Din guide om digital leadsgenerering - Det ultimata säljverktyget

Din guide om digital leadsgenerering - Det ultimata säljverktyget

Digital leadsgenerering är en mjukvara och process som man använder till att identifiera och hitta potentiella kunder (leads) och utgår ifrån digitala kanaler där webbplatsen är navet. Målet är att attrahera besökare till att konvertera.

Verktyget är inte bara för säljare att använda till kalla samtal eller massutskick via mail. Det är en mycket mer komplex mjukvara som underlättar för ditt företag att ge en mer effektiviserad försäljning. Genom att använda denna mjukvara får man bättre koll på data genom analyser.

För att förtydliga: detta system ersätter inte dig som säljare, utan hjälper dig att bli mer effektiv!

Marketing automation

Marketing automation är en mjukvara som automatiserar och effektiviserar digital marknadsföring samt genererar leads. I detta inlägg har vi valt att fördjupa oss i digital leadsgenerering, som är en del av marketing automation.

Är du intresserad av ytterligare information? Då rekommenderar vi detta inlägg om marketing automation:

Vad är ett lead?

Ett lead är en person som visat intresse och engagemang för ditt företags produkt eller tjänst, det kan alltså vara vem som helst. 
Nedan är en modell som ofta används inom inbound marketing. Om man kikar på modellen ser man att digital leadsgenerering är på andra steget. Det är alltså när du väl lockat trafik och är redo att konvertera besökaren till ett lead som säljteamet kommer in i bilden.

Modellen innehåller fyra olika steg: Attract, convert, close och loyalty. 

Steg 1 - Attract
Attract handlar om att locka trafik till (i detta fall) sajten. Här vill vi få produkten att synas. En god idé här kan vara att ha ett schema över när produkterna ska marknadsföras och hur.

Steg 2 - Convert
När den potentiella kunden har hittat webbsidan så är nästa steg att konvertera dessa till leads. Vanligtvis börjar man med att samla in kontaktuppgifter och det får du genom att t.ex. erbjuda dina besökare att signa upp sig på nyhetsbrev.

Steg 3 - Close
I det här steget går kunden från att vara ett lead till kund. Här kan du skicka ut mail med relevant information och erbjudanden med produkter denna kan vara intresserad av. Genom detta ökar chanserna för köp.

Steg 4 - Loyalty
I det här steget vill vi att kunden ska vara nöjd och fortsätta välja våra produkter eller tjänster. Det kan göras genom att skicka ut bra content via mail med nyhetsbrev, relevanta erbjudanden och kanske intressanta blogginlägg om produkten.

Varför behövs digital leadsgenerering?

Att använda sig av en digital leadsgenerering underlättar för säljaren då man får vetskap om kunden redan innan samtalet, istället för att ringa kalla samtal till kunder man inte känner till. T.ex. om man ringer angående djurförsäkringar är det relevant om personen i fråga har ett djur, annars kan det kännas påträngande och irriterande. Detta är alltså optimalt vid både B2B och B2C handel.

Ett lead blir alltså kontaktad av företag som denne redan haft nån form av kontakt med eller visat “intresse” för, istället för ett kallt samtal. Det blir därmed mycket enklare att personanpassa din kommunikation med en identifierad besökare (ett lead), såväl digitalt som analogt. Det blir en naturligare övergång från okänd person till kund när denne redan känner till produkten och har ett intresse.

Hur genererar man leads?

Som vi nämnt tidigare är leads personer som redan har ett intresse för ditt företag. Men hur genererar man leadsen? Nyckeln är att skapa och spåra content.

3 tips för att genererar leads:

  • Erbjuda intressanta nyhetsbrev på sajten.

  • Rabattkuponger, t.ex. 10% på första köpet.

  • Webinar, event och bloggar.

Genom att erbjuda relevant information i utbyte mot besökares kontaktuppgifter kan vi öka genereringen av leads.

Hur fungerar digital leadsgenerering?

