Så skapar du effektiva annonser på Facebook Ads 2020
I dagens samhälle där det ständiga bruset av nya intryck och förändringar är större än någonsin så är det extra viktigt att lägga ner tid på sin annonsering. Man måste kunna sticka ut som företag och verkligen fånga målgruppens uppmärksamhet. Det räcker inte längre med att bara ha en bra bild - man behöver även ha övertygande copy och en stor förståelse för sin målgrupp.
Att förstå grunderna till Facebook annonsering kan hjälpa dig att undvika vanliga misstag som kostar tid och pengar.
Och i det här inlägget kommer vi gå igenom hur du kan skapa effektiva annonser på Facebook som hjälper dig att fånga din målgrupps uppmärksamhet och uppnå dina mål.
Väck intresset hos din målgrupp!
De annonser som lyckas bäst är de som kan driva verkliga affärsresultat men som också kan engagera människor. Börja därför med att fundera på tonen på din annons och få den att spegla ditt företags personlighet. Annonsen kan vara rolig, äventyrlig eller kanske bara seriös, men ju mer transparant du är desto mer kan du få människor att engagera sig i din annons.
Det är därför det är så viktigt för dig att förstå din målgrupp, du ska kunna tala direkt till det som får dem att bli motiverade och att engagera sig. Med hjälp av Facebook Ads Manager kan du ha olika versioner på din annons för att testa olika annonstexter eller bilder mot varandra, och se vilken annons som funkar bäst för din målgrupp. Men du kan också ha olika versioner för olika målgrupper så att du kan vara säker på att du talar till det som motiverar varje målgrupp.
Något som också är bra att göra innan du annonserar är att fundera ut ett tema eller koncept som får dina annonser att sticka ut. På så sätt får du också alla dina annonser att hålla en röd tråd.
3 tips på vad du ska tänka på när du skriver copy
När det kommer till längden på copy så kan svaret skilja sig beroende på vem man frågar. Är det kort eller lång copy? Data Driven höll ett webbinarium där de pratade om vilka typer av copy som de har märkt funkat bäst när det kommer till annonsering. Och därför blir svaret helt enkelt att det beror på vad du vill uppnå med din annons.
The Super Short: Kom till din poäng på redan tre rader eller mindre och låt din landningssida göra resten. En kort copy där du ska försöka hålla dig till 20-30 ord för att sedan få personer att klicka sig vidare till landningssidan för att få mer information. Den här typen av copy är bra för att skapa leads genom att du kan erbjuda personen något att ladda ner och i retur få deras mailadress. Ett tips är att använda en retorisk fråga i copyn som ger personen ett svar de sökt efter.
The (Fast) Feature Benefit: Så snabbt som möjligt ange dina tjänster och fördelar i copyn. Här kan du använda dig utav ett direkt och kort intro som fångar personens intresse och därefter används en punktlista med fler fördelar om din produkt eller tjänst. Du behöver inte gå överbord med punktlistan utan oftast brukar fyra till fem punkter funka bra. Det har även visat sig vara en fördel att använda emojis i denna typ av copy. Det här alternativet kan vara bra att använda om du har ett erbjudande som kostar och kanske behöver övertala personer lite med varför dem ska betala. Var även noga med att kunna förklara vad just fördelarna kan göra för personen som läser.
The “What if?”: Omvandla en skeptiker till en troende genom att visa dem ett drömscenario. Här har du möjlighet till en lång copy där du verkligen kan måla upp en bild på vilka fördelar det finns med dina tjänster. Den här typen av copy funkar för produkter där konsumenten oftast har en längre betänketid. Du måste alltså försöka övertyga någon till att göra ett stort val. Du bör även kunna identifiera ett problem och visa på att du kan lösa det.
Tips! Data Driven gjorde en undersökning där de analyserade 10,103 annonser på Facebook. De märkte att de vanligaste orden som används i annonser är korta och inspirerar till en viss skyndsamhet för att få folk att klicka på annonsen, så som new, now, free, more och liknande. Och det verkar helt enkelt vara en trend som funkar för att få folk att klicka på annonsen.
Använd en Call-to-action knapp
En trend som visat sig vara väldigt viktig är Call to Action-knappen (CTA). AdEspresso gjorde en undersökning om hur användandet av en CTA-knapp kunde hjälpa ens annonsering, och resultatet blev att annonser utan CTA-knappen leder till mindre leads och har en högre kostnad! De populäraste CTA-knapparna är Köp nu och Läs mer, men vilken knapp som helst är bättre än att inte ha någon alls.
