Generera leads genom din marknadsföring - 4 viktiga element

Generera leads genom din marknadsföring - 4 viktiga element

Leadsgenerering handlar om att identifiera och lyckas fånga potentiella kunder för företagets produkter eller tjänster. Inom B2B är ett av marknadsföringens viktigaste mål är att generera leads, ändå är det väldigt många som har svårt att komma igång. I detta blogginlägg kommer vi att gå igenom fyra avgörande element för att arbeta med leadsgenerering. 

Först och främst så handlar leadsgenerering om att kartlägga och identifiera potentiella kunder. När du har gjort det vill du bygga upp ett intresse hos potentiella kunder och etablera en förtroendeingivande kontakt. Detta kan du göra på många olika sätt. När vi på Camelonta tittar på till exempel kampanjer med syfte att generera leads så brukar vi fokusera på fyra element. 

Erbjudandet

Vad du erbjuder kunden är avgörande. Det kan till exempel innebära en gratis konsultation eller white papers. 

Call to action (CTA)

En tydlig CTA i form av en knapp eller ett formulär som länkar till en landningssida där potentiella kunder kan ta del av ditt erbjudande.

Landningssida

Landningssidan innehåller information om ett erbjudandet och information om hur man kommer i kontakt med dig, till exempel genom kontaktformulär.

Kontaktformulär

Genom kontaktformuläret får du i gengäld för ditt erbjudande ta del av besökarens information. Det är så du kommer igång med att etablera en relation med kunden.

Utifrån dessa fyra element kan du fundera på hur din sajt levererar i dagsläget. Finns det ett konkret erbjudande och en tydlig call to action? Vilka åtgärder behöver du vidta för att nå bättre resultat? 

Personaliserade upplevelser som ökar konverteringen 

Känns det komplicerat att komma igång med personalisering och leadsgenerering? Var inte orolig, det finns stöd att få! Något vi rekommenderar är svenska tjänsten Triggerbee som låter dig öka konverteringen genom smart, personaliserad och automatiserad marknadsföring

Triggerbee lägger du enkelt till på din sajt och kopplar med de verktyg som du redan använder, och som ger dig möjlighet att kunna se vilka dina besökare och företag som besöker din webbplatsen samt skapa en mer personaliserad upplevelse. 

Med Triggerbee kan du öka konverteringen och engagemanget onsite men även automatisera uppföljningen, så att dina återkommande besökare får ett bemötande baserat på deras kundstatus eller identitet. Resultatet blir högre konvertering och engagemang på sajten, och fler leads och affärer. 

Vi på Camelonta använder själva Triggerbee för både vår egen sajt och våra kunders som ett verktyg i inbound marketing och leadsgenerering. Det hjälper oss att få bättre insikter om besökarna på sajten och hur vi kan följa upp dessa på ett mer personligt sätt.

På bilden nedan visas ett exempel på hur vi applicerat det i ett specifikt blogginlägg. 

Hör av dig till oss om du vill ta reda på hur du kan optimera leadsgenereringen på din sajt eller veta mer om Triggerbee, så kan vi berätta mer om tjänsten och koppla ihop dig med rätt personer.