Google Analytics 4 är här! - Vi går igenom allt du behöver veta.
Den 14 oktober 2020 släppte Google en helt ny version av Google Analytics, nämligen Google Analytics 4. För dig som använder Google Analytics innebär det en hel del förändringar. Uppdateringen bjuder nämligen inte bara på ett annat grafiskt utseende utan även flera andra verktyg som vi inte använt oss av tidigare.
Något som kan vara bra att veta är att Google Analytics 4 inte kommer att tvinga dig att uppdatera till den nya versionen än och det har fortfarande inte kommit ett slutdatum på när versionen kommer att uppdateras. Däremot kommer alla som skapar ett nytt konto eller property ha Google Analytics 4 som standard.
Fortsätt läs så reder vi ut det viktigaste som du behöver veta för att hänga med i uppdateringen.
💡 Vi rekommenderar att man använder Google Analytics på engelska. Ofta är det svårt att översätta vissa begrepp på svenska och om du skulle behöva söka efter mer information så finns det fler sidor om Google Analytics på engelska än på svenska.
Några höjdpunkter med Google Analytics 4
Google Analytics 4 har som mål att man som användare ska ha ett större fokus på sina besökare och besökarnas digitala köpresa.
Du kan nu skapa prognoser och estimeringar för framtiden. Med hjälp av machine learning och AI kan Google Analytics 4 förutspå trender i dina besökares beteende och räkna på potentiellt resultat i framtiden.
Google Analytics 4 är designad att för att vara “framtidssäker” och funka i en värld utan cookies och identifierad data.
Google Analytics 4 använder sig av “Data streams” istället för Views. Data streams är själva datakällan som kommer från en webbplats eller app. Du har möjlighet att välja mellan tre plattformar när du skapar en data stream: iOS app, Android app eller web. Nu kanske du undrar hur du då kan filtrera din data, vi kommer till det lite senare.
Att spåra olika events i den äldre versionen av Analytics krävde en kod eller tagg. I Google Analytics 4 kan man spåra och redigera events, som klick, scrollning etc. redan i användargränssnittet. Detta kallas för “Enhanced measurement” och vi pratar mer om det längre ner i inlägget.
Så sätter du upp nya Google Analytics 4
Som vi nämnde tidigare så finns det ingen deadline för när du behöver gå över till den nya versionen. Men när det väl händer kan det vara bra att du är redo. Därför rekommenderar vi redan nu att skapa en ny property i Google Analytics 4 som du använder parallellt med din befintliga.
Det finns två olika sätt för att sätta upp en ny Google Analytics property för din webbsida.
Logga in på ditt Google Analytics konto.
Gå sedan till Admin
Under Account-kolumnen väljer du vilket konto du vill skapa propertyn till.
I Property-kolumnen finns en knapp som heter “Upgrade to GA4” men i vissa fall är inte knappen tillgänglig ännu. Om så är fallet kan du välja “Create property”.
Efter detta steg ska du ha en ny version av Google Analytics 4. Men vi är inte riktigt färdiga än. För att börja samla in data finns det två olika sätt: anslut den existerande spårningen från den äldre versionen av Analytics eller starta med en ny tagg eller kod som du kan lägga till på din webbsida. Men om din webbsida redan använder en gtag.js tagg så kan du använda dig av det första valet.
Data streams
Tidigare ifall du hade både en webbplats och en app var du tvungen att spåra all data med hjälp av olika verktyg. Du kanske använda dig av Google Analytics App Views för din app och sedan Google Analytics för din webbplats. Men nu med hjälp av data streams kan du ha allt på samma ställe. Som vi nämnde tidigare är en data stream själva källan till all data som kommer från en app eller webbplats. Du kan ha upp till 50 olika data streams i en property. Säg att du har en app, en svensk webbsida och en engelsk webbsida - alla tre blir olika data streams, men all data spåras under en och samma property.
I din nya property kan du lägga till en “Data stream” genom att klicka på “Data streams” i Property-kolumnen. Klicka sedan på “Add stream” och fyll i den informationen som behövs, så som webbadressen, namnet på din stream osv. Därefter får du instruktionerna för att kunna spåra all data i nya Google Analytics 4.
Och du är nu klar! Google uppmärksammar dock på att man inte ska förvänta sig att datan ser likadan ut i båda versionerna. Det beror på att båda dessa plattformar är olika och att vissa saker kan mätas annorlunda.
En del känner vi igen, annat inte - Så funkar nya Google Analytics 4
Förut var vår meny uppdelad i 5 olika typer av rapporter: Real-time, Audience, Acquisition, Behavior och Conversion. Men i Google Analytics 4 är det istället uppdelat i kategorierna Life-cycle, User, Events, Explore och Configure. Kollar vi under alla dessa kategorier så finns det några rapporter vi känner igen från förr, medan vissa andra är helt nya. Vi kommer kika lite närmare på de rapporterna som finns under Life-cycle!
Acquisition
Det här är en rapport vi faktiskt känner igen! Denna är väldigt lik Acquisition i vår gamla Google Analytics. Här får vi en översikt på var trafiken kommer in. Vi kan också kolla på “User acquisition” där vi kan se nya använder som kommer in till vår sajt, eller “Traffic acquisition” där vi kan se all trafik som kommer in.
Engagement
Här kan vi se vad våra besökare gör på vår sajt, väldigt lik rapporten Behavior. Vi kan se Events som är olika händelser och Pages and Screens som är olika sidvisningar. Det är här vi kan se bland annat hur många som klickat på olika knappar eller uppnått en viss scrolltid.
Monetisation
Den här rapporten visar hur du tjänar pengar på dina besökare. Här kan du se in-app purchases, annonsvisningar och data från e-handel.
