post.title

Allt du behöver veta för att komma igång med annonsering på Facebook

Att annonsera på Facebook kan vara ett mycket lönsamt sätt för dig att nå nya kunder på. Din marknadsföring kan bli väldigt effektiv då du har möjlighet att nå miljontals användare genom att sätta din egna budget och rikta in dig på just din specifika målgrupp. Läs vidare om varför Facebook är en bra plattform och hur du använder dig utav Facebook Ads Manager för att annonseringen! 

Annonsering på Facebook

Att vara närvarande på Facebook är en stor möjlighet för företag då man har chansen att synas på en av världens största plattformar med över 2.7 miljarder användare. Något som däremot kan kännas krångligt när det kommer till Facebook är att veta hur man hamnar i sina följares flöden och hur man når en större räckvidd på sina organiska inlägg. Framförallt om man inte känner till Facebooks algoritmer. 

Något som kan vara bra att veta innan man sätter igång och ska annonsera på Facebook är bland annat de olika typer av annonser som finns att välja mellan, vilka alternativ du har för att nå din målgrupp och hur du optimerar dina annonser för att få bäst resultat. Vi kommer därför gå igenom allt du behöver veta för att sätta igång och annonsera på Facebook. 

Fördelarna med att annonsera på Facebook

Förutom att Facebook är den största sociala plattformen så är en annan stor fördel med annonsering på Facebook att du kan identifiera målgruppen väldigt exakt i form av demografi och geografisk avgränsning. Detta gör annonserna väldigt träffsäkra, vilket är väldigt positivt för din budget, konverteringsfrekvens och ROI. 

5 snabba fördelar med att använda Facebook Ads


Med hjälp att annonsering på Facebook har du möjlighet att: 

  • Få fler följare till dina olika kanaler 

  • Driva mer trafik till din webbplats 

  • Få nya kunder 

  • Nå ett större engagemang kring något, som en produkt eller ett evenemang

  • Rekrytera ny personal som hittar ditt företag. 

Så hur använder du dig av Facebook Ads Manager?

Facebook Ads Manager är ett verktyg som gör att du kan skapa och hantera dina annonser på Facebook, Instagram, Messenger och Audience Network. Här kan du se dina kampanjer, Ad set och annonser, vilket gör det möjligt för dig att göra ändringar samt se dina resultat. Vi kommer nu guida dig steg för steg på hur du skapar en annons med hjälp av Facebook Ads Manager.  

Steg 1: Välj vad du har för målsättning med din annons

När du ska börja annonsera via Facebook Ads Manager så är en av de viktigaste stegen att planera vad du har för mål med annonsen, dvs. vill du dra in mer trafik till din webbplats, öka varumärkeskännedomen eller kanske få din målgrupp att göra något, då är det här du väljer det. Kategorierna du har att välja mellan är:

Medvetenhet


Medvetenhet:
Den här kategorin används för att skapa ett intresse om ditt företag, såsom varumärkeskännedom eller öka företagets räckvidd. De olika målsättningar som du kan välja mellan i den här kategorin är: 

  • Medvetenhet om varumärket - Om du vill nå ut till fler personer som redan liknar de personer som interagerar med ditt varumärke på olika kanaler så passar det att använda sig utav det här alternativet.

  • Räckvidd - Om du har ett relativt nytt konto eller vill börja nå ut till en helt ny målgrupp så passar det bättre att köra på Räckvidd. 

Övervägande


Övervägande:
Den här kategorin passar om du vill få din målgrupp att känna till ditt varumärke bättre, öka trafiken till webbplatsen, få folk att interagera mer med ditt varumärke och liknande. Här finns det sex olika alternativ att välja mellan.  

  • Trafik - Det här alternativet passar om du vill att din målgrupp ska skickas vidare till en webbplats för att exempelvis få mer information om något.

  • Interaktion - Ifall du vill att din målgrupp ska engagera sig i innehållet på din annons genom att kommentera, dela eller gilla innehållet så passar den här målsättningen bra.

  • Appinstallation - Om du vill få fler installationer av din app så kan du länka direkt till App store eller Google Play Butik.

