Vilka tider är bäst att publicera innehåll på sociala medier? [Med infografik]

Vilka tider är bäst att publicera innehåll på sociala medier? [Med infografik]

Att skapa digitalt innehåll som engagerar kunder är något vi alla företag strävar efter, som är närvarande på sociala medier. Förutsättningen för bra exponering handlar delvis om att innehållet ska ha god kvalité och vara anpassad efter rätt målgrupp. Det finns dock ännu ett sätt att öka chansen till exponering; nämligen att tajma rätt! 

Tider spelar roll och det finns bra riktlinjer att följa, även om det inte finns ett exakt facit. Olika studier visar på att vissa dagar och klockslag lämpar sig bättre att publicera på än andra - och dessa tider att posta på sociala medier 2021 är samlade här!

Generella riktlinjer

Ett generellt tummått är att du vill agera och posta innehållet vid den tidpunkt då målgruppen är online! 

För att ta reda på när användarna är aktiva behöver du:

  1. Lära känna din målgrupp och användarbeteendet på olika kanaler

  2. Veta vart de befinner sig geografiskt, vilket kan påverka tidszoner

30 dagars-testet

Så hur tar man reda på detta? Exempelvis kan du via Instagrams egna verktyg “statistik”  hitta information om bland annat vilka dina följare är och under vilka tidsintervaller kontot får flest besök. 

Du kan även genomföra ett 30 dagars-test där du postar inlägg olika tider under en månads tid, för att se vilka tider som fungerar bättre respektive sämre.  Med plattformarnas egna verktyg kan du se vad din data visar och dra insikter utifrån det.    

💡Tips! Testa kontinuerligt vilka tider som fungerar bäst. Användarbeteendet kan skifta och därför är det bra att vid jämna mellanrum testa olika tider. Titta på vad vad din statistik visar, så tar du inga felaktiga beslut.

Instagram

Instagram är en av de mest populära sociala medier och är en utmärkt kanal för att förmedla budskap till personer som lär sig visuellt. Användarbeteendet på Instagram gör att kvalité på bilder och rörligt material är viktigare än på någon annan kanal. Fler följare kommer att se inläggen på Instagram jämfört med Facebook, särkilt om man som företag stöttar upp genom annonsering. Användandet av Instagram fortsätter att öka i alla åldrar.  

Bästa dag för publicering: Främst onsdag och/eller fredag. 
Bästa tid för publicering: 07.00 (mest engagemang), 10.00 - 11.00, 15.00.

Facebook

Tre av fyra svenskar använder Facebook och tjänsten fortsätter att växa! Däremot minskar det dagliga användandet av tjänsten, främst vad det gäller yngre åldersgrupper. De flesta använder Facebook sporadiskt någon gång eller månadsvis. Majoriteten svenska Facebook-användare är mellan 16-25 år. 

Bästa dag för publicering: Onsdag, Torsdag, Fredag.
Bästa tid för publicering:  08.00 - 09.00, 11.00, 13.00 - 15.00.

LinkedIn

LinkedIn är ett professionellt nätverk för yrkesverksamma och företag som vill öka synlighet på plattformen. LinkedIn användas primärt för att dela artiklar och sprida kunskap för att på så vis öka följarna på kanalen i fråga, men även för att väcka intresse till företags produkter och tjänster. Hela 30 procent av alla internetanvändare i Sverige använder LinkedIn (Svenskar och internet, 2018). Tisdagar klockan 10-11 är den bästa tiden för publicering.  

Bästa dag för publicering:
 Tisdag-fredag (förmiddag fungerar bäst på fredagar). 
Bästa tid för publicering: 07.00 - 08.00, 12.00, 14.00. 

Pinterest

Pinterest är en plattform som de flesta användarna använder efter arbetstid. De som är på Pinterest är där för att hitta inspiration och köpa produkter. Inne på Pinterest scrollar man alltså runt mellan andras anslagstavlor där de kan ha “pinnat” fast allt från träning till inredning. Majoriteten av de som befinner sig på plattformen är kvinnor. 

Bästa dag för publicering:
 Fredag-lördag. 
Bästa tid för publicering: 20.00 - 23.00, 14.00 - 16.00 (lördagar).

Ladda ner infografik med bästa tider för publicering på Instagram, Facebook, LinkedIn och Pinterest 2021

Vill du veta hur bra det går på dina sociala kanaler?

Vi skapar månadsrapporter där du kan se statistik och förslag på optimering vad det gäller:

  • Sociala medier

  • Webbtrafik

  • Annonsering