14 begrepp du bara måste ha koll på inom digital marknadsföring

Som du säkert vet finns det många begrepp att hålla koll på inom digital marknadsföring. Vi har i denna bloggpost plockat ut 14 som vi vill lyfta lite extra mycket. Vi vet redan att vi kommer att skriva en follow-up på denna bloggpost med ytterligare begrepp - det finns så himla många! Tills dess får vi nörda in oss på följande:

Content Marketing

Du har säkert hört talas om Content marketing, (eller innehållsmarknadsföring), som har varit ett stort område inom marknadsföring under de senaste åren och fortsätter växa.

Content marketing är en strategisk marknadsföringsmetod där fokus ligger på att skapa värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att engagera, locka och behålla tydligt definierade målgrupper.

Målet är att attrahera och behålla målgruppen i syfte av att vinna deras förtroende, och att ha en bättre kommunikation genom att engagera dem online.

Med hjälp av denna moderna marknadsföringsform kommer kunderna till dig istället för att du ska behöva jaga dem, genom att innehållet blir sökbart på sökmotorer.

Customer Journey

På svenska används begreppet kundresa för customer journey. Begreppet handlar om att veta vem din kund är och hur du kan förbättra upplevelsen för hen genom att skapa insikter och förståelse, och därigenom utveckla bättre produkter, starkare lojalitet och bättre kommunikation.

Genom att arbeta med “customer journey mapping” i din verksamhet kan du skapa en lönsam och hållbar affär, veta hur kunden upplever ditt varumärke och ditt företag men också förstå var i processen din kund befinner sig. Det är kundupplevelsen som avgör om kunden väljer din service eller produkt.

Kundens resa börjar när de får en första kontakt med ditt varumärke, och resan fortsätter även efter att de inte längre är kund hos er. Det är viktigt att förstå kundens resa med ditt varumärke för att kunna hjälpa dem med deras problem.

En genomtänkt kundresa resulterar i en bättre kundupplevelse och förståelse för kundens behov, vilket i sin tur leder till ökade affärer.

“The ultimate goal for marketers is to put data to use in shaping their customers’ experiences throughout the customer journey. When analysis is successful, it empowers a brand to deliver a relevant offer to the right customer at the perfect moment, while also reducing the cost of each sale due to this highly-targeted efficiency.”  

- by Neil Michel, chief strategy officer at Wire Stone, a digital marketing agency that's part of Accenture Interactive.

Datadriven marknadsföring

Datadriven marknadsföring syftar till marknadsföringsbeslut som baseras på analys av kunddata (från till exempel CRM-system, sociala medier och marknadsanalyser) för att säkerställa att rätt budskap når fram till rätt målgrupp.

Genom att analysera vad du vet om din målgrupp kan du basera framtida kampanjer och kommunikationsaktiviteter på sådant som du vet har fungerat tidigare eller vad du kan optimera och göra bättre.

Är du intresserad utav att veta mer om datadriven marknadsföring? Klicka här och läs Triggerbees inlägg!

Call-to-action

Call-to-action (CTA) använder man sig av när man vill engagera sina besökare och uppmana dem till handling, oftast i form av att klicka på en knapp, en länk eller en bild. En CTA ska vara tydlig och enkel att först. Några exempel är:

  • Ring oss på …

  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev

  • Registrera er nu

  • Lägg till i varukorgen

  • Besök oss här

En CTA ska sticka ut och vara rak på sak. Man anpassar en CTA även efter en specifik målgrupp och vad ditt företagsmål är.

Growth Hacking

Growth hacking, också känt som growth marketing, är en marknadsföringsstrategi som fokuserar enbart på tillväxt. Termen growth hacking har inte använts i så många år, men har snabbt blivit väletablerat.

Strategin handlar om kostnadseffektiv användning av resurser för att implementera strategier som leder till tillväxt. Strategin är då att erhålla så många användare och leads som möjligt medans man inte spenderar så mycket pengar.

Retargeting

Retargeting kallas även remarketing, och är ett effektivt sätt att annonsera på. Retargeting innebär att man når sina tidigare besökare som varit inne på antingen din webbsida eller använt sig av din app.

Detta ger dig en möjlighet att strategiskt placera dina annonser inför dina målgrupper och påminna dem om ditt varumärke men också att få dem besöka din webbplats igen.

Personas

Personas är korta informativa beskrivningar av olika individer som ingår i er målgrupp. Att ha personas hjälper dig att identifiera vad som är viktigast för den målgruppen och få en bild av gruppens prioriteringar, orosmoment och funderingar. Personas anpassas efter behov och bransch.

Personas är en en viktig del för att lyckas med content marketing. Vem är din målgrupp och vem ska innehållet riktas till? Du behöver känna till dina personas för att kunna skapa rätt innehåll till rätt målgrupp.

Du samlar in insikter för att bygga upp relevanta personas genom att ta vara på kunskapen om målgruppen ditt företag redan har, analysera data (t.ex analytics) samt via intervjuer eller enkäter.

