Inbound Marketing - 5 tips!
- 5 konkreta tips för att komma igång!
För dig som vill bli inspirerad eller redan är sugen på att snabbt komma igång med Inbound Marketing, har Camelonta tagit fram guiden “Inbound Marketing - 5 konkreta tips för att komma igång”.
1) Var kreativ!
Inbound Marketing handlar om att paketera ditt företag på ett snyggt sätt. Varumärke och design ska framstå enhetligt. Webbsidan måste vara modern, fungera i surfplattor och mobila enheter. Annars vänder besökarna på klacken!
2) Se över SEO – sökmotoroptimeringen!
SEO är en hel vetenskap men det finns mycket du kan göra själv för att förbättra din webbsidas anseende på Google!
Välj ett CMS som ger dig möjligheten att ändra titlar, rubriker, namnge länkar och bilder!
Glöm inte att göra metabeskrivningen attraherande. Meta beskrivningen påverkar inte sökresultatet men förstärker titeln, vilket kan övertyga till fler klick!
Bygg länkar och se till att de hamnar med på andra webbsidor som är relevanta för din verksamhet. Med länkraften ökar dina sökords värde.
“Tala till människor”. Inbound Marketing handlar om att göra innehållet tillgängligt för människor, inte sökmotorer.
3) Börja blogga!
Inbound marketing och bloggande går hand i hand. Ska du bara göra en insats, då ska du börja blogga! Kanske kan du bjuda in gästbloggare som stärker ditt varumärke? Vem skulle det vara?
Google gillar webbsidor som fylls på med nytt relevant innehåll
Du ökar chansen att skriva om något som dina potentiella kunder söker efter, för varje ny post!
4) Bli aktiv på sociala medier!
Dela dina bloggposter med följare på sociala medier.
Erbjud dina sociala anhängare något speciellt och ta vara på konversationerna som uppstår.
Sociala medier hjälper dig att komma dina potentiella kunder närmare. Lär känna deras behov och besvara deras funderingar.
Bygg ditt goodwillkapital och din varumärkesidentitet med en röd tråd i din kommunikation på sociala medier.
Se till att publicera intressant innehåll även på sociala medier, får det viral spridning, ökar chansen till besök på webbsidan!
5) Utgå alltid från din egen webbsida.
Även om aktivitet på sociala medier ökar räckvidden, är bloggar, podcasts, videos, samt ”white papers” på den egna sidan guld värda. Målet är ju att driva trafik till din webbplats och få kunderna att välja ditt företag eller hur?