Så väljer du rätt betallösning för din B2B e-handel

Så väljer du rätt betallösning för din B2B e-handel

Visste du att majoriteten av de som avbryter ett köp gör det under betalningen? Därför är research av högsta vikt – och som du säkert förstår är beslutet om betallösning ett av de viktigaste du behöver ta. Att välja rätt kan dock vara en utmaning eftersom marknaden idag översvämmas av alternativ. Vi på Camelonta hjälper dig reda ut vilken lösning som passar dig.

Själva betalningsdelen kanske inte är det första du kommer att tänka på när du startat din e-handel, men att välja rätt betallösning kan faktiskt vara avgörande för om du kommer lyckas eller inte. 

Ditt val av betalningsleverantör kan ha stor påverkan på hur väl du konverterar dina användare till betalande kunder. En sån “simpel detalj” som ett krångligt betalfönster, eller att användaren slussas vidare till en ny sida, kan snabbt få personen att tappa tilltron till dig som e-handlare och dra sig ur köpet. Idag är det mer eller mindre ett krav med friktionsfria betalningsupplevelser som byggs med hjälp av senaste tekniken för att du ska få så höga konverteringar som möjligt.

Det finns mycket du som e-handlare kan göra för att slippa detta. Börja med att sätta dig in i vilka alternativ som finns och vad som passar dig och din verksamhet. Ta också reda på så mycket du kan om din målgrupp, hur de vill betala, och vad som är viktigt för dem inför ett köp.

En enkel checkout – en soklar favorit

DHL har tagit fram en rapport, E-handelskollen 2023, där de redovisar en undersökning om hur svenskarna tänker kring sitt konsumtionsmönster samt vilka möjligheter och utmaningar det ger e-handlare. 

I den framgick det att priset fortsätter att vara nummer ett, men fler faktorer avgör om det blir ett köp eller ej:

  • 35 % föredrar en enkel checkout

  • 21 % vill att fler betalningssätt erbjuds

  • 19 % tycker det är viktigt med ett användarvänligt gränssnitt

  • 16 % vill erbjudas fler leveranssätt att få hem varan på

  • 13 % önskar tydlig info om varan

Betalningslösningar för B2B – här är de mest populära

Klarna

Klarna är ett starkt varumärke vilka erbjuder betalningslösningar som uppskattas av många. Historiskt har Klarna varit inriktad på B2C, men 2020 lanserade de “Klarna Checkout för företag” vilket är en betallösning för B2B-kunder, som gör det möjligt för företag att erbjuda sina kunder att betala med faktura eller delbetalning.

I betallösningen erbjuder Klarna även en “On-site messaging”-tjänst vilket skiljer sig från andra leverantörer. Du har då möjlighet att skicka riktad information från Klarna till besökare på din webbplats. Eftersom Klarna är den mest använda betaltjänsten i Sverige har de en enorm databas med personuppgifter.

Stripe

Stripe är en global betallösning som erbjuder en enkel och säker plattform för företag att ta emot betalningar online. Betalsystemet är framför allt känt för att vara användbart i appar, där betalningen går igenom direkt i appen utan att användaren behöver slussas vidare till en hemsida. Stripe är också smidig att implementera och erbjuder flera olika betalningsmetoder såsom kreditkort, banköverföringar, Apple Pay och Google Pay. 

Utöver detta är Stripe också kända för att vara PCI-certifierade, vilket betyder att de uppfyller höga säkerhetsstandarder för hantering av betalningsinformation. 

Swish

Swish började som en mobil betallösning av ett antal svenska banker, men har på senare tid även börjat användas mer för betalningar på nätet, inklusive e-handel. Betalningslösningen är snabb och enkel att använda, och har en hög acceptansgrad av svenska konsumenter.

Att implementera Swish via en leverantör, som exempelvis Klarna eller Swedbank Pay, rekommenderas starkt. Att implementera enbart Swish kan försvåra moment som exempelvis reklamationer. Används en betalväxel går dessa moment betydligt smidigare för både dig som e-handlare.

Walley

Walley är en relativt ny betallösning som nyligen börjat användas mer inom e-handeln, och särskilt inriktad inom B2B. Den riktar sig främst mot e-handlare som önskar en smidig och säker betalningsmetod med låga transaktionskostnader.

Qliro

Qliro är en svensk betallösning som erbjuder både faktura- och avbetalningslösningar. En fördel är att det även täcker in administrativ hantering av beställningar och kvitton. Nackdelar kan vara att transaktionskostnaderna är högre än för vissa andra betallösningar.

Avslutningsvis

Funderar du på vilken betallösning som skulle passa dig och din e-handel? Då kan vi på Camelonta hjälpa dig vidare. Genom att välja rätt betallösning kan du öka konverteringarna och skapa en friktionsfri köpupplevelse för dina kunder. Oavsett om du föredrar en enkel checkout, fler betalningssätt eller ett användarvänligt gränssnitt, finns det alternativ för dig.

Vill du läsa mer om e-handel, hållbarhet och webb? Läs våra senaste tips och trender! Eller har du lust att bolla något direkt med oss? Hör av dig till oss på kontakt@camelonta.se, vår LinkedIn eller instagram.

Vi hörs!