Facebook annonsering

Med annonsering på Facebook kan du pricksäkert nå din målgrupp till en låg kostnad jämfört med andra kanaler. Facebook marknadsföring är effektivt och kan ta ditt företag till nästa nivå. Vi hjälper dig att lyckas med Facebook annonsering.

Annonsera på Facebook

Det finns många fördelar med att annonsera på Facebook, en av de är möjligheten att annonsera mot en väldigt specifik målgrupp. En annan fördel är att Facebook annonsering kan vara väldigt kostnadseffektivt med rätt utformning och kontinuerlig optimering. Att annonsera på Facebook passar både B2C och B2B, små som stora företag och det är effektivt för alla branscher.

Du kanske upplever att det är svårt att nå din målgrupp? Eller kanske får du inte in så mycket trafik till din sajt som du hade önskat? Marknadsföring på Facebook löser de problemen och är därför en bra lösning om du vill få fler följare, mer engagemang, fler webbplatsbesök, konverteringar eller leads! Att anlita en Facebook byrå kan göra stor förändringar i din marknadsföring.

Vad är Facebook Ads

Att annonsera på Facebook är något som har ökat de senaste åren och har visat sig vara en mycket lönsam annonseringsplattform. Men Facebook annonsering kan du nå ut med kampanjerbjudande till befintliga kunder, potentiella kunder och personer med liknande intressen. Genom att annonsera på Facebook får du möjlighet att välja vart dina annonser ska synas, det kan vara i nyhetsflödet, i Marketplace, högerkolumnen och massa andra ställen. Eller så väljer du helt enkelt att synas på alla dessa placeringar. Med Facebook Ads Manager kan du enkelt se vilka placeringar som presterar bäst för dina annonser och vart du fångar mest uppmärksamhet.

Facebook - En av världens största plattformar

Att marknadsföra ditt företag på Facebook ger dig möjligheten att nå ut till ett stort antal människor, Facebook är nämligen en av världens största plattformar med över 2.7 miljarder användare internationellt. I Sverige har Facebook hela 6 miljoner användare, så oavsett vilken bransch ditt företag är i så är chansen stor att din målgrupp finns på Facebook!

Genom Facebook annonsering kan du nå ut till ett stort antal människor, vilket i sin tur kan skapa engagemang och interaktion genom din marknadsföring. Det finns många möjligheter när det kommer till att rikta in sig mot en målgrupp, du kan bland annat filtrera på ålder, kön, civilstånd. ort och intressen. Detta gör annonserna väldigt träffsäkra, vilket är väldigt positivt för din budget, konverteringsfrekvens och ROI.

Olika mål med Facebook annonsering

  • Öka följare till dina olika kanaler

  • Driv mer trafik till din webbplats

  • Få nya kunder eller leads

  • Nå ett större engagemang kring något, som en produkt eller ett evenemang

Facebook retargeting

Genom att annonsera på Facebook kan du även köra Facebook retargeting, vilket betyder att du kan nå användare som tidigare besökt din webbplats. Verktyget Anpassade målgrupper gör att du kan skapa en lista över dessa och rikta mycket relevanta annonskampanjer mot dem.

Med hjälp av retargeting kan du bland annat nå:

  • Alla som besökt din webbplats

  • Användare som besökt din webbplats utan att konvertera

  • Användare som har startat köpprocessen utan att slutföra den

  • Kunder som tidigare har köpt från dig

Retargeting är ett smidigt och effektivt sätt att skapa annonsering på Facebook mot de personer som tidigare har besökt din sajt. Det kan ha varit så att en kund kan ha lagt en vara i varukorgen och sedan blivit distraherad och glömt att slutföra sitt köp, därför kan det vara bra att påminna personerna som varit på din sajt om att de faktiskt har sett produkten innan. Detta leder ofta till att köpet sedan genomförs.

Vi på Camelonta hjälper er med er annonsering på Facebook. Vi går igenom vilka mål som är relevanta för just ditt företags retargeting och sedan skapar vi anpassade retargeting-annonser utefter era behov.

Hur vi jobbar med Facebook annonsering

Vi har en process för hur vi jobbar med marknadsföring på Facebook som byrå, för att det ska bli så bra som möjligt börjar vi med ett möte där vi har en workshop för att ta fram målgrupper, koncept och mål. På en workshop diskuterar vi bland annat..

  • Vad du önskar uppnå med annonseringen och vi sätter tydliga mål för kampanjen.

  • Vi ger ett budgetförslag och diskuterar tillsammans utifrån vad målet är ungefär vad budget bör vara för att uppnå önskat resultat.

  • Vem du vill nå med annonseringen, vi tar tillsammans fram målgrupper för annonseringen. Utifrån hur målgruppen ser ut tar vi också fram ett koncept.

Efter workshopen så ordnar vi på Camelonta resten. Vi sätter upp kampanjen, sätter upp målgrupper och skriver annonstexter. Annonserna utformar vi självklart på ett sätt som engagerar målgruppen. När en kampanj är igång kommer vi ha löpande optimering för att se att kampanjen når de mål vi tillsammans kommit överens om.

Vill du ha hjälp med din annonsering av en Facebook byrå? Hör av dig till oss på Camelonta idag så hjälper vi dig!

Vad kostar det att annonsera på Facebook?

Du väljer själv hur mycket du vill spendera i budget när det kommer till marknadsföring på Facebook. Antingen kan du välja en budget per dag eller livstidsbudget. Något som är bra att veta är att Facebook aldrig kommer överstiga din budget, du kommer alltså aldrig betala mer än vad du har angett som budget.

  • Daglig budget

     Är det genomsnittliga belopp du vill spendera på din marknadsföring per dag, passar en generisk annonsering som du kommer ha rullande.

  • Livstidsbudget

     Är det totala belopp du vill spendera på din marknadsföring under en utvald tidsperiod, passar exempelvis kampanjer som har ett tidsbegränsat erbjudanden.