Voice search optimization - Så optimerar du din webbplats för voice search.

Voice search optimization - Så optimerar du din webbplats för voice search.

Idag används röstassistenter som Google Home och Siri i allt större utsträckning världen över, i och med det utvecklas även den traditionella SEO för att inkludera voice search optimering. Så hur ser då användandet utav voice search ut i Sverige? 

I Internetstiftelsens senaste rapport om svenskarna och internet 2021, visade det sig att 16% av svenskarna har en röststyrd och uppkopplad högtalare i sitt hem. Detta är en ökning med 4% gentemot 2020. Men den största ökningen ser vi om vi jämför med siffrorna från 2019 där endast 5% hade röststyrda högtalare, så med andra ord har det tredubblats sedan dess. 

Detta är något som kommer att fortsätta öka inom de kommande åren, så därför tycker vi att du ska fortsätt läsa för att få veta vad voice search är och hur du kan optimera din webbplats för det redan idag.

Vet du vad voice search är?

Voice search, även kallad röstsök på svenska, är en funktion som tillåter användaren att söka efter information via rösten istället för att skriva in sökningarna i Googles sökruta. Det kan ske på olika sätt;

  • Via mobilen som Siri (Iphone), Google assistent & Bixby (Samsung) 

  • Via en smart enhet som Google Home, Alexa & Microsoft Cortana (vanligare i USA)

  • Eller via din datorn. 

När du söker med voice search ger den dig ETT svar istället för att visa dig hela sidan med sökresultat. Det svar du får uppläst av google är svaret som står direkt i  featured snippet (position noll) och är alltså från den sajt som har optimerats bäst för dyka upp vid voice search. 

När ens sida hamnar på featured snippet eller position noll innebär det att den hamnar innan det organiska sökresultatet på förstasidan. Meningen med en Featured snippet är att ge ett kort och koncist svar på användarens fråga. 

Voice search lanserades för första gången 2010 av Google, men fungerade inte riktigt på samma sätt som idag. Då gick det nämligen ut på att användaren fick ringa upp ett nummer och upprepa sökningen t.ex. "recept på bullar", sedan uppdaterades sökresultatet baserat på det som sades under samtalet.

Allt eftersom har de utvecklat detta verktyg och nu finns den funktionen i de flesta av Googles produkter och tjänster. Voice search är helt enkelt ett naturligt verktyg när man söker efter information idag.

Vilken är den största skillnaden mellan voice search och textsök?

Det finns vissa skillnader i hur vi söker i text och hur vi söker med voice search. Vid text uttrycker man sig ofta mer kortfattat och fokuserar på vissa sökord, t.ex. kan man söka på "digital marknadsföring Stockholm" eller "Camelonta digitalbyrå".

När man istället söker med rösten är det vanligare att man gör det på samma sätt som när man pratar med en annan person, mer i ett vardagligt språk. T.ex. "På vilken adress ligger Camelonta" eller "vart i Stockholm kan jag få hjälp med digital marknadsföring".

Den största skillnaden är att när man söker med rösten blir sökningarna längre och mer naturliga än när man söker med text. Vilket gör att long-tail termer blir viktigare att lägga fokus på när man ska sökmotoroptimera webbplatsen.

Nu tänker du säkert varför ska man då optimera för voice search

Voice search optimering handlar om att optimera din webbplats för att göra den redo att rankas högt upp på Googles organiska sökresultat för voice search, och även för att driva in mer organisk trafik till din webbplats. Att optimera sajten för voice search inkluderar bland annat optimering av innehåll, geografisk position och information om varumärket. 

Viktigt att tänka på när man optimerar är att besvara frågor som "vem", "varför", "var", "vad" och "hur" i ditt innehåll för att vara attraktiv för användaren.

Här kommer fem av våra bästa tips och tricks på hur du bäst optimerar för voice search

1. Optimera för att dyka upp i featured snippet

Som vi nämnde tidigare så används featured snippet av Google för att ge snabbare svar på sökningar, genom att presentera svaret direkt ovanför de organiska träffarna (position noll). Vid voice search är det rutan som dyker upp på position noll och dess innehåll, som läses upp för att besvara sökningen. Genom att arbeta med de nedanstående punkterna ökar du möjligheten att dyka upp vid featured snippet. 

2. Fokusera på Long-Tail termer och vardagligt språk

Sökningar med rösten tenderar att vara längre och använder sig mer av ett vardagligt språk. Detta innebär att vi behöver utforma innehållet på webben på samma sätt - med long-tail termer och frågeställningar.

Nu undrar du säker vad long-tail term är? Long-tail termer är sökord som brukar vara mer specifika, och som man hör i namnet oftast vara längre än andra sökord. T.ex. "vad kan en digital marknadsförare hjälpa till med " medan vid ett traditionellt sök hade man skrivit "digital marknadsföring".

3. Fokusera på lokala sökresultat och uppdatera Google My Business 

Det är ingen nyhet att Google länge har anpassat sökresultatet utefter din geografiska position. Man ser att en stor andel av mobil- och röstsökningar är platsbaserade frågor om t.ex. företag, kontaktuppgifter, öppettider m.m. Därför gäller det att du håller både din webbplats och Google My Business uppdaterad, vilket i sin tur kan leda till att ditt företag syns vid sökningar inom din geografiska position. 

4. Ha en tydlig struktur på sidan & använd strukturerad data

Strukturerad data går ut på att du markerar upp innehåll på din webbplats för att tydligt förklara vad det handlar om. Sökmotorer använder sig av strukturerad data för att lättare förstå innehållet på sajten, man kan med andra ord säga att det är mer som en innehållsbeskrivning. Det är sedan genom strukturerad data som sökmotorn skapar och presenterar ett sökresultat som passar sökningen bäst.  

Google har länge föredragit sidor med bra och tydlig struktur. Så genom att strukturera upp din data optimerar du den inte bara för vanligt sök utan även för voice search. Detta underlättar för sökmotorer att förstå innehållet på sajten. Här kan du även inkludera vanliga frågor (FAQ) på dina webbsidor eftersom de oftast innehåller nyckelord för frågor och är ganska korta, vilket är toppen för voice search.

5. Optimera webbplatsens laddningstid & se till att den är mobilanpassad

Det är ingen nyhet att en webbplats som laddar långsamt tenderar att generera mindre trafik. I dagen samhälle är vi vana vid att allt ska gå snabbt och smidigt, och det gäller även webbplatser. De användare som söker med rösten är ute efter direkta svar och om en sajt är långsam kommer innehållet inte användas för att besvara frågorna.

Vanligast är att man använder mobiltelefonen för voice search, så se till att leverera en bra mobilanpassad webbplats.

Avslutningsvis

Med den ökning vi ser på användandet av röststyrda högtalare och antal som börjat använda sig av voice search, så vet vi att detta är något man behöver börja optimera redan idag för att öka sin synlighet och dra in mer organisk trafik.

Så jag hoppas att ni har fått en inblick i vad voice search optimering är och hur ni kan använda det i er digitala marknadsföring. Tveka inte att höra av dig om du undrar något om voice search, vi hjälper dig gärna!

Källor:
https://blog.searchmetrics.com/us/seo-strategy-voice-search-and-its-impact-in-2021
https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2021/07/14/voice-search-optimization-three-essential-tips-for-tech-leaders/?sh=15d954ea4fa
https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2021/03/11/how-to-optimize-content-for-voice-search-13-critical-factors/?sh=27dea1421cd
https://www.semrush.com/blog/voice-search-optimization-7-seo-strategies-to-rank-better
https://quoracreative.com/article/voice-search-future