  • Videovisningar - Visa dina videoklipp för personer som mest sannolikt är intresserade av dem. 

  • Leadgenerering - Du kan göra det enkelt för din målgrupp att ta reda på mer om ditt företag genom att uppmuntra dem att registrera sig för att få mer information. 

  • Meddelande - Och det sista alternativet passar bra om du vill uppmuntra din målgrupp att kontakta dig via exempelvis Messenger för att öka din möjlighet att ha fler personliga samtal med dem. 

Konverteringar


Konverteringar:
Den här kategorin är till för om du vill att användaren ska göra något som du har som målsättning eller konvertering. Här behövs det ett rätt varm målgrupp som ska genomföra ett av dina mål, till exempel ett köp. De alternativen du kan välja är:

  • Konverteringar - Öka antalet aktiviteter på din webbplats eller i din app. Oavsett om du vill ha köp, leads, registreringar eller en annan typ av konverteringar så uppmanar den här målsättningen personer att göra det.

  • Katalogförsäljning - Det här alternativet kan du använda om du vill visa produkter direkt från din produktkatalog på Facebook.

  • Butikstrafik - Det här passar om du vill att din målgrupp ska genomföra ett köp i en fysisk butik.

Steg 2: Välj vilken målgrupp du vill nå för att få bäst resultat på din annons

När du sedan har bestämt dig för vilket mål du har med din annons så ska du välja vilken målgrupp du vill rikta in dig på. Eftersom att det är ett så stort antal människor som använder sig utav Facebook så måste du vara noga med att rikta in dig på just den målgruppen som har störst potential att engagera sig i din annons. Facebook kan hjälpa dig att begränsa din målgrupp med bland annat plats, demografi och intressen. 

Här kan det vara bra att arbeta med en persona som du kan koppla till din målgrupp för att på sätt förstå din målgrupps behov. Du kan läsa mer om hur du skapar en persona och varför det är viktigt här.

Steg 3: Bestäm vart din annons ska synas för att bli så effektfull som möjligt

Vid det här steget så väljer du vilka kanaler du vill placera din annons i. Du kan välja mellan Facebook, Instagram, Messenger och Audience Network, som alla i sin tur har olika underkategorier. Här behöver du också tänka på att vissa av placeringarna kräver olika mått på annonserna. Du kan se den rekommenderade storleken genom att klicka på det annonsformat du är intresserad av.  

Du kan också välja en automatisk placering för dina annons som gör att Facebook väljer bland de bästa kanalerna för just din annons, vilket kan vara bra när man är ny på att annonsera via Facebook Ads Manager. 

Steg 4: Välj det annonsformat som passar bäst för din målsättning.

Nu är det dags att välja vilket annonsformat som passar din annons. Vissa annonsformat funkar endast med vissa målsättningar och placeringar vilket kan vara bra att tänka på. De alternativen på format som finns att välja mellan är:

  • Bild: Här väljer du en bild som ska förklara din kampanj. Du kan även lägga till en text som stödjer bilden och kampanjen. Det här alternativet passar bra när du vill driva unik trafik till din webbplats eller exempelvis öka medvetenheten för dina produkter.

    Video: Med endast en video som kan hjälpa ditt företag att berätta en historia och nå ut till din målgrupp. Video passar bra för alla typer av företag, budgetar och mål.

  • Bildspel: En förenklad version av en video genom en serie av bilder som är bra ifall du behöver ta fram en upplevelse snabbt, om du vill förenkla processen genom att göra ett bildspel istället för video samt nå personer som är på ställen med långsammare anslutning.

  • Carousel: Här använder du dig av flera bilder eller video i en annons där du kan lyfta fram olika produkter eller visa specifika detaljer om dina tjänster.

  • Direktupplevelse: En helskärmsannons som är idealisk för mobila enheter och är utformade för att fånga din målgrupps uppmärksamhet.

  • Annonser för leadsgenerering: Det här hjälper dig samla in registreringar genom att låta personen som trycker på annonsen få upp ett formulär som redan är förifyllt med kontaktinformation från Facebook. På så sätt gör du det lättare för personen att endast fylla i dina egna frågor och när det är klart så skickas formuläret direkt till dig och du har på så sätt skapat en kvalificerad lead för företaget.

