Allt du behöver veta om Snapchat och annonsering

Allt du behöver veta om Snapchat och annonsering

Snapchat, med sina flera miljoner aktiva användare är ett av de största sociala medierna att annonsera på. Här kan företag annonsera mot en yngre målgrupp och använda sig av mer kreativ och modern framtoning. Trots att applikationen knappt har funnits i tio år har den vuxit explosionsartat och blivit en av de största plattformarna. Läs vidare för att få tips i hur man bör tänka när man annonserar på Snapchat!

Vad är Snapchat?

Snapchat lanserades 2011 är en app där man på ett enkelt sätt kan dela foto och film med olika filter och stickers, se vart människor befinner sig samt chatta. En av de revolutionerade funktionerna som Snapchat var först med är att en snap, dvs en bild/video visades i max 10  sekunder sen försvann den för gott. 

Hur använder man Snapchat?

Snapchat fungerar som en snabb kommunikationskanal och tillhör det vi kallar “Dark social”. Dark social är ett begrepp inom marknadsföring som syftar på när konversationer flyttas från synliga sociala medier till skyddade privata konversationer. Ett annat exempel är Facebook Messenger. 

På Snapchat behöver inte det man skickar vara särskilt planerat eller genomtänkt på samma sätt som på Instagram. Eftersom en snap försvinner när mottagaren har öppnat den så försvinner en del av planerandet och prestigen. Till skillnad från när man lägger upp en vanlig bild där man gärna vill ha likes och kommentarer. 

Är Snapchat bara för yngre?

Globalt har Snapchat 293 miljoner aktiva användare som varje månad sammanlagt producerar tre miljarder “snaps” varje dag. I Sverige använder 23% av befolkningen Snapchat dagligen där majoriteten är i åldern 12-25 år. 

Men Snapchat är tvärtom till vad många tror en plattform för bara yngre. Målgruppen i det äldre spannet blir fler och fler och höjer målgruppens ålder. Numera är även åldersgruppen 26-35 år aktiva användare i Snapchat. För den som vill läsa mer generellt om användandet av sociala medier i Sverige rekommenderar vi vidare läsning på Svenskarna och Internet

Annonsering på Snapchat

Precis som övriga sociala medier kan man numera även annonsera på Snapchat.  Enligt Snapchat själva  är deras målgrupp unik och 20% mer benägna att genomföra köp via mobilen. 

Fem typer av Snapchat-annonser

För att få ut så mycket som möjligt av sin annonsering är det viktigt att välja vilken typ av annons som passar bäst för ens företag och målsättningar. Vill man bara synas, få mer klick till webbplatsen eller är målet att få fler nedladdningar av en app? 

1. Single image or video 
En fullskärmsbild- eller video som används i syfte att få människor medvetna och förhoppningsvis klicka sig vidare till webbplats/köp. Dessa visas mellan man klickar sig mellan snaps från människor man följer och kan vara upp till tre minuter långa, men rekommenderas att hållas till 3-5 sekunder.

2. Story Ad 
Genom att använda "Story Ad" visas dina bilder eller videos i Snapchats "Discover". Detta är ett väldigt konsumentvänligt sätt att göra reklam på.

3. Collection Ads
Bild eller video för att presentera produkter.

4. AR Lens 
Används för att på ett ofta humoristiskt sätt omvandla sig själv till diverse saker genom att en lins läggs på när man ska ta bild, exempelvis kan man se ut som en hundvalp med öron och nos.

5. Filter 
För att visa vart man är eller checka in på en plats kan man använda filter för att på en tagen bild lägga till en plats eller ett ställe. 

4 fördelar med att annonsera på Snapchat

Så varför ska man annonsera på just Snacphat när det finns massor av andra sociala medier att välja mellan? Vi på Camelonta ser många fördelar. Speciellt om man vill nå ut till millenials och generation Z, ha en lättsammare tonalitet eller samarbeta med influencers. 

1. Nå en ung målgrupp
Målgruppen är ung och en ganska svår målgrupp att nå via traditionella medier. På grund av den unga målgruppen är det viktigt att tänka kreativt, lekfullt och humoristiskt när man annonserar på Snapchat för att sticka ut i mängden.

2. Aktiva användare

Användarna av Snapchat är väldigt aktiva om man jämför med användare på andra sociala medier, uppemot 80% av användarna öppnar sina snaps och en användare öppnar appen mer än 20 gånger om dagen.

3. Fler annonsörer utvecklar annonsplattformen
Fler och fler företag börjar idag förstå kraften av att annonsera på Snapchat vilket gör att Snapchat utvecklar fler verktyg för annonsering. Det gör att annonsplattformen utvecklas hela tiden och blir mer användbar. 

4. Influencers och ambassadörer 
Kanske det mest kraftfulla idag - att ta hjälp av influencers som visar din produkt/tjänst/företag genom deras konto. Idag är Instagram väldigt stora när det kommer till det, men det blir allt vanligare även på Snapchat. Influencers lägger upp bilder och videor precis som på Instagram med företagets produkter och tjänster. De kan också ta över ett företags Snapchat-konto för att posta material för dem. 

Tips för att nå ut till målgruppen!

Så när man funderar på att börja med annonsering i Snapchat är det sammanfattningsvis viktigt att främst tänka på att göra annonser är väl genomtänkta och lite “egna” för att fånga en relativt ung och ibland okoncentrerad målgrupp som är vana vid ett snabbt flöde där 70% ofta klickar vidare efter tre sekunder.

Nyfiken på liknande inlägg?
Benchmarks
Bästa tid för publicering på sociala medier
Verktyg för marknadsförare 2020