5 trender inom digital marknadsföring som du måste ha koll på 2019
2018 börjar lida mot sitt slut och det är dags att se vad 2019 har att erbjuda när det gäller det digitala landskapet. Vi har identifierat 5 trender som vi tror kommer att dominera under 2019. Häng på!
1. Sökningar med röst - Hallå hej
Nästan en tredjedel av sökningar som görs på Google sker med rösten via de tekniska lösningarna som finns i mobilen så som Alexa, Siri och Google Assistant. Det finns också smarta högtalare såsom Amazon Alexa (som kommer till Sverige snart!!), Google Home och Apple HomePod.
De tekniska lösningar med gränssnitt som talar har förbättrats avsevärt när det gäller att känna igen mänsklig tal, även om svenskan inte är lika bra som engelskan. Men de är otroligt hjälpsamma både i att leta efter information på webben eller göra saker runt om i huset.
Hur påverkar det SEO-strategin?
Det som skiljer en röstsökning från den typiska textsökningen är hur resultaten presenteras, vilket kan vara en utmaning för digitala marknadsförare. När du öppnar Google i din webbläsare och skriver in din sökfråga ser du massvis med sökresultat. Men när man ställer en fråga till t.ex. Siri, får man bara ett fåtal resultat och ibland bara en.
Att ha en SEO-strategi som är anpassad till röstsökningar är ett måste under 2019. Se till att få ett försprång redan nu genom att:
Se över era meta-beskrivningar och att de är optimerade för tal, så att det “låter bättre” när de läses högt, snarare än korrekt språk.
Anpassa din webbplats med nya sökord som används inom röstsökningar, det vill säga frågor.
Tänk på den CTR-potentialen som kan bli så mycket högre om din webbplats hamnar bland röstresultaten!
2. Visuella sökningar - En ögonöppnare
Det är inte bara sökningar med röst som är en kommande trend. Stora varumärken som Google och Pinterest jobbar på med visuella sökningar.
Pinterest har kommit ut med Lens, som är ett nytt sökverktyg som gör det möjligt för deras användare att ta ett foto av ett föremål, och sedan tar sökverktyget reda på var man kan köpa det online, leta efter liknande produkter eller visa relaterade föremål. Vi har testat Lens och fått varierande resultat men det ska bli kul att se hur det kommer att utvecklas under 2019.
Självklart har även Google utvecklat en egen visuell sökmotor som kan identifiera objekt eller landmärken. Du kan t.ex. ta ett foto på en bok och få detaljer och recensioner, eller ta ett foto på ett visitkort så att du kan spara telefonnummer eller adress och lägga till i kontakter.
Tyvärr finns appen än så länge bara tillgänglig för användare med Google Pixel telefon. Men Android- och Iphoneanvändare kan använda Google Photo för att nå Google Lens.
Hur funkar visuella sökningar?
Google beskriver det som sök fast omvänt. Istället för att skriva in en textfråga och få ett bildresultat så kan du rikta telefonens kamera på ett objekt för att hitta textbaserad information.
Medan ovanstående låter ganska otroligt är tekniken kring visuell sökning fortfarande begränsad. Det finns vissa svårigheter med att känna igen olika färger, former, storlekar och mönster som människans sinne gör.
3. Video - tänker du vertikalt?
Ja, vi vet att detta är en återkommande trend som snart inte är en trend och bara börjar bli tjatig. Men det vore tjänstefel att inte nämna videoinnehåll, som kommer att fortsätta att vara stort under 2019 och kommande år. I Cisco Visual Networking Index, förutspås det att år 2022 kommer 82% av onlinetrafiken bestå av just video. Ju mer engagerade videoinnehåll, desto längre stannar besökare på din webbplats, vilket i slutändan hjälper dig att ranka högre på Google.
Videoformatet spelar roll
De allra flesta surfar och konsumerar innehåll via mobilen. 95% tittar vertikalt och vänder inte på mobilen. Detta har gjort att flera stora företag börjar producera i andra format. Till exempel så har Spotify börjat lägga upp musikvideos i vertikalt format. Video för Instagram Stories sätter också standarden för vertikala format. Däremot så fortsätter vanliga inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn köra på kvadratiska format.
4. Chatbots - kundtjänstens nya konkurrent
Vi vet att chatbots har sina begränsningar och att användarupplevelsen inte är helt optimal. Men det går åt rätt riktning och språket blir bara bättre och bättre. Enligt Gartner kommer 25% av kundtjänsten att använda chatbot-teknik år 2020 till skillnad från mindre än 2% år 2017.
Precis som min kollega Adina fick höra om på Conversion Jam är det viktigt för alla som jobbar inom eller med konverteringsoptimering att vara förberedda för framtiden då gränssnitt som talar kommer att vara det bästa alternativet för att konvertera. Fler varumärken väntas utveckla chatbotar under 2019. Chatbots kan vara avgörande för en enklare och snabbare försäljning.
Chatbots kommer att bli mer erkända som normala i konsumentens ögon och vi tror att det i framtiden inte kommer att vara konstigt att beställa en pizza eller boka ett hotellrum via chatbots.
5. Annonsering - Ett måste om du finns på sociala medier
Det är dags för samtliga företag som har en sociala medier närvaro att börja annonsera 2019. Vi som dagligen jobbar med annonsering har vetat om detta länge. Möjligheterna att skapa annonser finns på flera plattformar och det finns något för alla.
Det går inte att ha sociala medier utan att ha en strategi kring betald annonsering. Cirka tre procent av ens faktiska följare ser inte ens dina inlägg (!) Då snackar vi om följare som är genuint intresserade av dina produkter eller tjänster.
Med den minskade organiska räckvidden för content är det ett måste för de flesta företag att investera i sponsrade inlägg om de vill fortsätta vara top of mind för konsumenterna. Lyckligtvis pratar vi inte om några stora summor, man kommer långt med lite.
Slutsats
Vad betyder alla dessa trender för digital marknadsföring 2019? Som vanligt så tar det ett tag innan nya tekniker och arbetssätt blir vedertagna, men det är viktigt att hålla koll på hur trenderna utvecklas över tid.
För att överleva ny teknik och nya plattformar är det viktigt att se till att du:
Aktivt granskar dina strategier kring digital marknadsföring, speciellt för SEO.
Tilldelar viss tid och budget till nya verktyg och tekniker.
Det är inte säkert att allt fungerar för ditt specifika ändamål, håll fokus på det som faktiskt ger utslag.
Gör ditt bästa för att bygga förtroende med din målgrupper i varje kampanj, oavsett teknik.