  • Samling: Det här är ett annonsformat som kan hjälpa människor att gå från att upptäcka en produkt till att smidigt kunna genomföra ett köp vilket är väldigt bra för e-handlare.Uppmuntra till shopping genom att visa upp varor ur din produktkatalog anpassade för varje person vilket är bra för e-handlare.

Förutom att skapa en annons från början så kan du även sponsra enskilda inlägg eller sidor för att exempelvis få fler gilla-markeringar. 

Steg 5: Du bestämmer själv vilken budget du vill lägga på din annons

Vilken budget ska man ha för att annonsera på facebook


Du får välja om du vill betala per tusen visning (cpm) eller per klick (cpc) och det har även en viss koppling till vilket mål du har för annonsen. Vill du att annonsen ska få stor räckvidd och att många ska se den så är det bra att betala per visning. Vill du däremot till exempel öka trafiken till din webbplats så kan det vara bättre att välja per klick, då betalar du endast för de som faktiskt klickar på din annons. 

Du kommer också få välja hur du vill betala för din annons. Du kan antingen välja att ange en budget vilket är ett totalbelopp som du vill spendera, eller ett bud vilket är ett maxbelopp du vill betala när någon ser din annons eller agerar på det sätt du vill. Facebook kommer aldrig överskrida ditt maxbelopp. Så när du väl spenderat de pengar du valt att lägga så försvinner annonsen. 

Steg 6: Kom ihåg att det är viktigt att mäta annonsens resultat!

Efter att du har annonserat är det bra att titta på hur det har gått för annonsen och vad du kan göra bättre. Det är hela tiden viktigt att ha målsättningen i bakhuvudet när du mäter annonsens resultat. Vill du veta mer om hur dina annonser presterar jämfört med branschstandarder? Då kan du läsa mer om det genom att klicka här.

Några mätvärden som är bra att ha koll på är: 

  • Räckvidd - Med räckvidd så menas det hur många personer som har nåtts av din annons. Viktigt att skilja på räckvidd och exponering. Räckvidd är alltså antal individer medan exponering är antal gånger. Så om en person har sett samma annons fyra gånger så blir det alltså ett i räckvidd och fyra i exponering.

  • Länkklick - Med länkklick så betyder det hur många som har klickat på länken som visats i annonsen. Här finns det också “unika länkklick” och “alla länkklick” att hålla reda på. Precis som med exponering så visar även alla länkklick på hur många gånger en person klickat på samma annons.

  • Engagement Rate - Något som blivit viktigare på Facebook är inlägg och annonser med ett högt engagemang, det vill säga att målgrupp reagerar, kommenterar eller delar. Genom att ha koll på engagement rate så får du veta hur många som interagerar med din annons i relation till hur många som sett annonsen.

  • Cost per Click (CPC) - CPC visar hur mycket det kostar att få en person som ser annonsen att klicka sig vidare. 

  • Click through Rate (CTR) - CTR berättar om relationen mellan hur många som klickat och hur många gånger din annons har visats. CTR ger därför en indikation på hur relevant inlägget är för målgruppen som man vill nå. 

Tips!

Om du vill lägga in text direkt i din bildannons så får texten inte täcka mer än 20% av bilden. I så fall visas inte annonsen i lika stor utsträckning för målgruppen eller riskerar att inte visas alls. Klicka här för att komma till ett verktyg där du kan testa för att se om din bild är godkänd utifrån detta krav.  

Bildtext inkluderar texten som du skriver över en bild, textbaserade logotyper eller vattenmärken som används i en annonsbild. Facebook föredrar helt enkelt annonsbilder med lite eller ingen text på grund av att texten kan försämra upplevelsen för personer på Facebook.

Bildtext i annonser

Vill du veta mer om hur man annonserar på Facebook?

Vill du testa att annonsera på Facebook, förbättra dina annonser eller bara intresserad av att veta mer? Hör av dig då till oss på Camelonta så berättar vi mer!

Källor:
https://www.facebook.com/business/tools/ads-manager
https://www.facebook.com/business/ads-guide

https://www.facebook.com/business/help/200000840044554?id=802745156580214