Tänk därför på att en bra design på din Facebook annons kommer att skapa uppmärksamhet men det är din CTA som kommer få folk att klicka på din annons och öka konverteringar.
Video kommer att fortsätta vara Nr 1 för att skapa engagemang
Det vanligaste formatet idag som används för annonser på Facebook är bild, men video kommer inte långt därefter. Tänk att det är över 8 miljoner videos som visas på Facebook varje dag! Video har visat sig vara det annonsformat som kan skapa mest engagemang, driva trafik och öka konverteringar. En video kan väcka uppmärksamhet snabbare och det är enklare att sticka ut med en video än att få folk att läsa en text med information.
Enligt en undersökning av Animoto säger hela 64% att det är större sannolikhet att man köper en produkt efter att ha sett en video om produkten.
Det är också vanligast att se dessa videos i mobilen, så tänk därför på att skapa en annons som är mobilanpassad. Något som också är viktigt att veta när det kommer till videoannonser är att 85% av alla videos ses utan ljud. Det betyder alltså att dina annonser bör ha en text i videon som kan förklara annonsen, utan att man behöver ha ljudet på.
Läs mer om våra tips för att komma igång med videoannonsering:
Tips! Använd ett vertikalt eller kvadratiskt bildförhållande när du lägger upp en video. De flesta användarna håller sina mobiler vertikalt och du täcker då mer av deras skärm.
Skapa mobilanpassade annonser
Det är ingen hemlighet att sociala medier har blivit mer populärt på mobilen än på datorn och genom att i första hand fokusera på annonser till mobilen så kan det helt enkelt hjälpa dig att nå ut till fler. När du skapar mobilanpassade annonser måste du vara säker på att dina annonser är attraktiva, engagerande och ser bra ut på en liten skärm.
Den ena skillnaden mellan annonser till mobilen och till datorn på Facebook är vad som är under bilden. På datorn finns det en rubrik och beskrivning medan på mobilen finns det endast en URL och en rubrik. Så när du skriver en copy för mobilen så måste du vara noga med att all viktigt text hamnar i annonsens rubrik.
En annan skillnad som kan vara bra att veta är att annonser i mobilen har ett mindre utrymme för text. Man behöver därför klicka på “läs vidare” tidigare än om man hade sett annonsen på datorn. Därför är det viktigt att förmedla redan i början av copyn vad annonsen handlar om så att du fångar personens intresse på direkten utan att hen behöver klicka på “läs vidare”.
Använd Facebook Pixel för att förstå din målgrupp bättre
Facebook Pixel är en liten kod man implementerar på sin webbplats för att kunna spåra sina besökare. När du väl har placerat koden på din webbplats så får du en hel del olika fördelar som kan göra stor nytta för dina framtida annonser.
4 fördelar med Facebook Pixel
Du kan lära dig att förstå dina användares beteende på din webbplats efter att de har klickat på någon av dina annonser med hjälp av konverteringsspårning.
Du kan använda dig utav remarketing så att du kan visa dina annonser till personer som redan har besökt eller visat ett intresse för ditt företag.
Du kan sätta upp tvillingprofiler som består utav en målgrupp av Facebook-användare med samma beteendemönster som dina existerande kunder.
Facebook Pixel kan hjälpa dig att optimera bud och budget efter vilka målgrupper som mest sannolikt skulle genomföra en handling som betyder mest för dig.
För att installera pixeln så kan du använda ett Tag Manager-plugin om du använder en tredje parts webbplats som stödjer denna typ av funktion (tex WordPress). Du kan också kopiera och klistra in pixelkoden manuellt i din kod eller maila koden till en webbutvecklare eller kunnig vän som kan hjälpa dig att konfigurera pixeln.
Löpande optimering av kampanjer är det viktigaste du kan göra när du väl har satt upp annonser på Facebook, och med hjälp av Facebook Pixel så kan verktyget ge dig mer insikt som du kan basera optimeringen på.
Vill du veta mer om hur du skapar effektiva annonser på Facebook?
Vill du förbättra dina annonser eller bara intresserad av att veta mer? Hör av dig då till oss på Camelonta så berättar vi mer!
Källor:
https://animoto.com/blog/business/state-of-social-video-marketing-infographic
https://www.facebook.com/business/ads
https://www.datadrivenu.com/facebook-ads-trends-study/
https://adespresso.com/blog/best-cta-facebook-ads/
Facebook Ads Masterclass: Webinar