Konvertering

Med en konvertering menas att en besökare på din webbsida eller mobilapp genomför en förutbestämd handling.

En konvertering sker då en besökare slutför ett mål som företaget har satt upp på sin webbsida, så som att registrera sig eller att man handlar något. Beroende på ditt företag, kan en konvertering betyda

  • Ett slutfört köp online

  • Registrering av epost

  • Ett ifyllt och inskickat formulär

För att du ska kunna spåra dina konverteringar måste du sätta upp en mätpunkt. Detta kan göras via olika typer av verktyg för olika ändamål, men ett exempel är Google Analytics.

Marketing Automation

Marketing Automation är mjukvara och processer som utgår från din webbplats och som kopplas med ditt e-postsystem. Mjukvaran underlättar för dig som marknadsförare att identifiera, hantera och konvertera kvalificerade leads då allting sker automatiskt.

Med ett enkelt uttryck marketing automation hjälper dig att skicka ut rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle.

Vi på Camelonta rekommenderar Triggerbee som marketing automation verktyg till alla våra kunder :) Du kan läsa mer ingående om vad marketing automation är här!

SEO

SEO står för Search Engine Optimization, på svenska sökmotoroptimering. Det är en ständig process som innebär att man anpassar webbplatsinnehållet för att öka trafiken från organiska och naturliga sökresultaten på sökmotorer.

I SEO analyserar du de viktigaste sökorden/söktermerna utifrån konkurrens, uppsatta mål eller målgruppens beteende. För bra SEO är det också viktigt att webbplatsen är användarvänlig och att din webbplats är uppbyggd med hög teknisk kvalité samt att sidorna är innehållsrika.

Med ett bra SEO-optimeringsarbete kan du ranka högt upp på sökmotorerna, och du använder dig av olika aktiviteter för att göra just det. Ett exempel är länkstrategi, där du länkar till hemsidor som är relevanta och auktoritära.

Om du är intresserad av att lära dig mer om SEO rekommenderar vi att läsa vårt blogginlägg här!

SEM

SEM står för Search Engine Marketing, (sökmarknadsföring). Det är en metod som innebär att du betalar för annonser som visas på sökmotorerna. Google Ads är en av de största verktygen och marknadsplatserna inom SEM.

Inom SEM använder du dig av sökord som din målgrupp knappar in i sökmotorerna. Du skapar relevanta annonser med relevanta sökord och länkar dem slutligen till relevanta landningssidor där ditt du ytterligare berättar om just ditt erbjudande. Målet med landningsidan är att få besökarna att även konvertera där!

Du kan läsa mera om olika typer av annonsering i vår annonseringsordlista här!

Influencer Marketing

Influencer marketing är marknadsföring där företag använder sig av bloggare, sociala media-profiler, kändisar eller andra inflytelserika personer för att nå ut till sina kunder och få ut sitt budskap.

Genom att tillämpa influencer marketing kan man uppnå en autentisk koppling mellan ditt varumärke och din målgrupp. Detta då influencerns följare redan har en upparbetad personlig relation till den inflytelserika personen.

Native Advertising

Native advertising är ett sätt att göra marknadsföring intressantare för dina läsare och effektivare för annonsören. Kampanjer som betecknas som native advertising utformas som redaktionellt innehåll på relevanta webbsidor som man vill synas på.

Native advertising berättar annonsörens budskap genom en “story”, det vill säga med hjälp av storytelling. Kampanjen måste vara intressant läsning för målgruppen, och leder i bästa fall till konverteringar eller ett utsträckt varumärkeskännedom.

För att veta vad som funkar och hur man skapar “rätt story” är det viktigt att man jobbar med datadriven optimering under kampanjens gång. På så sätt kan siffrorna berätta om innehållet är intressant samt vilka story:s som funkar för din målgrupp.

Gamification

Gamification, är en process att ta något som redan finns - till exempel en webbsida eller en app - och integrera speltekniker i det som motiverar användare och engagerar samt skapar lojalitet.

Gamification har blivit en stor trend inom marknadsföring, webbsidor, appar och andra tjänster där man lägger funktioner och form som inspirerats av datorspel. Man tar det som är fascinerande och oemotståndligt och integrerar det som inte är datorspel. När man gör detta så lägger man till element till sin webbsida eller app som t.ex belöning, utmaningar etc. som väcker tävling insikten hos personer som gör då att de vill komma tillbaka till webbsidan eller appen.

“You can’t ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.”

- Steve Jobs

A/B-testing eller AB-test

A/B-test, också känt som “split testing”, är en metod där du jämför två versioner av till exempel en webbsida, app, annons eller kampanj för att sedan välja den bästa versionen.

Det handlar i grunden om att utföra ett experiment där du testar två eller flera varianter av en sida eller app, som visas för slumpmässiga besökare. Sedan analyserar man statistiken för att se vilken sida som presterar bäst.

A/B testning leder till välgrundade hypoteser som ökar sannolikheten för att testet och därmed resultatet av dina insatser ska bli framgångsrika.