Missade du årets Conversion Jam? Vi går igenom det senaste inom konvertering!
Conversion Jam är den årliga konferensen där företagsverksamma får ta del av de senaste digitala verktygen och tankarna för att kunna öka sin tillväxt och optimera den digitala användarupplevelsen. Camelonta var på plats och nedan listar vi några av våra favoritämnen som diskuterades under dagen!
Är teknik alltid det bästa valet för kundfokus?
Steven Van Belleghem, expert på framtida marknadsföring och kundrelationer, menar på att bara för att vi har teknik tillgänglig är det inte alltid klokt att använda den. Som exempel tog han en brödrost som kunde skicka en notis till en app när den rostat klart en brödbit. Problemet är däremot att tech-brödrosten inte kunde känna av när brödbiten var färdigrostad. Så vilket kundvärde gav egentligen app-funktionen då brödrosten ändå inte kunde lösa kundens problem - brända rostade mackor.
Voice-maskinerna skräddarsyr information
Idag har varannat hem en Alexa, Google Home eller motsvarande röstigenkänningssystem eller så kallad "Voice-maskin". Dessa produkter har däremot visat sig bli mer filtrerade i sina sökfunktioner. Beroende på vem du är och vad du söker på så presenteras utvalda alternativ. När du säger till Alexa: ‘Alexa sök på kaffe’ så kommer den att välja ett särskilt kaffemärke och inte presentera flera olika alternativ. Voice-maskinen blir därmed mindre kundfokuserad och istället styrd av insamlad data.
Sidewalk Labs bygger ett högteknologiskt stängt samhälle
Ett högteknologiskt samhälle där data om invånare samlas in mot betalning, i forskningssyfte? Det låter som handlingen ur ett Black Mirror avsnitt. I själva verket är det istället ett verkligt projekt som leds av Googles systerbolag "Sidewalk Labs". Experimentet kommer att ske i utkanten av staden Toronto, USA där det lilla samhället kommer bestå av smarta bostäder och andra teknologiska innovationer för att bättra välfärden, däribland sjukvård och transport.
Drömlikt modernt scenario kanske - men kan inte datainsamlingen kränka integriteten genom avlyssningar och konstant övervakning? Företaget Sidewalk Labs säger att den personliga datan inte kommer delas med myndigheter eller det offentliga. Men ska vi referera till Black Mirror igen så är denna utveckling något att vara försiktig med.
“Jag vill inte veta hur man gör en klocka, jag vill bara veta vad klockan är”
Optimeringschefen Valerie Kroll pratade om hur man presenterar resultat för att inspirera. Det är lätt hänt att ett informationsöverflöd skapas när man strävar efter att uppnå transparens. Ett vanligt misstag är att kommunicera om allt i detalj, men all fakta behöver inte alltid presenteras. Vid presentationer kan det vara klokast att till exempel lämna över en komplett analys som din målgrupp kan ta del av efteråt - i stunden behöver du istället inspirera vilket informationsöverflöd inte bidrar till. Våga vara fåordig i informationen vid ett sådant tillfälle. Det betyder inte att du undanhåller något, utan att det inte är relevant för stunden.
Hur gör man intervjuer och undersökningar på bästa sätt?
Det första medgrundaren till AG Consult, Else Aerts, säger är “Call it a chat” istället för en intervju. Ordet intervju får ofta personer att bli prestationsinriktade vilket gör att de, istället för att ge ärliga svar, försöker att ge ett rätt och tillfredsställande svar. Varför det är så viktigt att skräddarsy intervjuer och undersökningar är för att vi inte enbart testar i syfte att få fram siffror för att visa till ledningen. Vi testar främst för att kunna iterera och lära oss att bli bättre! Men hur håller man då ett avslappnat samtal istället för en intervju? Nedan följer en lista på olika saker att tänka på:
Fråga rätt personer och fråga rätt frågor. Vad är ditt syfte och vad är målgruppen?
Fråga inte om för långt in i framtiden - de du intervjuar ska inte försöka spå framtiden.
Fråga inte om för långt bak i tiden - hur kände du då? Folk vill vara pleasers och ljuger/hittar på ett svar som man tror att man tyckte. Detta är sällan rätt.
Ställ inte ledande frågor.
Man bör alltid ha frågor att utgå ifrån, men inte följa dem slaviskt. Ett knep är att agera som eko när testpersonerna ifrågasätter något. “Varför är knappen där?” - “Ja, varför tror Du att den är där?”
Använd hotjar & Usabilla som bra verktyg.
Spotify om att backtracka utveckling
Spotify, som utsetts till världens mest innovativa företag med 232 miljoner aktiva användare, menad på att framgången ligger i företagets sätt att arbeta med sin befintliga data. Simon Dahla och Joost De Schepper, som båda arbetar med detta på Spotify, pratar om att när du arbetar med data så ska du alltid dokumentera det du gör och det du har gjort för annars glömmer du bort det. Det finns oändliga kunskaper i denna data och i den går det att se hur utvecklingen har skett. Man ska alltid kunna backtracka utvecklingen!
Customers the day after tomorrow
En annan take från Steven Van Belleghem, handlar om att vinna i ‘den gamla världen’ när det gäller att möta kundernas förväntningar. Jämfört med att vinna i ‘den framtida världen’ innebär det inte att endast möta och överträffa kundernas förväntningar inom något område (till exempel pris, produktområde, service, support etc), utan det handlar om att överträffa på samtliga områden.
Här bör fokus ligga när det gäller kundupplevelsen och hur den skall designas över tid och kontinuerligt kunna anpassas efter tid, behov och beteenden. För företag måste ha möjligheten att kunna anpassa sig snabbare för att lyckas skapa framtidens kundrelationer i en värld full av AI, automation och bots. Företag måste även ta ordet ‘kundfokus’ från företagspresentationen och applicera det på riktigt och i rätt sammanhang hos kunden!