Retention
Här kan vi se hur många besökare som återkommer till ens sajt och hur deras engagemang är.
Så vilka fördelar finns det med Google Analytics 4?
Ibland kanske inte förändring alltid uppskattas av alla, och det tar alltid lite tid att lära sig nya saker. Men vad vi kan se så finns det fördelar med den nya versionen för alla som använder sig av Analytics.
För den logiskt tänkande analytikern
Samla data från olika plattformar på ett och samma ställe
Om du är en analytiker som hanterar både webbplatser och mobilapplikationer har du nu en möjlighet att samla in din data på ett och samma ställe. Perfekt va? I förra versionen av analytics fanns det en beta-version av “App + web” men nu med nya Google analytics 4 är detta standard-upplevelsen när du skapar en ny property.
Analysis Hub
Google Analytics 4 är ett mycket mer kraftfullare analysverktyg än den äldre versionen. Det beror på “Analysis Hub”, som förr endast var tillgänglig på Google Analytics 360. Analysis Hub gör det enkelt för dig att utforska data, analysera enskilda användare, jämföra segment och mycket mer.
För den strategiska marknadsavdelningen
Målgrupper
Google Analytics 4 låter dig gruppera besökare i målgrupper, som baseras på sannolikheten av att dessa kommer göra ett köp inom de närmaste sju dagarna. Det är med hjälp av machine learning och AI som kan Google Analytics 4 kan förutspå trender i dina besökares beteende.
Engagemang
Om ditt mål är att få dina besökare att interagera med din webbplats eller app så har Google Analytics 4 lanserat ett sätt för dig att spåra engagemanget på din webbplats. Du kommer alltså att kunna se vilka knappar det klickas på, hur mycket besökare scrollar på din sajt och mera.
För den tekniska utvecklare
Enhanced Measurement
I Google Analytics 4 är många olika spårningar redan inbyggt i programmet. Så istället för att du ska behöva spåra vanliga events, som klick, videouppspelningar, scrollning, med ett anpassat javascript kan du nu bara aktivera det automatiskt istället.
DebugView
Google Analytics 4 har en rapport som heter “DebugView” som låter dig övervaka din apps eller webbplats händelser i realtid. Det betyder alltså att för dig som utvecklare kan du se händelser omedelbart när du testar din kod och kan därför göra justeringar utan att behöva vänta.
Några saker man kanske märker när man sätter igång med Google Analytics 4
Vi måste prata mer om Enhanced Measurement!
Som vi nämnde tidigare kan du nu spåra vanliga events på ett så mycket enklare sätt än förr! Det här är något som redan är förvalt när du ska skapa din data stream och du kan enkelt stänga av funktionen ifall du vill det.
Väljer du att ha Enhanced measurement aktiverad så kommer du kunna spåra:
Sidvisningar
Skroll
Utgående länkar
Internsök
Video-interaktioner
Filnedladdningar
Du kan också välja att klicka på kugghjulet för att välja om det är någon av dessa du inte vill spåra.
Vill du läsa mer om Enhanced measurement kan du göra det här.
Views är borta, hur kan man då filtrera sin data?
I den äldre versionen av Google Analytics så skapade vi alltid en filtrerad vy för kunna exkludera intern trafik, eller andra olika filter för geografiska alternativ osv. I Google Analytics 4 används istället filter direkt på propertyn och påverkar på så sätt alla data streams under den specifika propertyn. För närvarande erbjuder Google Analytics 4 endast filter för att antingen inkludera eller exkludera intern trafik, medan den äldre versionen hade ett bredare utbud av filter.
Vill du läsa mer om hur du skapar filter i Google Analytics kan du göra det här.
Hur hittar man landningssidor i Google Analytics 4?
Att ha koll på ens landningssidor i Google Analytics är något som är viktigt. Mest för att kunna fortsätta att optimera och mäta för att göra landningssidorna så effektiva som möjligt. Men eftersom att Google Analytics 4 fokuserar mer på att mäta besökare så har rapporten om landningssidor försvunnit. Men, det finns ändå ett sätt att hitta motsvarande data.
Här hittar du data om dina landningssidor:
Gå till Life cycle > Engagement > Pages and screens
Ändra kolumnen i vänster sida till “Page path and screen class”
Klicka på “All Users” som finns till uppe till vänster, och ändra sedan dimension i rutan som kommer upp till “User medium”. Välj sedan vilket medium du vill se i dimension value.
Är bounce rate borta?
För oss som gillar att ha koll på Bounce Raten kan man bli besviken över att Google Analytics valt att ta bort den datan. Men, den nya versionen har istället bytt ut Bounce Rate med “Engaged Session” istället. Där ska man ha koll på “Engagement rate”. För att en session ska kvalificera sig som “Engaged” så måste en besökare göra åtminstone något av följande:
Vara aktivt engagerad på din webbplats i minst 10 sekunder
Aktivera en konverterings-event
Gå in på minst två olika sidor
Istället för att se hur många avvisningar din sajt får, kan du istället börja kolla på engagemanget som faktiskt sker. För att läsa mer om skillnaden mellan bounce rate och engagement rate kan du klicka här.
Vill du veta mer?
Vi rekommenderar att redan nu skapa en parallell property med din befintliga Analytics, bara för att börja testa så att du är redo när väl uppdateringen sker. Allt är fortfarande väldigt nytt och många frågor kan uppstå under tiden. Vill du ha hjälp att sätta upp ett konto och få värdefulla insikter kring din trafik, hör av dig! Vi kan ordna analysrapporter på månadsbasis och mäta dina mål på sajten så att du får full koll på allt du vill veta!