Vi sammanfattar huvudpunkterna från Svenskarna och Internet 2020
Den 15 december släppte Internetstiftelsen sin årliga rapport som handlar om svenska folkets internetvanor - Svenskarna och Internet 2020.
I år är rapporten speciell då de jämför hur situationen med våra internetvanor såg ut precis innan och början på coronapandemin med hur det såg ut efter sommaren. Den nya rapporten från Svenskarna och internet innehåller även en del nya frågor som blivit aktuella i och med pandemin. De går in på bland annat hur vi svenskar upplevt att arbeta hemifrån och hur det har varit att ha distansundervisning för studerande.
Läs vidare för att läsa de huvudpunkter som finns med i rapporten.
Pensionärer har börjat använda sig mer av digitala tjänster
Kollar vi på de internetanvändare som är 76 år och äldre kan vi se en riktigt stor ökning när det kommer till användning av de digitala tjänsterna. Pensionärerna har börjat använda sig mer av sociala medier. Fler har börjat e-handla mer, framförallt livsmedel och cirka 7 av 10 har även utnyttjat någon digital vårdtjänst. Pensionärerna är också de som i högre grad ökat sitt användande av både mobilt bankid och Swish under pandemin.
Överlag så är pensionärerna också den grupp där de flesta känner sig mer sociala av att spendera tid framför skärmen och är positivt inställda till digitaliserings möjligheter.
Drygt en fjärdedel har blivit nya eller mer frekventa e-handlare
Hela 87% av internetanvändarna uppger att de har e-handlat något under pandemin. 2% uppger att de har e-handlat något för allra första gången och 24% har svarat att de har e-handlat i en högre utsträckning än tidigare. När det kommer till livsmedel så är det 8% fler som e-handlar livsmedel nu än tidigare år. Och hela 50% har under pandemin e-handlat läkemedel och andra apoteksvaror.
De flesta som arbetat hemifrån tycker att det har funkat bra
Att arbeta hemifrån har mer än tiofaldigats under pandemin! Totalt sett så har:
40% arbetat hemifrån under pandemin minst någon gång.
28% arbetat minst hälften av tiden hemifrån.
22% arbetat all tid eller majoriteten av tiden hemifrån.
Majoriteten av de som jobbat hemifrån har tyckt att det har fungerat bra. Även 9 av 10 av de som gjort det under pandemin vill gärna fortsätta med att arbeta hemifrån efter pandemin, åtminstone någon gång då och då.
Youtube har ökat sitt användande till 91%
Youtube har ökat från 86% (2019) till hela 91% under 2020. Det är alltså drygt 9 av 10 internetanvändare som tittar på Youtube. Däremot är det bara 31% som tittar på Youtube dagligen.
Poddar växer mer och mer
Jämför vi med traditionell radio, digital radio, ljudböcker och strömmande musiktjänster så är det poddar som har ökat mest i användningen. 68% av internetanvändarna har lyssnat på poddar under 2020, och sedan 2019 har poddar ökat med hela 13 procentenheter. Bland alla dessa tjänster är det strömmande musiktjänster som är mest populär bland internetanvändarna med hela 81%. Strömmande musiktjänster har alltså fler lyssnare både totalt sett och på daglig basis än den traditionella radion.
Användning av sociala medier fortsätter att öka
Under pandemin kan vi se att användningen av sociala medier har ökat med 2 procentenheter jämfört med första kvartalet 2020 och ligger därför nu på 89% i tredje kvartalet. Jämför vi med 2019 (82%) så är det en ökning med hela 7 procentenheter från förra året.
Facebook är fortfarande den största plattformen med 8 av 10 användare. Användandet av Facebook har även ökat med 5 procentenheter sedan 2019. De sociala nätverk som däremot vuxit mest bland internetanvändarna under pandemin är Instagram, Linkedin och Tiktok, där alla tre växt med 5 procentenheter från årets första kvartal.
Om vi kollar på vilken plattform som ökat mest i det dagliga användandet sedan 2019 så är det Instagram. Totalt sett så har användningen ökat med 12% sedan 2019.
De som studerar är inte helt nöjda med distansundervisningen
Tyvärr har distansundervisning inte fungerat lite bra som distansarbete. Var tredje studerande tycker att distansundervisningen innebär högre arbetsbörda. Många gymnasieelever tycker också att det egna lärandet blir lidande av distansundervisningen och att det blivit lättare att fuska på prov. De känner sig också socialt utanför och tycker i större utsträckning att både de själva och deras närstående spenderar för mycket tid framför skärmen.
Digitala videosamtal har självklart ökat en hel del under pandemin.
Det är kanske inte så förvånande att de allra flesta samtals- och kommunikationstjänster har ökat under pandemin. Facebook Messenger är fortfarande den som är mest populär med hela 8 av 10 användare. Därefter kommer Whatsapp och Skype. Däremot har man även i rapporten lagt till tre tjänster för videosamtal som blivit mer aktuella under pandemin. Den största är Microsoft Teams som 34% använder, följt av Zoom på 30% och sedan Google Meet på 16%.
Zoom används mest hos de som studerar. Där svarar 6 av 10 att de använder tjänsten jämfört med 3 av 10 av de arbetande. Microsoft Teams används i högre grad av de som arbetar (46%). När det kommer till Google Meet är det 2 av 10 arbetande som använder sig utav tjänsten, samt en dryg fjärdedel av de som studerar.
Vad kommer att hända efter pandemin?
Svenskarna och Internet har listat olika digitala beteende som internetanvändare vill fortsätta ägna sig åt efter pandemin.
Som vi nämnde tidigare vill fler fortsätta arbeta hemifrån någon gång då och då.
4 av 10 vill fortsätta e-handla läkemedel och/eller apoteksvaror i högre utsträckning.
2 av 10 vill fortsätta e-handla generellt i högre utsträckning.
En tredjedel av de som besökt en läkare digitalt vill fortsätta med det i högre utsträckning efter pandemin.
När det gäller olika livesändningar av kulturevenemang live på internet så vill drygt 4 av 10 som deltagit i ett sådant under pandemin fortsätta göra det i högre utsträckning även efteråt.
Nästan en tredjedel av de som haft digitala videoträffar med familj och släktingar vill fortsätta med det i högre utsträckning.
En fjärdedel av de som haft en digital AW vill fortsätta ha det i högre utsträckning än tidigare.
Något som däremot inte varit lika populärt är att besöka fest, dop, bröllop eller annan högtid digitalt. Bara 1 procent av internetanvändarna och 14 procent av de som har erfarenhet vill fortsätta med det i högre utsträckning efter pandemin.
Hur har dina internetvanor sett ut 2020?
År 2020 har helt enkelt varit ett väldigt speciellt år för oss alla, vi har alla fått anpassa oss i den mån det går. Tack vare internet har vi kunnat hålla kontakten under social distansering, handla mat och andra nödvändigheter och många har både kunnat jobbat och studera på distans. De digitala möjligheterna har verkligen satts på prov i år och vi tycker att det mesta har fungerat bra!