Vad är Marketing Automation?

Vad är Marketing Automation?

- Är det ett Buzzword? Camelonta förklarar och reder ut begreppet!

Marketing Automation är ett allt mer förekommande samlingsnamn för processer och mjukvara som automatiserar digital marknadsföring och genererar leads.

Marketing Automation är mjukvara och processer som utgår ifrån din webbplats och som kopplas med ditt e-postsystem. Mjukvaran underlättar för dig som marknadsförare att identifiera, hantera och konvertera kvalificerade leads då allting sker automatiskt.

Viktigt att påpeka: mjukvaran ersätter inte dig som marknadsförare utan snarare hjälper dig till att bli mer effektiv!

Utan att överdriva kan Marketing Automation förvandla din webbplats till en fullfjädrad leadsmaskin som spottar ut nya kvalificerade leads varje dag och ger dina leads värdefullt content i utbyte. Något allt fler svenska företag, stora som små, har fått upp ögonen för de senaste åren. 

Är du intresserad av ytterligare information? Då rekommenderar vi dig att läsa ett inlägg från Triggerbee som djupdyker i ämnet: Marketing Automation: Den ultimata guiden (Uppdaterad 2020)

Hur fungerar Marketing Automation?

Marketing Automation fungerar med hjälp av webbaserad mjukvara vars script läggs in i din webbplats källkod. Mjukvaran registrerar dina besökares beteende samt pratar med andra system t.ex. som verktyg för nyhetsbrev eller CRM.

Besökarens engagemang mäts med Scoring
Marketing Automation -mjukvaran sparar alla besök på webbplatsen och poängsätter dem efter besökarens engagemang, så kallad ”scoring”.

Besökarens intresseprofil byggs upp
Varje gång någon besöker din webbplats lagras information om besöket och besökarens intresseprofil byggs på. Intresseprofilen talar om vad besökaren är intresserad av, baserat på historiskt beteendet på webbplatsen. Intresseprofilen talar också om till vilken grad som besökaren är intresserad, tack vare poängsystemet.

Besökaren identifieras och blir ett lead – Lead Capturing
Den dag som besökaren lämnar ifrån sig kontaktuppgifter på webbplatsen, kopplas uppgifterna ihop med intresseprofilen. Detta moment kallar ”Lead Capturing” och kan uppstå när t.ex. en besökare laddar hem en guide mot att lämna ifrån sig e-postadressen eller fyller i ett kontaktformulär.

Det blir därmed mycket enklare att personanpassa din kommunikation mot en identifierad besökare (ett lead), såväl digitalt som analogt.På vilket sätt är det Automatiskt?   

I Marketing Automation -verktyget får du en tydlig överblick över dina leads och kan behandla dem som individer. Du kan gruppera dem och kvalificera dem och bemöta dem efter deras uppvisade intresse. Detta kallas ”Lead Management”.

Själva automation-delen bygger på att mjukvaran automatiskt kan trigga mailkampanjer och e-postutskick (som har förberetts i förhand), allt eftersom ditt lead uppvisar ett visst intresse på webbplatsen. 

Ett pedagogiskt exempel på Marketing Automation
Säg att du t.ex. driver ett spa med ekologiska behandlingar och erbjuder dina webbplatsbesökare att ladda ner en PDF med information om hur de kan tillverka en av ansiktsmaskerna hemma. Om du ger PDF:en i utbyte mot en e-postadress kan besökarens profil kopplas till adressen samtidigt som uppgifterna sparas.

Lead nurturing – automatisk bearbetning av leads
När besökaren kommer in nästa gång och spenderar mycket tid på dina sidor om ansiktsbehandlingar, kan mjukvaran skicka iväg ett mail till besökarens angivna e-postadress som t.ex. beskriver skillnaden mellan ekologiska och icke-ekologiska ansiktsmasker.

Om samma person klickar på någon av länkarna i det mailet (och på så sätt uppvisar ett beteende som kan tolkas som engagemang eller intresse för dina erbjudanden) kan mjukvaran skicka ytterligare ett mail med t.ex. en rabattcheck som motsvarar kundens intressen t.ex; ”30% rabatt på första ansiktsbehandlingen”.  På det sättet skjuter man sitt lead närmare avslut och till slut har du ett kvalificerat lead som är redo att köpa dina tjänster eller produkter.

Marketing Automation möjliggör flera ”nurturingprocesser” samtidigt, vilket innebär ständig bearbetning av dina leads så att de till slut blir betalande kunder.

3 fördelar med marketing automation:  

  • Marknadsavdelningen sparar tid och resurser. När grundjobbet är gjort och allt är igång så går det mesta helt automatiskt.  

  • Säljavdelningen får mer relevanta leads att jobba med. Användarens engagemang mäts med hjälp av “scoring” vilket gör det lättare för säljarna att se vilka som är heta leads.  

  • Ni får bättre koll på er egen data. Genom att analysera datan kan ni se hur leadsprocessen ser ut, från att en användare kommer in på din webbplats till att användaren konverterar. Med hjälp av denna data kan du enkelt se vilka kampanjer som levererar bäst leads. 

Vad krävs för att lyckas?

Intressant Content är A och O

En förutsättning för att lyckas med Marketing Automation är erbjuda ett intressant innehåll på sajten som dels lockar besökare men som också ger besökarna ett innehåll att fördjupa sig i. På det sättet blir det lättare att mäta besökarnas intressen beroende på vad de läser. Dessutom är det bra att kunna erbjuda anledningar till att fånga upp besökarnas e-postadresser, antingen genom ”call to actions” och kontaktformulär eller innehåll som blir tillgängligt i utbyte mot e-postadressen – så kallade White-Papers. 

Läs gärna mer om hur du kan generera leads genom din marknadsföring.


En smart marketing automation mjukvara – med så låga trösklar som möjligt
För att lyckas med automatiseringsprocesserna behöver du ett intelligent Marketing Automation -verktyg. Oavsett vilket verktyg du väljer får du initialt räkna med en hög inlärningskurva och en hög kalibreringskurva. Tyvärr kommer du samtidigt få ganska lite tillbaka. Men med tiden tar automationen över och utväxlingen blir extremt värdefull.

För att minska trösklarna och komma igång snabbare kan det vara fördelaktigt att välja ett Marketing Automation -verktyg som redan fungerar med dina befintliga system, så som system för nyhetsbrev, CRM, din befintliga webbplattform o.s.v, istället för att behöva byta ut alla dessa.

Triggerbee är ett kraftfullt Marketing Automation -verktyg som fungerar med flera svenska och internationella system för nyhetsbrev, CRM och CMS. Vi på Camelonta använder Triggerbee för egen del.

Tålamod
Det tar tid att komma igång med Marketing Automation men är värt det. Man brukar prata om att effekten av ditt arbete med Marketing Automation kan komma flera månader senare.

För att lyckas är det därför oerhört viktigt att ha tålamod! De flesta som ger det tid lyckas med Marketing Automation - därför är detta inget buzzword utan en självklarhet i modern marknadsföring som är här för att stanna. Lycka till och hör av dig om du är intresserad av Marketing Automation!