Digital leadsgenerering fungerar med hjälp av webbaserad mjukvara vars script läggs in i din webbplats källkod. Den registrerar dina besökares “beteende” och delar detta med andra CRM och mail system.

Det finns två olika typer av digital leadsgenerering: inbound marketing och outbound marketing. Inbound marketing innebär att ha riktigt bra content och attrahera nya kunder. Att kunderna kommer till dig istället för att du letar upp dem. Outbound marketing är precis motsatsen, där letar man upp kunden och försöker få deras uppmärksamhet, båda fungerar bra att använda inom leadsgenerering.

Du behöver 4 komponenter för att lyckas med digital leadsgenerering:

  1. Content-erbjudande 

  2. CTA (call-to-action)

  3. Landningssida

  4. Formulär

Besökaren mäts med lead Scoring:

Leadscoring är en mjukvara som mäter antalet klick som görs på på sajten och visar sedan “poäng” beroende på hur stort engagemang besökaren haft. Alternativt om de har laddat ner något från sajten. Desto högre poäng/engagemang, desto större lead! 

Det är en indikation för att veta vart på skalan från “intresserad” till “redo för försäljning” kunden är. Du väljer själv hur du vill placera dessa scores. 

Du kan också se hur besökaren hittade till webbsidan. Om det var via Google ads, via direktsökning, eller via klick från sociala medier.

Det finns CRM system som jobbar effektivt med digital leadsgenerering och där kan du skapa flöden som automatiserar mailutskick, kvalificera dem och bemöta dem efter deras uppvisade intresse. T.ex. Triggerbee. 

Möjligheterna är många!

Låter det här intressant? Läs mer om det här

Fördelar med digital leadsgenerering

Fördelarna med leadsgenerering är många, här nedan har vi listat några: 

  • Säljavdelningen sparar tid och resurser, när grundjobbet är gjort går det mesta automatiskt

  • Relevanta leads - Säljaren kontaktar personer som redan känner till produkten och har ett intresse

  • Enkelt att hantera, man behöver inte vara ett datageni för att använda verktyget

  • Få koll på din egen data. Genom att göra denna analys kan ni se hur hela Kundresan ser ut. Från att besökaren kommer till sajten till att denne konverterar. Samt se över vad som är mest intressant på sidan och vad som kan förbättras.


Ett pedagogiskt exempel på Leadsgenerering:

Att skapa ett lead: Vi säger att du t.ex. har en e-handel, där du säljer träningskläder. På webbsidan erbjuder du prenumeration på nyhetsbrev till besökarna för att ta del av de senaste modet inom träning.

I utbyte mot detta får du deras e-postadress och på så vis kan du koppla besökaren till denna. När besökaren nästa gång kommer in på webbsidan och spenderar tid på att kolla t.ex. löparskor, skapas högre scoring då detta tolkas som engagemang och intresse.

Då kan säljavdelningen skicka iväg mail med en rabattkod på 10% på första köpet till besökaren som visat stort intresse. På så vis kommer man närmare ett avslut. Besökaren konverterar och du har en affär.


Avslutningsvis

Leadsgenerering är det optimala verktyget för alla som vill ha koll på sin data och se analyser kring besökare.
För att lyckas med leadsgenerering behövs riktigt bra content, som lockar nya besökare och med relevant innehåll så man kan se vad besökaren är intresserad av. Detta gör att det blir enklare för säljaren att kontakta leadsen med mer specifik information.

När du sedan lärt dig hur du genererar leads rekommenderar vi att du skapar minst en kampanj själv. Detta är bara grunderna i hur leadsgenerering fungerar.

Vi på Camelonta är specialister på leadsgenerering, så tveka inte på att höra av dig till oss om det är något du undrar!

Källa:
https://triggerbee.com/solutions/leads/
https://www.buzzlemedia.com/leadsgenerering/
https://camelonta.se/tips-och-trender/vad-ar-marketing-automation