Kom igång med displayannonsering

Kom igång med displayannonsering

Våra bästa tips när det gäller att utforma displayannonser

Har du surfat på nätet, läst tidningar online, spelat spel på mobilen eller kollat mejlen så har du garanterat mött på en bannerannons, en så kallad displayannons. 

Det kan vara allt från bildannonser, videoannonser till så kallade responsiva annonser. Men hur går man tillväga för att sticka ut med sina visuella annonser på ett nätverk som består av miljontals annonsörer? Läs vidare för våra bästa tips!

Först och främst vad är Google Display Nätverket?

Också förkortat till GDN är en samling av webbsidor, appar och videos. Med displayannonser kan du marknadsföra din verksamhet när människor surfar på nätet, tittar på YouTube-videor, kollar sin e-post i Gmail eller använder mobila enheter och appar. All uppsättning kan skötas i Google Ads. 

Skillnader mellan text och display på Google

Vad är det för skillnad på en textannons och display när det gäller Google? 

Textannonser svarar oftast på en efterfrågan då någon aktivt söker efter svar. Displayannonser är varumärkesbyggande där fokus ligger på det visuella och man pratar med bilder i stället för text.

På bilden så ser ni ett exempel på hur text- vs displayannonsering kan se ut.

Vilka är fördelarna med displayannonsering?

Googles Display-nätverk når 90 % av alla internetanvändare globalt, via miljontals webbplatser, nyhetssidor, bloggar och Google-webbplatser som Gmail och YouTube. Det är en otroligt stor räckvidd då många stora aktörer är kopplade till GDN. 

Ingen kommer att googla din produkt eller tjänst och klicka sedan på ett betalt eller organiskt sökresultat om de inte vet vad du har att erbjuda. Visst, nyfikenhet spelar en roll. Men varumärkesigenkänning och rykte spelar den största rollen för att bygga upp konsumenternas förtroende och driva köpbeslut. Och där kan displayannonser spela en stor roll. 

Best practise - vad bör en bra displayannons innehålla?

Det finns 3 saker en displayannons absolut bör innehålla. 

1. Tydlig avsändare

Det säger nog sig själv men det är förvånansvärt många som missar att framhäva logotypen och företagsnamnet. Det måste vara tydligt vem som är avsändare. Här kan man också a/b-testa genom att ha enbart annonser med logotyp och med företagsnamnet. 

2. Ha med ett supertydligt erbjudande

Ditt värdeerbjudande är vad som får målgruppen att klicka på din annons. Värdeerbjudandet visar din tjänst eller produktens bästa funktioner.

Fråga dig själv, vad skiljer dig från dina konkurrenter? Varför ska folk klicka på din annons? Detta kan vara en innovativ funktion eller ett attraktivt erbjudande (50% rabatt, gratis frakt etc.). Den här funktionen bör ta mest utrymme i din annons och vara det första som tittarnas ögon lockar.

3. En lockande call to action

Uppmana den som ser annonsen till att göra en handling som de vill att vi ska göra. Antingen köpa produkten, få information, eller ta kontakt med företaget. När mottagaren klickar på annonsen ska man hamna på en sajt som direkt är kopplad till annonsen. Statistik visar att genom att ha en knapp ökar man också chanserna till att fler klickar på annonsen. 

Skapa olika visningsformat

Utöver dessa tre punkter så det viktigt att skapa flera olika format. Det finns över 40 visningformat i Googles nätverk. Ju fler annonsformat du inkluderar i din mix, desto fler möjligheter för annonsvisningar får du. Med detta sagt kan det vara tidskrävande att skapa flera varianter av din banner i alla tillgängliga storlekar. Vi rekommenderar att du fokuserar på de standarder och de mest effektiva storlekarna. De 10 bästa bannersstorlekarna utgör 90% av visningarna i Google Ads-nätverket. 

Man kan också skapa så kallade responsiva annonser i Google. Du lägger in flera olika bilder och logotyper och skriver en rubrik och innehåll, som sen optimeras och anpassas efter de olika formaten som finns. Google rekommenderar det själva. Men visuellt är de inte så tilltalande och vill man bibehålla varumärkets visuella identitet är det bra att veta om begränsningar som kommer med responsiva annonser. Vi på Camelonta brukar trots det testa att skapa en responsiv annons när kampanjerna har rullat ett tag, för att jämföra vilka bilder och rubriker som ger bäst utslag.

De bäst presterande storlekarna enligt Google:

  • Large Rectangle: 336 × 280

  • Inline rectangle: 300 × 250

  • Half Page: 300 × 600

  • Large Mobile: 320 × 100

  • Leaderboard: 728 × 90

  • Mobile: 320 × 50

  • Wide skyscraper: 160 × 600

  • Main Banner: 468 × 60

  • Large leaderboard: 970 × 90

Vilka ska se annonserna?

Till sist så är det viktig att bestämma sig för vilken målgrupp man ska kommunicera med. 

I Google Ads kan man ställa in specifika målgrupper så kallade audiences enligt vissa kriterier. Google definierar dessa baserat på intressen och sökbeteende. Här nedan ser du ett par exempel:

  • Intresse: Nå användare utifrån vad de brinner för och deras vanor och intressen.

  • Anpassade målgrupper: Beroende på ditt kampanjmål kan du nå användare utifrån vad de brinner för, deras vanor och intressen, och baserat på deras senaste köpavsikt.

  • Detaljerad demografi: Nå användare baserat på långsiktiga fakta.

  • In-market: Nå användare utifrån deras senaste köpavsikt.

  • Remarketing: Nå användare som har interagerat med ditt företag.

Att ställa in sina målgrupper enbart på intressen kan ge väldigt breda målgrupper och något som man bör vara aktsam på. Det räcker med att ha råkat klicka på en annons om ett ämne för att hamna i en specifik kategori. 

Vi ser bäst resultat när vi använder custom intent eller så kallade in-market audiences men framförallt när vi använder Display för remarketing. 

Tänk också på att:

Google Displaykampanjer har inte så hög konverteringsgrad och därför en kanal som bör användas för varumärkeskännedom och för att driva trafik.

När kampanjerna har varit igång ett tag är det bra att se över på vilka platser annonserna har visats. Tex så kan du ställa in att enbart visa annonser på större sajter samt exkludera appar. Vi brukar ha det som regel på de flesta klicks som kommer från appar är felaktiga klicks. Men det får man utvärdera efter ett tag. 

Avslutningsvis

Jag hoppas att ni har fått en inblick i displayannonsering och hur man kan använda det i sin digitala marknadsföring! Tveka inte att höra av dig om du undrar något om Display och hur du kan införa det i din kanalmix.