 20 nya medlemmar per månad eller att 10 besökare ska ladda ner en rapport inom en viss tidsperiod. När du har ett konkret mål att jobba emot blir det lättare att hitta rätt strategi och metoder för din sajt.
2. Mätning och analys
Nu när du har satt upp mål för din sajt vill du också veta hur många besökare som konverterar, dvs uppnår de uppsatta målen. För att ha koll på antalet konverteringar behöver du verktyg för att mäta och analysera webbdata. Genom att kontinuerligt mäta resultat och analysera data så får du bättre insikter och kunskap kring vad som fungerar och vad som inte gör det. Det blir även enklare att följa upp och ta action på nya leads.
Det finns flera sätt att jobba med mätning och analys, bland annat genom spårningsverktyg såsom Google Tag Manager. Det är ett verktyg där du kan sätta upp taggar för att spåra och mäta enskilda konverteringar på webben. Google Analytics är också ett grundläggande verktyg som visar trafik och data som har med hemsidan att göra. Till exempel antal besökare och hur länge besökaren vistats på din sajt. Det sista är användbart bland annat för att fånga upp sidor som behöver förbättras utifrån ett UX-perspektiv.
3. Se över användarvänligheten
En förutsättning för att besökare ska vilja stanna på din hemsida och navigera enligt dina mål, är att hemsidan är tydlig och enkel att använda, oavsett vilken enhet de använder. Några saker att tänka på gällande användarvänlighet är:
Tillgänglighetsanpassning - Alla ska kunna ta till sig informationen på hemsidan, även personer med exempelvis nedsatt syn. Texten på sajten ska vara lättläst genom till exempel styckeindelning, punktform och grafiska element som stöttar.
Navigationen - Hemsidans meny bör ha en logisk struktur och det behöver vara tydligt var man befinner sig på sajten.
Hastigheten - En bra hemsida laddar snabbt, även med långsam uppkoppling. Märker du att sajten står och tuggar eller att bilder laddar långsamt? Se över detta på en gång!
Ett tips när man kikar på användarvänligheten är att låta andra testa. Sätt ihop en utomstående testgrupp av personer med olika sorters bakgrund och intressen. Låt dem sedan klicka sig runt på din sajt och samla ihop deras feedback.
4. Definiera ditt unika kunderbjudande
Med denna punkt syftar vi inte på att du ska ha erbjudanden såsom “Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 50 % på första köpet…”. Det kan du förstås också ha, men med unikt kunderbjudande så menar vi vikten av att titta på din produkt eller tjänst utifrån kundens perspektiv. Genom att förmedla ditt budskap på ett tydligt och värdeskapande sätt ökar du chansen att dina besökare konverterar till kunder. Vi rekommenderar dig att tänka på webbens startsida som ett skyltfönster som ska fånga besökarens uppmärksamhet. För att ta reda på hur du gör det så kan du använda dig av A/B-tester. Då väljer du ut minst två förslag och testar dessa mot varandra. Den sida som ger bäst resultat vinner. Du kan därefter förfina och vidareutveckla genom nya varianter av den vinnande sidan och testa igen. Då har du skapat en loop för konverteringsoptimering, baserad på data.
5. Använd tydliga Call To Actions
Se över hur enkelt och tydligt det är för besökaren att agera enligt målen på din sajt. Är det enkelt att ta kontakt med er eller kan det förtydligas, exempelvis med hjälp av en knapp? En Call to Action (CTA) är precis vad det låter som - en uppmaning till besökaren att ta någon form av handling på din webbplats. Det kan vara att de ska lämna kontaktuppgifter, handla på webbplatsen eller ladda ner en rapport. En CTA ska:
1. Förklara värdet / problemet
2. Få besökaren att agera som du önskar
Det finns mängder med olika CTA:s och det kan vara svårt att veta vilken som passar ditt ändamål. Oavsett så finns det mycket att tänka på. Placering, färg, form och ordval är alla viktiga parametrar för hur väl din CTA fungerar. Detta kommer vi gå in på mer i kommande blogginlägg. Börja med att fundera på vad du vill att besökaren ska göra på just din webbplats, så hjälper vi på Camelonta till med resten. Lycka till!