Trendspaning för 2023

Trendspaning för 2023

Digital marknadsföring utvecklas ständigt – därför kan det som digital marknadsförare ibland vara svårt att hänga med i alla förändringar som sker. Vi har spanat både högt och lågt för att hitta senaste och hetaste trenderna inom digital marknadsföring som vi tror kommer prägla och bubbla under 2023.

Content is king!

Under 2020 växte personligt content fram mer och mer. Fler började bry sig mer om vad företagen stod för och vilka de faktiskt var. Användarna började helt enkelt längta efter en viss äkthet och igenkänning. Idag vill man inte se typiska modellbilder utan mer backstagebilder, som: Hur sitter folket på kontoret? Vem står egentligen bakom kameran? och liknande.

User Generated Content (UGC) är ett sätt att visa på denna äkthet, men vad är det?

UGS innebär att man använder sig av exempelvis sina kunders recensioner av tjänster eller produkter i sin marknadsföring. Recensioner väger tungt i dagens samhälle då vi oftast har lättare att köpa något som en person vi är nära eller följer rekommenderar. Detta går självklart utmärkt att använda som innehåll på alla digitala plattformar.

Video

Video och rörligt innehåll dominerar inom digital marknadsföring just nu. Effekten av det är statistiskt högre när det kommer till konvertering jämfört med annat content. Under 2023 blir fokuset tydligare och viktigare på just rörligt innehåll – både på webben och inom marknadsföring generellt.

Instagram reels, Youtube short videos och TikTok stora inflytande har ingen missat. Bara under 2022 fördubblade TikTok sina månatliga användare och ligger idag på runt två miljarder.

Just formatet short videos (vertikala videor 30 sek till 3 min) som används på dessa plattformar är ett perfekt innehåll för användarna att ta in. Formatet är anpassat efter mobil och ge användarna den bästa upplevelsen. Idag när vi är så vana att ta in information snabbt och ögonen dras till det rörliga, så har du stor möjlighet att sticka ut i bruset. 

Personalisering och nollpartsdata

En faktor som blir viktigare är personalisering. Med personalisering skapar du bättre kundrelationer som håller längre. 

Personalisering handlar om att skräddarsy sin marknadsföring för att det ska passa den enskilda individen. Det kan handla om att ha koll på användarnas tidigare inköp och/eller beteende, för att kunna anpassa erbjudanden och kampanjer. Det får helt enkelt kunden att känna sig sedd och speciell. 

Hur kan man då personalisera marknadsföringen? Här har vi listat tre exempel:

  • Födelsedagserbjudande 

  • Rabatt på en produkt användaren visat intresse för

  • Rekommendationer på vad de kan köpa härnäst eller som passar till deras produkt

Nollpartsdata

Ett sätt att få in data för att kunna personalisera kommunikationen är nollpartsdata. Vi har hört talas om första-, andra- och tredjepartsdata, men vad är egentligen nollpartsdata? 

Nollpartsdata är enkelt beskrivet den data som din målgrupp medvetet och frivilligt delar med sig till dig som företag i syfte att skräddarsy sin egen upplevelse. Det kan vara allt från hur de vill bli kommunicerade med, hur ofta, vilken kanal eller plattform det ska ske på, till vilka varumärken de gillar eller ogillar.

Den största skillnaden mellan nollpartsdata och all annan data är att din målgrupp utför medvetna handlingar. De är medvetna om att det delar med sig av datan och gör det för sin egen skull. Med nollpartsdata får du med andra ord en bättre beslutsgrund, i hur ditt framtida arbete med sajten eller e-handeln ska gå till. 

Influencer Marketing och Brand Ambassadors

Idag använder 89 procent av alla marknadsförare Influencer Marketing, och enligt en undersökning av Hubspot väntas den siffran stiga.

Under 2023 ser man att användande av influencers som Brand Ambassadors kommer bli vanligare. Vad är då skillnaden tänker ni? En Brand Ambassador representerar varumärket under en längre period - oftast ett år - istället för att bara recensera en produkt några gånger. Detta ger fördelar för företaget, som både får bygga upp relationen med influencers samt ta del av dennes målgrupp. Samtidigt bygger influencern upp och behåller tilliten till sin målgrupp eftersom den håller sig till samma företag under längre tid.

En Influencer kan hjälpa till med bland annat:

  • Öka varumärkeskännedomen

  • Bygga upp tillit till företaget

  • Nå önskad målgrupp eller nå ut till en bredare marknad

  • Öka konverteringar

  • Sätta nya trender

Influencers har idag nischat sig inom olika kategorier och det finns inte bara influencers inom kategori livsstil. Idag finns även influencers inom tech, mat, medicin med mera. Listan kan göras lång. Med andra ord är det inte bara för B2C-företag utan det börjar även bli vanligare för B2B. Köpresan för denna typ av samarbete är generellt mycket längre än vanligt, och varar oftast upp till sex månader eller längre.

Två exempel på B2B-företag som lyckats med sina kampanjer:

Cisco

Använde sig av flera experter inom IT, som kallades "Cisco Champions". Dessa fick gästa i podcast och video för att dela med sig av sin erfarenhet. Resultet här var en ökad varumärkeskännedom där de bland annat fick mer än 55 000 tweets och 8000 omnämnanden på sociala medier.

User.com

Anordnade ett event som handlade om hur man växer som företag, där de bjöd in flera experter inom området som skulle prata. Eventet ledde till att de fick över 2000 nya leads.

SEO

Som marknadsförare måste vi se till att våra webbplatser och tillhörande innehåll är så upptäckbart som möjligt – särskilt på Google – vilket kan ge både långsiktiga och kortsiktiga trafikavkastningar. Och även om SEO inte är nytt, blir dessa strategier ännu mer inarbetade i moderna marknadsföringsstrategier. 

I takt med att intresset och behovet av SEO-strategier växer, ökar också alla sökoptimering möjligheter. I takt med att Googles algoritmer har utvecklats har SEO handlat om mycket mer än att ta fram grundläggande inlägg som svarar på enkla sökfrågor. 

Målgruppsinriktat, inte trafikinriktat innehåll

Under 2023 ser vi att det kommer ske en satsning på innehåll som är mer målgruppsinriktat och inte lika trafikinriktat. Med andra ord inte bara satsa på sökord med hög sökvolym utan mer innehåll som faktiskt gynnar och intresserar din målgrupp baserat på dina varor och tjänster. 

Att hålla SEOn relevant inom sitt branschområde är avgörande för att skapa trovärdigt innehåll och höjer sin placering i sökresultaten.

Lokala sökningar / Nollklickssökningar 

Idag är internet är den primära platsen alla använder för att söka information på. Bara i Sverige sker omkring 55 miljoner googlingar, varje dag. De flesta använder sökmotorer för att hitta varor och tjänster nära sig själva eller inom en viss geografisk plats. Det är här lokal SEO kommer in och är viktigt.

Lokal SEO är som det låter SEO anpassad efter ett geografiskt område, t.ex. Digital byrå Hammarby Sjöstad - där Hammarby Sjöstad är den geografiska platsen man söker efter något på. 

En anledning till att lokal SEO är så viktig och blir viktigare under 2023 är på grund av det som kallas nollklicksökningar. Men vad är egentligen nollklicksökningar?

Nollklicksökningar är när användarens fråga besvaras på själva resultatsidan hos en sökmotor. Denna kallas SERP och är det som visas utan att användaren behöver klicka sig in på länken. Men andra ord behöver användare inte klicka någonstans när de väl genomfört sin sökning.

AI

AI och ChatGPT har förmodligen inte undgått någon. 2022 släppte OpenAI sin öppna och gratis ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) för allmänheten, och intresset för AI-genererat innehåll har fullkomligt exploderat sedan dess. 

Innan detta stora släpp har AI-genererat innehåll mest handlat om illustrationer, enklare chatbots (kundservice) eller att använda mobila assistenter (Siri och Google Assistant) för att få svar på enklare frågor. AI handlar i grunden om att ge instruktioner till en applikation vars algoritmer tränats att lösa och utföra specifika uppgifter. Dock besitter inte AI mänskliga egenskaper och kan inte skapa av egen kraft utan behöver en grundinformation. 

ChatGPT är inte det enda verktyget som finns, här listar vi tre andra exempel på AI-verktyg: 

  • Midjourney (text till bild)

  • Remove.bg (tar bort bakgrund)

  • Big Speak (text till röst)


Bilden har vi bett Midjourney skapa med instruktionerna - "En franskbulldog som sitter och arbetar framför en dator och äter, med pixar känsla"


Sammanfattning

Under 2023 förväntar vi oss fler liknande AI-verktyg, och kommer med stor sannolikhet rapportera om allt spännande vi snappar upp. Så håll er uppdaterade via Camelontas LinkedIn, instagram eller blogg!